موشک‌های روسی را نخریده ایم که در کارتن نگه داریم


موشک‌های روسی را نخریده ایم که در کارتن نگه داریم

خبرگزاری آریا- وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به مقام های آمریکایی تاکید کرد این کشور سامانه های ضدموشکی روسی را نخریده است تا آن‌ها را در کارتن نگه دارد.

موشک‌های روسی را نخریده ایم که در کارتن نگه داریم
خبرگزاری آریا- وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به مقام های آمریکایی تاکید کرد این کشور سامانه های ضدموشکی روسی را نخریده است تا آن‌ها را در کارتن نگه دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه از آنکارا، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری، در پاسخ به درخواست مقامات آمریکایی که از آنکارا خواسته اند سامانه‌های ضدموشکی روسیه را فعال نکند، گفت: ما این موشک‌ها را نخریده ایم که در کارتن نگه داریم. ما با توجه به نیاز‌هایی که داریم این موشک‌ها را خریداری کرده ایم.
اقدام ترکیه در خرید سامانه‌های ضد هوایی و ضدموشکی اس-400 روسیه به یک مسئله تنش آفرین میان آنکارا و واشنگتن تبدیل شده است.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد این که ترکیه آزمایش بخشی از سامانه دفاع ضدموشکی اس-400 را آغاز کرده، مایه نگرانی است. پنس مقامات ترکیه را ترغیب کرد از عملیاتی کردن این سامانه موشکی ساخت روسیه خودداری کنند.
مولود چاوش اوغلو همچنین تاکید کرد کشورش با خرید سامانه‌های موشکی پاتریوت آمریکا موافق است، اما منوط به این که واشنگتن در خصوص تولید مشترک این سامانه‌ها با ترکیه ضمانت‌هایی بدهد و کنگره آمریکا نیز قول دهد که مانع از انجام این معامله نخواهد شد.
مقامات آمریکایی می‌گویند سامانه موشکی اس-400 روسیه با تجهیزات دفاعی ناتو سازگاری ندارد و خرید این سامانه توسط ترکیه که از اعضای ناتو است، می‌تواند اسرار فناوری جنگنده‌های رادارگریز اف-35 آمریکا را که ارتش ترکیه سفارش 100 فروند آن را داده است، به خطر اندازد.
پس از آن که ترکیه اولین موشک‌های اس-400 را از روسیه تحویل گرفت، دولت ترامپ نیز تصمیم گرفت ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف-35 کنار بگذارد.
اما وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: در بدترین حالت اگر ما نتوانیم جنگنده‌های اف-35 را از آمریکا خریداری کنیم، به دنبال جایگزین‌هایی برای آن خواهیم بود. شما (آمریکایی‌ها) این حق را ندارید که اف-35 به ما نفروشید و در عین حال مانع از آن شوید که ما جای دیگری به دنبال تامین نیاز‌های خود باشیم.
ترکیه همچنین به علت قانونی که کنگره آمریکا در سال 2017 تصویب کرد با خطر تحریم‌های واشنگتن روبرو است. در این قانون اتخاذ تدابیر تنبیهی خودکار ضد هر کشوری که تسلیحات و تجهیزات نظامی روسی خریداری کند، پیش بینی شده است. اما یک مقام آمریکایی اکتبر امسال تاکید کرد اگر ترکیه نخواهد سامانه‌های موشکی اس-400 روسیه را عملیاتی کند، می‌تواند از تحریم‌های آمریکا در امان باشد.
مقامات ترکیه در هفته‌های اخیر بار‌ها تاکید کرده اند که از سامانه‌های موشکی اس-400 روسیه استفاده خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟