کنگره ملی حضرت دانیال نبی(ع) در اهواز برگزارشد


کنگره ملی حضرت دانیال نبی(ع) در اهواز برگزارشد

اهواز - ایرنا - نخستین کنگره ملی حضرت دانیال نبی (ع) باهمت دانشگاه شهید چمران و معاونت ‌فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه خوزستان روز چهارشنبه با حضور جمعی از صاحب‌نظران ، و مسئولان در تالار همایش‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزارشد.

به گزارش ایرنا دبیرعلمی این کنگره در آیین آغازین این کنگره یک روزه گفت: ۳۰ مقاله علمی و پژوهشی به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد ۱۲مقاله در قالب سخنرانی در این کنگره ارایه می شود.
فرشید نادری با بیان اینکه در این کنگره ابعاد زندگانی ، مناقب و معجزات حضرت دانیال نبی(ع) مورد بحث و واکاوی قرار می گیرد افزود: این کنگره فرصتی مغتنم برای شناساندن ابعاد وجودی این پیامبرعظیم الشان است.
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره گفت: بازسازی و توسعه حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) از مطالبات مردم شوش است و جا دارد پژوهشگران ، مطالعات عمیق و گسترده ای از شخصیت سیاسی و علمی آن حضرت و مشخص کردن میلاد و رحلت حضرت دانیال نبی(ع) انجام دهند.
سیدراضی نوری ، واقع شدن حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) در شوش را از برکات و عنایات خداوند بر مردم منطقه بیان کرد و از اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان خواست برنامه جامع توسعه و بازسازی این حرم مطهر را به طور کامل دنبال و اجرا کند.
وی راه اندازی دانشکده باستان شناسی در شوش با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال در چهار هکتار و زیربنای هشت هزار متر مربع را برای شناساندن این منطقه باستانی و مذهبی حایز اهمیت خواند و ادامه داد:جا دارد رادیو دانیال برای شناساندن جایگاه و شخصیت حضرت دانیال نبی(ع) و ستاد بازسازی و نوسازی این حرم مطهر به صورت مستقل راه اندازی شود.
نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی همچنین ازحضور نیافتن برخی مسئولان ارشد خوزستان در این کنگره ملی انتقاد کرد و افزود: جا داشت این کنگره علمی در شوش که مدفن آن حضرت است برگزار می شد و به طور قطع اثر بخشی این کنگره بسیار بیشتر بود.
حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه رفیع حضرت دانیال نبی(ع) نزد ایرانیان بیان کرد: اوقاف خوزستان اهتمام ویژه ای برای توسعه و بازسازی این حرم مطهر دارد.
مهرداد ملک زاده مدیرپژوهشی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دیگر سخنران این کنگره بود که در باره نقش حضرت دانیال نبی(ع) در سنت های فرهنگی مشرق زمین و مغرب زمین و آثار ارزشمند و باستانی شوش پرداخت.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، استاندار خوزستان ، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز ، از سخنرانان غایب این کنگره بودند.
۲ نشست علمی این کنگره بعدازظهر روز چهارشنبه در سالن همایش های دکتر قیصر امین پور دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید چمران برگزار می شود. در این آیین جمعی از صاحب نظران ، استادان دانشگاه، مسئولان فرهنگی، نخبگان ، دانشجویان و جمعی از مدیران محلی حضور داشتند.
به گزارش ایرنا حضرت دانیال نبی(ع) از پیامبران بزرگ الهی است که در سال ۵۹۸ قبل از میلاد در بیت المقدس دیده به جهان گشود .آن حضرت فرزند یوحنا و از نسل حضرت داوود(ع)است.
آن حضرت حوادث آینده و بعثت پیامبر آخر الزمان را در کتاب خود پیشگویی کرده بود.این پیامبر الهی در سال ۵۸۶ قبل از میلاد به همراه گروهی از یهودیان به دست سپاهیان بخت النصر اسیر و به بابل فرستاده شدند و چون از اطاعت فرمانروای بابل امتناع کرد او را نزد شیران درنده انداخت ولی از میان آن حیوانات سالم بیرون آمد. پس از تصرف شهر بابل توسط کوروش و به پیشنهاد وی حضرت دانیال به شهر شوش مهاجرت کرد و تا پایان حیات پربرکتشان در این شهر ساکن شدند.
با ورود سربازان اسلام به ایران ، آنان از وجود اتاقکی با مهر و موم حکومتی در شوش آگاهی یافتند.جریان را به خلیفه دوم رساندند و وی نیز برای چاره جویی و آگاهی از این امر به حضرت علی(ع) رجوع کرد و آن حضرت فرمودند که آن پیکر متعلق به دانیال نبی(ع) است و امر فرمودند آن پیکر را طبق موازین اسلامی کفن و دفن کنند و در حق این پیامبر بزرگوار فرمودند "هر کس که برادرم دانیال را زیارت کند گویی مرا زیارت کرده است".
حضرت دانیال نبی(ع) همواره مورد توجه و زیارت خاص مسلمانان و تمامی اقلیت های مذهبی و جهانگردان قرار دارد.
همه ساله به ویژه ایام تعطیلات نوروز هزاران نفر از هموطنان از سایر نقاط کشور برای زیارت حرم مطهر دانیال نبی(ع) به شوش سفر می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن