محلات ناکارآمد 15 درصد خانوارهای شهری قزوین را تشکیل می دهد


محلات ناکارآمد 15 درصد خانوارهای شهری قزوین را تشکیل می دهد

قزوین - ایرنا - استان قزوین دارای هزار و 438 هکتار بافت ناکارآمد است که ساکنان آن 15 درصد خانوارهای شهری را تشکیل می‌دهند.

ابراهیم مبارک قدم روز چهارشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری در استان قزوین افزود: در حال حاضر در ۱۳ شهر استان قزوین در مجموع هزار و ۴۳۸ هکتار بافت ناکارآمد شهری شناسایی شده که تقریبا ۲۰ درصد مساحت شهرهای استان قزوین را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۳۱ هزار خانوار که ۱۵ درصد خانوارهای شهری استان قزوین را تشکیل می‌دهند در این محلات زندگی می کنند اضافه کرد: در قزوین بخشی از بافت فرسوده شهر منطبق با بافت تاریخی بوده و نیاز است میراث فرهنگی در خصوص بازآفرینی آن به ما کمک کند.

مبارک قدم ادامه داد:در یک اقدام مشترک با دستگاه های دیگر ۱۰ محله در شهر قزوین شامل سردار، بلاغی، امامزاده حسین(ع)، راه آهن، دیمج، لالوها، هادی آباد و نشاط با ۴۵۵ هکتار و ۱۳۰ هزار جمعیت دارای طرح‌های بازآفرینی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص وضعیت این طرح‌ها گفت: هم اکنون وضعیت طرح سردار در مرحله مطالعه بوده، مطالعه محله بلاغی انجام شده، مطالعه امامزاده حسین آماده شده و در حال تملک است، محله دیمج نیازمند بازنگری است و بقیه نیز مطالعات آنها انجام شده و میتوانند عملیاتی شوند.

مبارک قدم در خصوص بهسازی معابر بافت های فرسوده شهری نیز گفت: در سال ۹۷ قیر به میزان ۴۳۰ تن تخصیص یافت که البته در شهرهایی مانند اقبالیه دیگر نتوانست از سهمیه خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز با مدیریت استانی معابری که نیازمند آسفالت هستند احصا شد گفت: امسال با هماهنگی امور شهری هزار و ۱۳۰ هکتار از معابر نیازمند قیر احصا شده که هنوز اعتبارات کاملا تخصیص نیافته است.

مبارک قدم یادآور شد: در حال حاضر ۲۵ پروژه در قالب منابع بازآفرینی شهری در استان تعریف شده که برخی از آنها جزو طرح های نیمه تمام بوده و تکمیل آنها نیازمند۲۴ میلیارد ریال است.

وی اظهار داشت:اجرا و تکمیل مجموع این ۲۵ طرح در گرو ۷۵ میلیارد ریال اعتبار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین همچنین در خصوص طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) نیز گفت: برای اجرای این طرح باید ۱۵۳ قطعه تملک شود که تاکنون ۷۰ قطعه آن باقی مانده است.

وی یادآور شد: باید مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی دستگاه‌هایی مانند شهرداری، راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی و اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی برای اجرای این طرح تعلق گیرد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از آن هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: به علت طولانی شدن اجرای این طرح و تاخیر در تملکات، این محله دچار ناامنی شده و اهالی آن نیز نارضایتی جدی از این وضعیت دارند از این رو باید بخشی از آن همانند آزادسازی محوطه صحن امامزاده تکمیل کرد و منابع برای تملک بقیه قطعات افزایش یابد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تسریع در اجرای طرح های بازآفرینی شهری نیارمند هماهنگی بیشتر دستگاه ها و جدیت به خرج دادن آنها است و گرنه وضعیت طوری پیش می‌رود که مردم ناراضی تر از قبل باشند و اعتمادشان را به چنین طرح‌هایی از دست بدهند.
سیده حمیده زرآبادی با اشاره به تاخیر و کندی روند نوسازی بافت فرسوده، تسریع در تامین و تخصیص اعتبارات بازآفرینی شهری را از سازمان برنامه و بودجه خواستار شد.

وی افزود:تاکنون میلیاردها ریال اعتبار برای نوسازی بافت فرسوده و اجرای طرح هایی چون امامزاده حسین(ع) از سوی دولت و شهرداری هزینه شده اما نتیجه آن طرح هایی ناقص و بدتر از همه نارضایتی هرچه بیشتر مردم این محلات است که باید با سرعت بخشیدن به تکمیل این طرح ها زمینه جلب رضایت آنها را فراهم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان