مسئولان سخن نیکو بگویند


مسئولان سخن نیکو بگویند

تهران - ایرنا - امام جمعه موقت تهران، سخن استوار و سنجیده را یکی از عالی‌ترین راههای تقوای الهی عنوان کرد و گفت: مسئولان سخن نیکو و سدید بگویند و مواظب ابعاد کوتاه‌مدت و بلندمدت آن در جامعه باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: قرآن به همه تاکید کرده که ایمان خود را در زندگی عینیت بخشند چون یکی از مهمترین عینیت های تقوا سخن سدید است.

وی در تشریح کلمه سدید در آیه قرآن گفت: اگر چه کلمه سدید به تفسیر مقاومت و غیر قابل نفوذ و غیرقابل رخنه یاد می شود در عین حال به سخن مطلوب هم یاد شده است. تعبیر از این کلام یادآوری سخن پسندیده، قابل دفاع با رعایت جوانب مختلف است برای مومنین است.

امام جمعه موقت تهران افزود: خداوند از ما می خواهد که سخن ما معروف باشد و از ما توقع دارد که سخن ما حسن، نیکو و زیبا باشد و در بین سخنان بهترین را انتخاب کنیم. سخن ما باید برای مخاطب قابل فهم باشد. سخن باید آراسته به ملایمت و نرمی باشد و پیشنهاد خداوند متعال چنین است که سخن مومنان کریمانه باشد خصوصاً وقتی با پدر و مادر سخن گفته می شود تا شخصیت مخاطب در سخن شما حفظ شود.

مسئولان سخن نیکو بگویند

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری بر ظاهر سخن محکم و استوار تاکید کرد و افزود: باطن و نیت سخن نیز باید شایسته باشد و هم از رخنه و عیب های ظاهری در امان باشد و هم از عیب های درونی. گوینده عواقب سخن خود را بسنجد که این سخن مطرح شده من در فکر و جان مخاطب چه تاثیری خواهد گذاشت چون تمام جوانب سخن ما بر عهده ماست.

وی با اشاره به سخن خداوند در قرآن گفت: هر سخنی که از زبان ما بیرون می آید از طرف فرشتگان دریافت می‌شود و در نامه اعمال ما خواهد آمد.

سخن هنگامی که بر زبان ما جاری شد اسیر آن هستیم و عواقب آن را باید بپذیریم، در حالی که تا زمانی که سخن نگفته باشیم کلام در اسارت ماست.

گاهی وقت ها سخن هایی گفته می شود که حقی را ضایع می‌کند و دلهایی را می‌شکند، آبروهایی را به مخاطره می‌اندازد و وارد حریم مردم و دیگران می‌شود و این از مصادیق ظلم است؛ خداوند آن را رها نخواهد کرد و صاحب این سخن باید از عهده ستمی که روا داشته است برآید.

امام جمعه موقت تهران افزود: انسان خردمند زبان خود را صیانت می‌کند و نخست می‌سنجد و سپس می گوید. عواقب سخن را باید در نظر گرفت و سپس باید حرف زد و مراعات حقوق خداوند و حقوق مادی و معنوی مردم را در نظر گرفت.

گاهی افراد در صفحات مجازی خود در اینترنت مباحثی را مکتوب می کنند که دارای اعتبار نیست و این با مصداق سخن سدید تفاوتی ندارد و اگر این سخن باعث انحراف در جامعه شود و اشاعه فساد در جامعه کند هر یک نفر که این متن را ببینند نویسنده این متن بدبخت تر خواهد شد.

وی ادامه داد: هرکس مخاطب بیشتری دارد، مسئولیت بیشتری بر گردن وی است و امثال ما و مسئولین که سخنان آنها در جامعه ابعاد کوتاه‌مدت و بلندمدت ایجاد می‌کند باید مواظب باشیم سخن سدید به کار گیریم.

امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: بسیاری بدون فکر سخن می گویند و باید دهها عاقل دست به دست هم دهند که این سخن را جمع کنند و این افراد چگونه می توانند در جهان آخرت پاسخگوی گفته‌های خود باشند.خداوند فرمودند اگر سخن خود را اصلاح کنید من اعمال شما را نیز اصلاح می کنم چراکه اعمال شما با کلام شما اصلاح خواهد شد.

نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد و امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از خطبه‌ها به مناسبت «۷ آذر؛ روز نیروی دریایی» سخنرانی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور