بازار همدان روی ترازوی بنزین


بازار همدان روی ترازوی بنزین

همدان- ایرنا- بنزین خواه ناخواه نشت کرده و برخی اجناس هم بوی آن را گرفته‌اند؛ بخشی از داد و ستد روزانه مردم نیز در ترازوی بنزین قیاس و سنجش می‌شود اما مسئولان امیدوارانه مردم را به صبوری دعوت کرده و قول می دهند که بازار روی پاشنه گرانی نمی‌چرخد و اوضاع بهتر می‌شود.

قرار نیست تغییر نرخ بنزین تاثیری بر بازار بگذارد؛ مسئولان همدان از لحظات آغازین اعلام قیمت جدید سوخت تا به امروز مدام و مکرر این وعده را به مردم می دهند تا هم از دلهره و نگرانی هایشان بکاهند و هم هشداری به فرصت طلبان داده باشند.

اما گلایه های مردم کوچه و بازار نشان می دهد که گوش بنزین به این حرفها بدهکار نیست و آرام آرام بر داد و ستد مردم نشت کرده و تا به این لحظه برخی اجناس به ویژه در حوزه پوشاک، لوازم خانگی و مواد غذایی بوی بنزین گرفته اند.

پاس کاری توپ گرانی

با یک بازدید میدانی از بازار همدان می توان ردپای بنزین را در ارقام درج شده به روی اتیکت کالاهای مختلف پیدا کرد.

زن خانه داری که سبد خریدش را به امید یافتن ارزان ترین غرفه در میان بازار می چرخاند، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه قیمت کالاها و خدمات می گوید: پیاز و سیب زمینی هزار تومان و نارنگی، پرتقال و انار هم هر کیلویی ۲ هزار تومان گرانتر شده و مجبوریم کمتر خرید کنیم؛ هر چند قناعت چاره کار نیست و دولت باید درد را از ریشه درمان کند و اجازه گرانفروشی به فروشندگان ندهد.

اما فروشندگان هم دلایلی برای گران شدن اجناسشان دارند و وقتی علت جهش قیمت ها را یکی از آنها برایم توضیح می دهد مغازه دارهای بغل دستی و روبرویی هم به یاری اش می آیند و با او همصدا می شوند: "ما هم گران می خریم؛ میوه و انواع صیفی از مبدا گران شده و ما بی تقصیریم".

آنها توپ را به زمین وانت بارها و راننده هایی پاس می دهند که از شهرهای دیگر و میادین بار هر روز برایشان جنس می آورند. به گفته کسبه، وانت بارها کرایه حمل را همزمان با افزایش نرخ بنزین بالا برده اند و همین موضوع موجب گرانی شده و آنها گرانفروش نیستند.

بنزین تنور ازدواج را سرد کرد

نو دامادی هم که با دیدن قیمت ماشین لباسشویی شوکه شده است، به خبرنگار ایرنا می گوید: همین لباسشویی نسبت به هفته قبل یک میلیون تومان گران شده است و حال باید دست از پا درازتر به خانه برگردم.

او با توضیح اینکه در همدان تهیه بخشی از جهیزیه بر عهده داماد است، رگ و ریشه این گرانی را تورم ارزیابی می کند و راهکارش را اصلاح نظام بانکی می داند که به گفته وی کهنه و نخ نما شده است.

این جوان همدانی معتقد است: اکنون زمان مناسبی برای سهمیه بندی سوخت نبود، زیرا به پایان سال میلادی و عید چینی‌ها نزدیک می شویم و شب یلدا و عید نوروز را در پیش داریم و افزایش قیمت بنزین بی تردید موجب تورم بیشتر و کمبود کالا و چند برابر شدن قیمت اجناس می شود.

او می گوید: این اوضاع اقتصادی دست و پای جوانان را برای ازدواج بسته و امیدواریم دولتمردان راه و چاره ای بیندیشند بلکه گشایشی شود.

بازار همدان روی ترازوی بنزین

مادری هم مشغول خریدن شال و کلاه برای دخترانش است و تا می فهمد که خبرنگارم سفره دلش را باز کرده و از گرانی افسار گسیخته ای شکایت می کند که به اعتقاد وی جیب مردم را دریده است.

او می گوید: هنوز از زیر بار قرض شهریه مدرسه غیرانتفاعی فرزندم که امسال به شکل بی رحمانه ای افزایش یافته کمر راست نکرده ایم که گرانی بنزین هم قوز بالا قوز شد و بی تردید در روزهای آینده جنس ارزان در مغازه ها و فروشگاه ها کیمیا می شود.

ناله و شکوه های این مادر تمامی ندارد و از او می خواهم که توصیه یا پیشنهادی برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی بدهد و او دلسوزانه بازاریان و کاسب ها را به رعایت عدل و انصاف دعوت می کند و می گوید: آتش بی رحمی را شعله ور نکنید تا خدا هم به داد بندگانش برسد و به آنها رحمت و فراوانی عطا کند.

بازار زیر ذره‌بین دولت

درد و دل های مردم را بقچه ای کرده و نزد آنها می بریم که دستی در کنترل و نظارت بازار دارند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از همان دست مدیرانی است که از نخستین لحظات افزایش نرخ بنزین به طور مستمر از تریبون های مختلف مردم را دلداری می دهد که به هوش و به گوش باشید که گرانی بنزین اثری بر قیمت کالاهای دیگر ندارد.

حمیدرضا متین تاکید می کند که وانت بارها حق افزایش خودسرانه کرایه حمل بار را ندارند و باید به قانون تمکین کنند و با اعلام سامانه نام آشنای ۱۲۴ از مردم می خواهد هرگونه تخلف گرانفروشی را اطلاع دهند تا به سرعت رسیدگی شود.

وی مردم را به صبوری و متانت دعوت کرده و می گوید: انبارهای استان از کالاهای مورد نیاز مردم پر شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد و بازرسان این سازمان ذره بین به دست گرانفروشان و سوءاستفاده کنندگان را جستجو کرده و به دست قانون می سپارند.

قانون مچ گرانفروشان را گرفت

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی همدان نیز بر گفته های متین صحه گذاشته و می گوید: گشت و بازرسی های شبانه روزی تیم های بازرسی موجب شده است که تاکنون گرانی هماهنگ و سازمان یافته ای در سطح استان شکل نگیرد؛ اما با این حال در یک هفته گذشته ۳۳۰ گرانفروش شناسایی و مجازات شدند.

علیرضا حسن پور که پیش‌تر هشدار داده بود اجازه اخلالگری در بازار را به هیچ کسی نمی دهد، دوباره تاکید کرد: هیچ بهانه ای برای گرانفروشی را نمی پذیرد و هر گونه افزایش قیمت ها به بهانه افزایش نرخ بنزین را به طور ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می کند تا افراد خاطی به سزای اعمالشان برسند.

سوگند ارزانی

روسای دو اتحادیه مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز نیز به وفاداری هم صنفانشان نسبت به منشور اخلاقی و حرفه ای اصناف قسم یاد کرده و گفتند: نه تنها قیمت فراورده های دام و طیور در روزهای اخیر افزایش نیافته بلکه ثابت بوده و در مواردی از نرخ تنظیم بازار نیز ارزان تر به دست مشتری رسیده است.

به گفته آنها بازار پروتئین در آرامش و امنیت کامل به سر می برد و هیچ کم و کسری در آن وجود ندارد که قابل جبران نباشد.

رئیس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و پرنده فروشان همدان در این ارتباط به ایرنا می گوید: برخلاف شایعاتی درباره افزایش قیمت گوشت مرغ ناشی از اصلاح نرخ بنزین، این فراورده نه تنها گران نشده بلکه زیر قیمت مصوب دولتی در همدان به فروش می‌رسد.

جواد عاشوری با بیان اینکه روزانه ۷۰ تا ۸۰ تن گوشت مرغ و ۵۰ تا ۶۰ تن تخم مرغ در همدان توزیع می‌شود، اضافه می کند: نرخ اعلام شده برای هر کیلوگرم گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است که در بازار همدان گوشت مرغ به قیمت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.

بازار همدان روی ترازوی بنزین

رئیس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرنده فروشان همدان درباره افزایش نرخ تخم مرغ توضیح می دهد: در روزهای اخیر به دلیل برودت هوا و سرما انتقال محموله های تخم مرغ از مرغداری ها با تاخیر صورت گرفت و باعث اندکی افزایش قیمت این فراورده شد.

وی قیمت هر شانه تخم مرغ را ۱۵ تا ۱۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هر شانه تخم مرغ به نسبت اندازه با قیمت اعلام شده در بازار عرضه می شود و فروش بیشتر از این قیمت تخلف صنفی محسوب می شود.

رئیس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرنده فروشان همدان با اشاره به آغاز فصل صید ماهی در کشور گفت: انواع ماهی و آبزیان تازه و منجمد نیز با نظارت و کنترل بازرسان در مراکز عرضه به فروش می‌رسد.

در طرف دیگر ماجرا رئیس اتحادیه قصابان و آلایش دامی همدان نیز به ایرنا تاکید می کند که افزایش نرخ بنزین تاثیری بر قیمت گوشت قرمز ندارد و این فراورده با همان قیمت‌های قبلی در بازار عرضه می‌شود.

علی اکبر سپهری وفا با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ راس گوسفند و ۳۰ راس گاو در همدان کشتار می شود، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط را در بازار ۷۸ هزار و ران و سردست را ۱۱۰ هزار تومان اعلام می کند و می افزاید: گوشت گوساله مخلوط نیز به قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان و نرمه ۸۷ هزار تومان در همدان عرضه می شود.

رئیس اتحادیه قصابان و آلایش دامی به افزایش خودسرانه نرخ کرایه وانت بارها در میادین دام نیز اشاره و تاکید می کند: در روزهای اخیر کرایه محموله های دامی به دلیل افزایش نرخ بنزین در این اماکن افزایش یافت که غیرقانونی است.

بازار همدان روی ترازوی بنزین

در به همین پاشنه نمی چرخد

اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان به جهش قیمت گوجه فرنگی اعتراف کرد و علتش را گرانی در مبدا عنوان می کند و می گوید: این محصول از جنوبی ترین نقطه ایران به غرب کشور حمل شده و همین مسافت طولانی و کمبود گوجه فرنگی باعث شد این ماده غذایی همچون فنر جهیده و به کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان برسد.

محمد فامیل‌متقی افزایش قیمت سیب زمینی، پیاز و مرکبات را هم تائید کرده و می گوید: به دنبال تغییر فصل هر ساله نرخ میوه و تره بار صعود می کند و امسال سرمای زودرس باغداران و کشاورزان را غافلگیر کرده و فرصت برداشت را از آنها گرفت و همین موضوع تب میوه و محصولات جالیزی را بالا برده است.

به گفته او نرخ میوه و انواع صیفی بر پاشنه گرانی نمی چرخد و به طور حتم در روزهای آتی متعادل شده و به آرامش می رسد.

امیدهای رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار و دیگر مدیران و دست اندرکاران ما را هم به بهبود اوضاع و احوال بازار امیدوار کرد و حال باید منتظر بمانیم و ببینیم جلوی نشتی بنزین به راسته بازارهای همدان چگونه گرفته می شود و یا همچنان کالاهای مصرفی مردم در ترازوی بنزین سنجیده می شود.

بازار همدان روی ترازوی بنزین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟