تکاپوی مقامات اقتصادی پاکستان برای کنترل گرانی


تکاپوی مقامات اقتصادی پاکستان برای کنترل گرانی

اسلام آباد - ایرنا - به رغم تلاش دولت عمران‌خان برای بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان، تداوم تورم و گرانی این روزها، به تمامی بازارهای اقتصادی این کشور سرایت کرده است به طوری که حتی مسوولان اقتصادی اسلام‌آباد اعتراف می‌کنند که در شرایط موجود قادر به کنترل تورم نیستند.

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان چند روز پیش در حساب توییتری خود نوشته بود که کشورش پس از ماه‌ها تلاش و تحمل دشواری، توانست به کاهش کسری حساب جاری پایان دهد.

وی افزود: من به تیم اقتصادی خودم افتخار میکنم که اقدامات آنان باعث بازگشت ثبات به بازار بورس، ارز و همچنین بهبود ارزش پول ملی کشور (روپیه) شد.

اما با نگاهی به وضعیت جاری در پاکستان و گزارش در حال تحول رسانه های این کشور و همینطور اذعان مسوولان اقتصادی این کشور می‌توان گفت، اتفاق خاصی نه تنها در بحث بهبود چرخه اقتصاد پاکستان رخ نداده بلکه مردم همچنان نسبت به گرانی و تورم روز افزون شاکی هستند.

گرانی که تبدیل به یک بیماری واگیردار در پاکستان شده حتی مسئولان این کشور را نیز درمانده کرده و آنان نیز اعتراف می کنند که در شرایط موجود آنان قادر به کنترل گرانی نیستند.

«عبدالرزاق داود» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور صنعت و تجارت به رسانه های این کشور گفت: دولت مصمم به کنترل تورم و گرانی است اما در شرایط فعلی قادر به ارائه جدول زمانی دقیق برای پایان گرانی نیستیم.

دستیار ویژه عمران خان افزود: تلاشها برای کنترل نرخ کالاهای اساسی مردم ادامه دارد. این درحالی است که قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در بازارها در شهرهای مختلف پاکستان همچنان رو به افزایش است.

مهمترین محصولات و کالاهای اساسی در پاکستان از جمله فرآورده های سوختی، انرژی، صنعت خودروسازی از مالیات ها چند برابر افزایش قیمت داشته است.

صنعت خودروی پاکستان نیز به شدت در معرض طوفان تورم و گرانی قرار گرفت به طوری که قیمت خودروهای سواری معمولی و مدل بالا متعلق به شرکت های سوزوکی، تویوتا و هوندا که در این کشور نمایندگی و مراکز تولید دارند در مقایسه با سال گذشته هر کدام افزایش ۳ الی ۶ هزار دلار داشته است.

نرخ بنزین در پاکستان در مقایسه با دسامبر سال گذشته میلادی که ۹۷.۸۳ روپیه (۷۲۳۹۰ ریال) بود اکنون به ۱۱۳.۲۴ روپیه (۸۳۷۹۰ ریال) رسیده است. نرخ دلار آمریکا در برابر روپیه پاکستان نیز در مقایسه با نوامبر سال ۲۰۱۸ از ۱۳۴.۳۰ روپیه (۹۹۳۸۰ ریال) به ۱۵۶ روپیه (۱۱۵۴۴۰ ریال) افزایش داشته است. هر روپیه پاکستان معادل ۷۴۰ ریال ایران است و براساس آمار امروز بازار ارز پاکستان هر دلار آمریکا معادل ۱۵۵ روپیه (۱۱۴۷۰۰ ریال) می باشد.

مواد خوراکی از جمله صیفی جات نیز اصلی ترین محصولاتی است که این روزها به صورت چند برابر افزایش قیمت داشته که در صدر آن گوجه فرنگی دیده می شود. نرخ گوجه فرنگی که سال گذشته بین ۱۲۰ الی ۱۷۰ روپیه (۱۲۵۸۰۰ ریال) به فروش می رسید طی ماه های اخیر به ۳۰۰ (۲۲۲۰۰۰ ریال) تا ۴۰۰ روپیه (۲۹۶۰۰۰ ریال) به ازای هر کیلو افزایش قیمت بی سابقه ای داشته است.

منابع خبری می گویند: دولت پاکستان بهرغم واردات گوجه فرنگی از ایران تاکنون نتوانسته در کاهش قیمت این محصول موفق عمل کند.
درخصوص شکر، مرغ و گوشت قرمز نیز افزایش قیمت ھا بین ۱۵۰ روپیه (۱۱۱۰۰۰ ریال) الی ۳۰۰ روپیه (۲۲۲۰۰۰ ریال) بوده است. نرخ لبنیات نیز وضعیت بی‌ثباتی دارند.
چالش اصلی در بازار پاکستان این است که ثبات در قیمت ھا وجود ندارد کنترلی بر قیمتها نیست به طور مثال ماہ پیش گوشت قرمز کیلویی ۹۵۰ روپیه ( ۷۰۳۰۰ تومان) فروخته می شد ولی هم اکنون به ۱۱۰۰ روپیه (۸۱۴۰۰ تومان) افزایش یافته است.

در عین حال «عبدالحفیظ شیخ» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور دارایی و اقتصاد می گوید: دولت هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به همین دلیل معیشت کشور در حال حرکت در مسیر درست است.

اما جناح مخالف پاکستان، دولت عمران خان را به دلیل تشدید تورم و افزایش گرانی در کشور مورد انتقاد قرار می دهند در حالی که نخست وزیرپاکستان بی بند و باری دولت های سابق و دریافت وام های کلان از خارج را عامل بی ثباتی در معیشت پاکستان طی یکسال اخیر می داند که دولت وی در حال مقابله با این چالش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...