تجارت آزاد سطح همکاری تجاری ایران و پاکستان را افزایش می‌دهد


تجارت آزاد سطح همکاری تجاری ایران و پاکستان را افزایش می‌دهد

زاهدان- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: حذف موانع تجارت و حرکت به سوی تجارت آزاد افزایش مبادلات مرزی ایرن و پاکستان را به همراه دارد.

مجید محبی روز پنجشنبه در نشست هفتمین کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که در زاهدان برگزار شد اظهار داشت: راه‌اندازی و گسترش خط حمل بار و کالا بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی بین کویته و زاهدان سبب افزایش مبادلات مرزی ایران و پاکستان می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های تجاری بین دو کشور بسیار متنوع است که می‌تواند با افزایش حجم تبادلات مرزی به توسعه منطقه کمک کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برای افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور به طور ویژه مسیر پروازی کویته - زاهدان - مشهد را پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد پاکستان در تجارت غیرقانونی، توسعه بازارچه‌های مرزی به کاهش قاچاق کمک قابل توجه‌ای می‌کنند.

محبی گفت: چشم انداز تجاری ایران و پاکستان روشن است و افزایش نشست‌های تخصصی به تحکیم آن کمک قابل توجه‌ای خواهد کرد.

وی بیان کرد: افزایش میزان مبادلات دو کشور تا یک میلیارد دلار نشان می‌دهد که می‌توان با اقدام موثرتر و همکاری بیشتر دو طرف به حجم مبادلات دوجانبه مورد نظر رسید.

به گزارش ایرنا هفتمین کمیته تجارت مرزی ایران و پاکستان با حضور نمایندگانی از وزارت امورخارجه، وزارت کشور، اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و تجار کشور پاکستان از امروز پنجشنبه به مدت ۲ روز در قالب ترانزیت و حمل و نقل ، گمرکات و بانکی، راه آهن، بازرگانی، شیلات و کشاورزی درحال برگزاری است.

سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.
طول مرزهای خاکی این استان با کشور افغانستان حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک استان با کشور پاکستان ۹۲۱ کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
باید به این نکته توجه داشت که سیستان و بلوچستان یکی از راههای راحت و امن دسترسی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است به طوری که از آن به عنوان موقعیت طلایی می توان یاد کرد.

پاکستان واقع در جنوب غربی آسیا از جنوب مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است.
روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی فراوانی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده بود همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است و حتی پیمان تاریخی هم بین ایران، پاکستان و ترکیه برقرار شده که بر اساس آن نیز قراردادهای همکاری های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور برقرار شده است.
به گفته کارشناسان پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان است و به این دلیل ایران باید بر روی توسعه روابط تجاری خود با این کشور بیشتر متمرکز شود زیرا پاکستان می تواند شانس بزرگی را در آینده تجاری ایران به وجود آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مبتلایت باشم