تله کابین طاقبستان در تله شهرداری


تله کابین طاقبستان در تله شهرداری

کرمانشاه- ایرنا- شهرداری کرمانشاه که برای اجرای تله کابین طاقبستان اعلام آمادگی کرده است، تاکنون نه اقدام موثری در این رابطه انجام داده و نه این پروژه را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

از حدود ۱۶ سال پیش بحث احداث پروژه تله کابین کرمانشاه مطرح شده و حتی اقدام هایی نیز در این زمینه انجام شد اما از آن زمان تاکنون این پروژه به برپایی چند تیرک آهنی بر فراز کوه طاقبستان خلاصه شده است.
در سال های گذشته بحث تله کابین کرمانشاه توسط مدیران استان بارها به سرمایه گذاران متعددی معرفی شد و تعدادی از آن ها همچون بنیاد مستضعفان اقدامات مقدماتی برای اجرای پروژه را نیز انجام دادند اما در نهایت این پروژه بازهم بی نتیجه ماند.
تابستان امسال بار دیگر یک سرمایه گذار قدرتمند به نام بانک ملل برای اجرای پروژه تله کابین کرمانشاه اعلام آمادگی‌کرد اما شهرداری کرمانشاه این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد که قصد دارد این پروژه را با اعتبارات خود اجرایی کند.
اما به گفته استاندار کرمانشاه شهرداری پس از ممانعت از سرمایه بانک ملل در این پروژه تله کابین کرمانشاه آن را رها کرده و هیچ اقدام عملی برای ساخت تله کابین انجام نداده است.
احتمال گرفتن تله کابین از شهرداری
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه سه شنبه شب در نشست کارگروه توسعه سرمایه گذاری استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: زمانی که بانک ملل قصد اجرای پروژه را داشت مدیران شهرداری گفتند که خودمان تله کابین را احداث خواهیم کرد و نیاز به سرمایه گذار نیست.
وی افزود: اگر شهرداری تاکنون کاری در زمینه ساخت تله کابین انجام نداده موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت رکود، پروژه را از شهرداری بگیریم. گویا شهرداری قصد به شوخی گرفتن پروژه را دارد.
استاندار کرمانشاه اقدام شهرداری کرمانشاه برای جلوگیری از ورود بخش خصوصی به پروژه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید از مدیران شهرداری پرسید که چرا با سرمایه گذاران رقابت می کنند.
وی افزود: سرمایه گذارانی که تاکنون برای اجرای تله کابین کرمانشاه اعلام آمادگی کرده اند تمایلی به مشارکت با شهرداری ندارند؛ انها می خواهند حق و حقوق شهرداری را بپردازند و در ازای آن با شهرداری شریک نشوند.
تله کابین در پیج و خم اداری
در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه علت تاخیر در اجرای پروژه را گرفتاری آن در پیچ و خم کارهای اداری دانست.
وحید شامبیاتی عنوان ‌کرد: نقشه های مربوط به این پروژه تهیه شده و در حال طی کردن کارهای اداری است‌.
وی با بیان اینکه کمی از خاک برداری ها توسط شهرداری انجام شده است، وعده داد که به زودی روند ساخت تله کابین با سرعت دنبال شود.
جای خالی شهرداری
با این حال معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نسبت به ساخت تله کابین توسط شهرداری اظهار امیدواری نکرد و گفت: آن طور که مشخص است شهرداری بودجه ای برای ساخت تله کابین ندارد.
مهرداد سالاری افزود: تاکنون تامین اعتباری برای ساخت تله کابین در شهرداری کرمانشاه انجام نشده است و بعید به نظر می رسد که این اعتبار باتوجه به مخارج شهرداری در ماه های پایانی سال نیز تامین شود.
احتمال لغو مجوز میراث فرهنگی
از سوی دیگر اجرای پروژه تله کابین کرمانشاه با توجه به نزدیکی به آثار تاریخی طاقبستان با اما و اگرهای بسیاری برای مجوزهای میراث فرهنگی روبه رو است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: مجوزهای میراث فرهنگی به منظور احداث تله کابین در طاقبستان با دشواری های بسیاری اخذ شده است و در صورتی که زمان برای احداث آن از دست رود این امکان وجود دارد که دیگر نتوانیم این مجوزها را تکرار کنیم.
امید قادری همچنین در رابطه با تمایل سرمایه گذاران در این پروژه نیز گفت: سرمایه گذاران بسیاری تاکنون برای حضور در پروژه تله کابین کرمانشاه اعلام آمادگی کرده اند که در صورت فراهم شدن شرایط وارد عمل می شوند.
در پایان نشست کارگروه سرمایه گذاری کرمانشاه به دستور استاندار کرمانشاه مصوب شد که تا یک هفته آینده برنامه زمان بندی دقیق پروژه تله کابین طاقبستان و زمان دقیق بهره برداری مشخص شود.
کرمانشاه از جمله استان های گردشگرپذیر کشور است و قابلیت ها و ظرفیت های بسیاری در این حوزه در اختیار دارد که می توان با برنامه ریزی صحیح در راستای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت ها و رونق و توسعه گردشگری و اشتغالزایی استان اقدام کرد.
احداث پروژه تله کابین نیز از جمله مواردی است که می تواند در رونق گردشگری کرمانشاه حائز اهمیت بوده، لذا نیاز است که پروژه هر چه سریعتر تعیین تکلیف شده و شاهد تکمیل آن در آینده ای نزدیک باشیم.
شهر کرمانشاه حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است