تامین منافع گیلان در اجرای تفاهم نامه اوراسیا برنامه ریزی شود


تامین منافع گیلان در اجرای تفاهم نامه اوراسیا برنامه ریزی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان از دستگاه های اجرایی استان خواست ارائه خدمات خود را همسو با اجرای هرچه بهتر تفاهم نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، برنامه ریزی و تعریف کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان از دستگاه های اجرایی استان خواست ارائه خدمات خود را همسو با اجرای هرچه بهتر تفاهم نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، برنامه ریزی و تعریف کنند.

به گزارش ایلنا از رشت، آرش فرزام‌صفت در جلسه هماهنگی کارگروه تجارت کالا استان و ستاد هماهنگی پیگیری های مربوط به استقرار میز اتحادیه اقتصادی(گمرکی) اوراسیا ، به اهمیت صادرات در ابعاد ملی اشاره و بیان کرد: در بُعد ملی، صادرات به سبب ارزآوری برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گرچه موضوع واردات نیز به لحاظ ایجاد فعالیت های پیشین و پسین اشتغال زا در بعد محلی و استانی برای گیلان بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: گیلان در جهت پیشبرد اهداف اجرایی موافقت نامه اوراسیا، همواره پیشرو بوده و این روند باید استمرار داشته باشد تا نتایج موثری برای استان به ارمغان آورد.

فرزام‌صفت با بیان اینکه شناسایی اقلام دارای ارزش افزوده برای استان و نیز فعالان بخش های بازرگانی و کشاورزی در جریان واردات و صادرات اهمیت بسزایی دارد ، خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی باید ارائه خدمات خود را همسو با اجرای هر چه بهتر موافقت نامه اوراسیا در گیلان، متناسب سازی کنند.

وی بر لزوم اهتمام هرچه بیشتر در اجرای مفاد موافقت نامه مذکور تاکید کرد و گفت: در این میان حوزه های زیر ساخت گمرکات، بنادر و دریانوردی و نیز منطقه آزاد باید تمهیدات ویژه ای داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در پایان خواستار برگزاری جلسات منظم وکارشناسی با موضوع ارزش گذاری کالاهای دارای مزیت نسبی برای گیلان از سوی دستگاه های مرتبط شد.

جلسه هماهنگی کارگروه تجارت کالا استان و ستاد هماهنگی پیگیری های مربوط به استقرار میز اتحادیه اقتصادی(گمرکی) اوراسیا با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه تجارت خارجی استان برگزار شد و آخرین اقدامات انجام شده در زمینه اجرای هر چه بهتر موافقت نامه منطقه آزاد تجاری اتحادیه اوراسیا در کشور و نیز استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال جاری اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقت نامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود. این موافقت نامه ۸۶۲ قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس