طرح مطالعاتی متروی پردیس- آمل تا پایان سال 98 نهایی می‌شود


طرح مطالعاتی متروی پردیس- آمل تا پایان سال 98 نهایی می‌شود

ساری - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت که فاز اول طرح مطالعاتی اتصال مترو پردیس به پلور در شهر آمل تا پایان 98 نهایی می‌شود.

سید محمد نظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء (ع) عملیات اجرایی فاز اول مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی ریلی را طبق تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است و بر اساس برنامه ریزی فاز اول مطالعاتی این پروژه تا اواخر سال جاری ( اسفندماه ) تکمیل و در صورت مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی، توافق برای شروع عملیات اجرایی با پیمانکار انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: برآورد می شود که با مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی حداکثر در یک پروسه زمانی پنج ساله خاتمه خواهد یافت.
نماینده عالی وزارت راه و شهرسازی در استان مازندران در مورد تامین اعتبار این پروژه هم توضیح داد : پس از پایان طرح مطالعاتی و قرارگیری پروژه در فاز اجرایی برای تامین اعتبار این پروژه با کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی تصمیم گیری می شود و این پروژه در صورت اجرا مشکل مالی نخواهد داشت.
نظری برآورد ارزش ریالی این پروژه را در شرایطی که طرح مطالعاتی این پروژه خاتمه نیافته زودهنگام دانست و گفت : پس از پایان طرح مطالعاتی یکی از بخش هایی که در این حوزه مورد تحقیق و ارزیابی قرار می گیرد، مسایل مالی است و تا پایان طرح نمی توان برآورد ریالی از این پروژه را ارایه کرد.
وی افزود: این پروژه قطعا در چند فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول از پردیس به پلور و پس از آن نیز در طول زمان اجرای پروژه فازهای بعدی مطالعاتی برای رسیدن مترو به شهر آمل و یا سایر شهرهای استان نیز اقدام عملی انجام خواهد شد.
مسافت پردیس تا پلور حدود ۶۲ کیلومتر است که با احتساب هزینه هر کیلومتر مترو ۳۰۰ میلیارد تومان می شود که مدیرعامل مترو تهران در سال ۹۷ محاسبه کرد. در صورت اجرا شدن این مسیر حداقل اعتبار مورد نیاز ۱۹ هزار میلیارد تومان می رسد که یک سوم اعتبار عمرانی کل کشور در سال جاری است.
طرح اتصال مترو تهران به مازندران که به دلیل ازدحام مسافران پایتخت نشین در تمام فصول سال ترافیک شدید آخر هفته را بر محورهای این خطه شمال کشور تحمیل می کند، حداقل از حدود یک دهه قبل تاکنون مطرح بود که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
با اجرای طرح اتصال مترو تهران به آمل و از آن پس به مرکز استان مازندران ( ساری) زمان سفر از حدود ۳ تا ۴ ساعت فعلی با خودروهای سواری به ۱.۵ تا دو ساعت کاهش خواهد یافت.
پیش از این نیز استاندار وقت مازندران و وزیر فعلی راه و شهرسازی طرح اتصال قطار سریع السیر البرز- گیلان- مازندران را مطرح کرد.

هم اکنون ۹۰ درصد از تردد به پایتخت از طریق زمینی انجام و سالانه حدود ۵۰ میلیون تردد در محورهای اصلی مازندران شامل هراز، کندوان و سوادکوه انجام می شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت