لنگوتۀ پراشوتی زرد، زیب و زینت ارگ و سپیدار


رهبرانی که آگاهانه و یا ناآگاهانه بدون یک لحظه اندیشیدن به مسخ هویتی و فرهنگی خود و مردم خود، لنگی زرد عروسی هندو مذهبان هند را برسرمی گذارند، چگونه مغز و تعقل شان برای حل مشکل پیجیده سیاسی کشور کار خواهد کرد که خود از ابتذالى‌ به‌ ابتذال‌...

رهبرانی که آگاهانه و یا ناآگاهانه بدون یک لحظه اندیشیدن به مسخ هویتی و فرهنگی خود و مردم خود، لنگی زرد عروسی هندو مذهبان هند را برسرمی گذارند، چگونه مغز و تعقل شان برای حل مشکل پیجیده سیاسی کشور کار خواهد کرد که خود از ابتذالى‌ به‌ ابتذال‌ دیگر می لغزند؟

نمی دانم این لنگوتۀ پراشوتی زرد چه افتخاری را حمل می کند؟
چرا این لنگوته مسخره باز دولت شده که بر سرهرکی نشست پادشاه می شود، این دلقک بازی های مسخره اوج حقارت و تنزل انسانی یک جامعه است که در سدۀ ۲۱ از متن قبیله و کوچی گری برخاسته و فرهنگ مردمان این سرزمین نفرین شده را به اسارت وحشت و بدویت کشانیده و به تمسخر جهانی گرفته است.
بازهم به یک اتاتورک و شاه امان الله نیاز داریم تا این لنگوته های زرد پراشوتی، پیراهن و تنبان و واسکت سیاه پاکستانی را از تن تان به دور افگند و فرهنگ لباس پوشیدن جهانی را دوباره وارد جامعه کند تا دنیا تحویل تان بگیرد.

دوست مان آقای اشرف زی در مورد تاریخجه لنگی زرد که یک تهاجم فرهنگی از سوی اشرف غنی است چنین می نویسد: لنگی از لنگ‌گرفته شده که از زبان هندی بر گرفته شده اصلن لنگی را هندو مذهبان بسر می‌کنند رنگ زرد هم رنگ مذهبی هندو مذهبان است و در مراسم ازدواج داماد هندو‌ مذهبان لنگی زرد بسر کرده و دور دور آتش می‌گردند مانند لنگی که آقای اشرف غنی و عبدالله در تصویر این لنگی های زرد بسر دارند و به هیچ صورت فرهنگ وسنت دیرینه جامعه ما را تمثیل نمی کند.

آقای خلیل الله رووفی می نویسند: انتقادی فوق العاده بجا وقابل ارزش. در این روزگاران پسین برنامه های خانه برانداز اشغالگران و نوکران دست نشاندۀ شان در عرصه های مختلف از جمله تاراج فرهنگ واصالت تاریخی مان بشدت به کار افتاده است که حتی آگاه ترین و روشنفکر ترین افراد جامعه را در خود حلاجی میکند. مثلا همین پیراهن های یخن بستۀ پاکستانی به تیپ ملا لندی ها و واسکت های پشاوری چاپ هشت دکمه ای درهمه ارگان ها، از غنی و کرزی که سازمانده این کثافت بازی ها اند گرفته تا آخرین قدمه ها به چشم میخورد، آنگونه که انسان فکر میکند که در لاهور پاکستان بسر میبرد.

اینک لنگوته های یک منۀ زرد رنگ، زیب و زینت دربارهای فحاشی ارگ و سپیدار گردیده عنقریب آنرا به سمبول تاج شهنشاهی مبدل خواهند ساخت.
شرم باد بر آگاهان فرهنگی و سیاسی و تاجیکان به زوال رفته که در همچو لباس های استعماری ظاهر میشوند.

و دلقکان نگونمایه بر تکاور ننگ
کشیده روسپی آرزوی خویش به بر
نه هیچ بادی از سوی خاوران برخاست
نه هیچ ابری در سوگ آفتاب گریست
زبس به جنگل باور ها
کلاغهای دروغ آشیانه بگزیدند
استاد واصف باختری

ثریا بها


لنگوتۀ پراشوتی زرد، زیب و زینت ارگ و سپیدار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟