تیبا یا تیبا 2؟ / معایب تیبا هاچ بک چیست؟


تیبا یا تیبا 2؟ / معایب تیبا هاچ بک چیست؟

تیبا اولین خودرو ملی شرکت سایپا است که در اولین روزهای تولید به نام مینیاتور شناخته میشد. خودرویی که در 23 اذر سال 1387 از خط تولید کارخانه سایپا بیرون آمده، به بازار روانه شد. نوشته تیبا یا تیبا 2؟ / معایب تیبا هاچ بک چیست؟ اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تیبا که در اولین روزهای تولید با نام مینیاتور شناخته میشد، یکی دیگر از خودروهای تمام تولید شده در کشور است و محصولی ملی در سبد خودورهای سایپا است. تیبا برای اولین بار در ۲۳ آذر سال ۱۳۸۷ پا به خیابان های کشور گذاشت و به زودی تبدیل به یکی از خودروهای محبوب کشور شد. با اینکه تیم مهندسین تیبا ادعا می کنند این خودرو محصولی ملی است، اما در طراحی و تولید آن عده ای از طراحان ایتالیایی و آلمانی نیز نقش داشتند. در ادامه با بررسی کامل تیبا و تیبا ۲ همراه ما باشید.

تیبا بهتر است یا تیبا ۲؟ کدامیک را بخریم؟

زمانی که تیبا از کارخانه سایپا سر بیرون آورد انتظار می رفت به زودی جایگزین پراید قدیمی و نه چندان محبوب دومین برند خودروساز کشور شود. هدف سایپا از تولید تیبا و تیبا ۲ ارائه محصولی دیگر در کنار پراید و با قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان بود، هر چند که با افزایش نجومی قیمت خودرو تمام هدف و سیاست گذاری تولید تیبا نیز بر باد رفت.

تیبا ۲ در حقیقت نمونه هاچ بک شده تیبا صندوق دار است و با وجود شباهت بسیار بالایی این محصول با تیبا، محبوبیت بالایی دارد. تیبا در سال ۱۳۸۷ و تیبا ۲ در سال ۱۳۹۳ به بازار خرید و فروش ایران راه پیدا کرد. دو خودرو دو قلو، اما نا همسان که کمترین تفاوت ممکن در ظاهر را دارند. اما نقاط قوت و ضعف تیبا ۲ سایپا چیست؟ در رقابت بازار فروش ایران خودرو، سایپا و فروش نقدی پارس خودرو به عنوان جدیدترین رقیب این دو برند معتبر، کدامیک برنده بازی هستند؟

بررسی مشخصات فنی تیبا ۲ در مقایسه با تیبا سدان

اگر با مشخصات تیبا سدان آشنایی داشته باشید، در اولین بررسی می توانید متوجه یکسان بودن مشخصات تیبا و تیبا ۲ بشوید. تیبا ۲ هاچ بک سایپا نیز دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ در موتور ۱٫۵ لیتری خود است.

پیشرانه ۱٫۵ لیتری تیبا هاچ بک توانایی تولید قدرتی ۸۶ اسب بخار را دارد و گشتاور نهایی آن نیز ۱۲۶ نیوتن بر متر است. گیربکس نصب شده برروی خودرو نیز از نوع دیفرانسیل جلوست و همانطور که انظترا می رود، ۵ دنده و دستی است. گیربکس مذکور قدرت تولیدی را به محور جلویی خودرو منتقل کرده و شتابی ۱۳٫۱ ثانیه ای را در کنار موتور ۱٫۵ لیتری است برای سرعت صفر تا صد فراهم کرده است.

با این تفاسیر تقریبا هیچ تفاوتی در تیبا سدان و تیبا ۲ وجود ندارد و اگر پراید هم به فرایند مقایسه وارد کنیم تنها می توان گفت کمی از پراید قوی تر است. البته مقایسه دقیق تر و منصفانه تر را باید بین تیبا و ساینا دانست و نقد های بسیاری بین این دو خودرو انجام شده است. در عمل نیز این دو محصول رقیب یکدیگر اند و خرید ساینا اتوماتیک چندین بار در بازار از تیبا ۲ پیشی گرفت.

بررسی عملکرد تیبا ۲ سایپا، هایچ بک ملی سایپا چقدر قدرتمند است؟

در بحث عملکرد نیز هیچ تفاوتی بین تیبا و تیبا ۲ وجود ندارد و همانند تیبا سدان فضای سرنشین مناسب و ارتفاع خوبی برای خودرو در نظر گرفته شده است. ارتفاع داخلی خودرو برای افراد قد بلند نیز مناسب و کافی است، بطوریکه ۵ فرد قد بلند و بالغ به راحتی درون خودرو قرار می گیرند.

از آنجا که موتور نصب شده برروی هر دو خودرو تیبا و تیبا هاچ بک کاملا یکسان است، تفاوتی در موتور و مصرف خودرو وجود ندارد. تیبا ۲ در هر صد کیلومتر در مسیرهای شهری و پرترافیک در حدود ۸٫۲ لیتر مصرف دارد. در جاده های برون شهری نیز مصرفی در حدود ۶ لیتر برای خودرو در نظر گرفته شده است.

با این تفاسیر بر اساس اطلاعات موجود در سیکل ترکیبی خودرو نیز شاهد مصرفی ۷ لیتری هستیم. استاندارد آلایندگی خودرو نیز یورو ۴ معرفی شده است، اما بیاد داشته باشید که هیچ سازمان معتبر و استاندارد دقیقی برای تعیین آلایندگی خودرو در کشور نداریم که اطلاعات مستند و قابل اتکایی ارائه کند.

تیبا ۲ چه امکاناتی دارد؟

تیبا ۲ در دو مدل SX و EX تولید می شود که بیشترین امکانات موجود در خودرو نیز در نمونه EX می باشد. اما وقتی واژه امکانات در خودروهای ایرانی را می شنوید انتظارتان را بیشتر از کیسه هوا، دستگاه پخش موسیقی و ترمز بالاتر نبرید!

مهمترین امکاناتی که با خرید تیبا ۲ فول آپشن در اختیار شما قرار می گیرد سیستم تهویه مطبوع خودکار، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، قفل مرکزی، ریموت کنترل، چراغ مه ‌شکن عقب، چراغ مه ‌شکن جلو، رینگ آلومینیومی، سپر همرنگ بدنه، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌ کشنده، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، گرمکن شیشه عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه ‌های جانبی برقی، درب‌بازکن باک و صندوق عقب، ساعت دیجیتال و برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم هستند.

اگر به ایمنی اهمیت می دهید باید گفت که تیبا در مجموع از پراید ایمن تر است ولی میزان اختلاف استحکام دو خودرو چندان روشن نیست و به گفته برخی مهندسان صاحب نظر در این عرصه، چیزی در حدود ۲۰ % به نظر می رسد.

همچنین تیبا به ترمز های بهتری نسبت به پراید مجهز شده است و با این حساب می توان اذعان کرد که این خودرو تقریبا در تمام زمینه های فنی، به جز کیفیت، نسبت به پراید بهبود یافته است. شاید همین موضوع دلیلی بود که فروش اقساطی تیبا رشد چشمگیری داشت.

تیبا بهتر است یا تیبا ۲؟

در نهایت شاید بپرسید کدام یک از این دو خودرو بهتر اند؟ تیبا یا تیبا ۲؟ متاسفانه یا خوشبختانه این دو محصول در کیفیت، ویژگی های فنی و آپسن تفاوت چندانی ندارد. بیشتری تغییر را می توانید در نمامی بیرونی خودرو مشاهده کنید.

پس اگر به دنبال خودرویی جوان پسند تر می گردید تیبا ۲ با نمای هاچ بکی که دارد انتخاب مناسب تری است. اما در مقام مقایسه نمی توان تفاوت ملموسی بین این دو خودرو پیدا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در