پروفیل آلومینیوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟


پروفیل آلومینیوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در صنعت امروزی، فلزات بسیاری وجود دارند و هر یک از آن‌ها دارای خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای هستند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آپند، فولاد و آلومینیوم به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع فلزات در صنایع مدرن شناخته می‌شود. در این متن می‌خواهیم به بررسی کاربردها و ویژگی‌های فراوان فلز آلومینیوم بپردازیم. در بازار کنونی، از این فلز اغلب به صورت پروفیل آلومینیوم استفاده می‌شود. جالب است بدانید، که محصولات متنوعی بر پایه این ساختار تولید می‌شود و اغلب در ساخت و ساز سازه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. در دهه‌های اخیر آلومینیوم به عنوان فلزی محبوب شناخته شده و جایگاه خاص و ویژه‌ای در بازار دارد.

پروفیل آلومینیوم چیست؟

از نظر لغوی، پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طول مشخصی است. در دنیای فلزات و ساخت و ساز، پروفیل شامل انواع مختلفی می‌باشد. اصلی‌ترین کاربرد پروفیل‌ها برای ساخت درب و پنجره‌های فلزی می‌باشد.

آلومینیوم فلزی نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری زیاد است. از ویژگی‌های مهم آلومینیوم، سبک وزنی و قابلیت عدم زنگ‌زدگی می‌باشد. پروفیل اکستروژن آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین بخش مصارف آلومینیوم به حساب می‌آید.

برای تولید پروفیل آلومینیوم، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیومی نام دارد، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می‌دهند. سپس آن را از میان قالب‌های مخصوصی حرکت می‌دهند. به این ترتیب ماده اولیه تغییر شکل می‌یابد و به اشکال مورد نظر درمی‌آید. به خاطر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه کاملا تغییرشکل پیدا می‌کند و در نتیجه پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود.

پروفیل آلومینیوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

پروفیل آلومینیوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل آلومینیوم، شکل‌پذیر بودن آن است. امروزه این ماده به دلیل داشتن خاصیت انعطاف‌پذیری، جایگزین آهن شده است. وزن سبک و مناسب پروفیل آلومینیوم، یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی آن است. همین ویژگی باعث شده که از این فلز در صنایع هوایی استفاده‌های فراوانی صورت گیرد.

از زمان ورود پروفیل آلومینیوم به بازار، این فلز همواره جایگاه خود را در دو حوزه ساختمانی و صنعتی حفظ کرده است. ویژگی دیگر پروفیل‌های آلومینیومی، تبادل دما است. این ویژگی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پروفیل آلومینیوم با آهن می‌باشد. پنجره‌های آهنی معمولا انرژی بیشتری هدر می‌دهند، اما پنجره‌های آلومینیومی اینطور عمل نمی‌کنند و این موضوع در بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویژگی مهم دیگر پروفیل آلومینیوم، زیبایی آن است. این فلز به خاطر داشتن رنگ روشن و سفیدش، حس زیبایی و تمیزی بیشتری را به ساکنان ساختمان انتقال می‌دهد. همچنین استحکام و مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی و اداری مناسب است.

پروفیل‌های آلومینیومی ظریف و شکیل هستند و نصب آن‌ها آسان و سریع است. همچنین غیرقابل اشتعال می‌باشند و برای نصب در آشپزخانه‌ها گزینه امن و مناسبی به حساب می‌آیند. روی پنجره‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند، می‌توان شیشه دوجداره یا چند جداره نصب کرد و با این کار، کاربری‌شان را به کاربری پنجره UPVC نزدیک کرد.

وزن پروفیل‌های آلومینیومی نسبت به پنجره‌های یو پی وی سی سبک‌تر است و قابلیت بازیافت دارند. همچنین در طرح و رنگ‌های مختلف، در بازار به فروش می‌رسند.

با انواع پنجره‌ها از جنس پروفیل‌های آلومینیومی آشنا شوید

پروفیل آلومینیوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پروفیل آلومینیومی انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن برای ساخت قسمتی از قاب، فریم یا بازشوی درب و پنجره‌ها به کار می‌رود. درب و پنجره‌هایی که با پروفیل‌های آلومینیومی تولید می‌شوند، با توجه به نوع پروفیلی که در تولیدشان استفاده می‌شود، متفاوت‌ و سه نوع هستند:

پنجره آلومینیومی ساده

پنجره‌های آلومینیومی ساده در ایران با استفاده از دو نوع پروفیل پرکاربرد ST و کرونت (Coronet) هستند که پنجره‌های آلومینیومی تولید می‌شوند و تفاوت‌شان در هندسه سطح مقطع پروفیل آلومینیوم آن‌ها می‌باشد.

پنجره آلومینیومی ترمال بریک

بزرگ‌ترین اشکال پنجره‌های آلومینیومی، عایق نبودن آن‌ها نسبت به حرارت است. کارشناسان و تولیدکنندگان در صنعت آلومینیوم، برای رفع این اشکال نوع جدیدی از پروفیل آلومینیومی را با نام ترمال بریک به بازار عرضه کردند. پروفیل‌های ترمال بریک در ساخت درب و پنجره‌ها کاربرد بسیاری دارند.

در این نوع پروفیل‌ها، تسمه‌ای از جنس پلی آمید قرار می‌گیرد که تحمل حرارت آن تا 220 درجه سانتی‌گراد است. این پروفیل همچنین قابلیت تحمل برودت هوا را تا 50 درجه سانتی‌گراد دارد. در این نوع پنجره‌ها، لایه بیرونی چارچوب و لنگه از لایه داخلی آن جدا می‌شود.

همچنین با پرس شدن تسمه پلی‌آمید در بین جداره بیرونی و داخلی چارچوب و لنگه، پروفیل‌های پنجره عایق می‌شود و اتلاف انرژی داخل ساختمان جلوگیری می‌شود. پروفیل‌های ترمال بریک از دو پروفیل بیرونی و داخلی تشکیل و با کمک تسمه‌ها پلی‌آمیدی به یکدیگر متصل شده‌اند. بنابراین قسمت داخلی و خارجی پنجره‌ها می‌تواند در رنگ‌های مختلفی تولید شود.

درب و پنجره دوجداره آلومینیومی ترمال بریک می‌توانند خود را با شرایط جوی متفاوت وفق دهند و عایق خوبی ایجاد کنند. همچنین دارای رنگ‌های بسیار زیبا و جذابی هستند.

پنجره چوب آلومینیومی

پنجره چوب آلومینیومی از یک پروفیل ترکیبی تولید می‌شود.لایه داخلی این پنجره از جنس چوب و لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم است. دو طرف این پنجره‌ها با مکانیسم خاصی به هم متصل می‌شوند و زیبایی خاصی به ارمغان می‌آورند. عایق بودن چوب در کنار ظرافت و استحکام آلومینیوم باعث ایجاد پنجره‌های بسیار لوکس و کاربردی می‌شود.

شرکت آپند ارائه دهنده انواع درب و پنجره دوجداره به عنوان نماینده رسمی شرکت درب و پنجره آلوود (ALUWOOD) ترکیه قادر به ارائه نمونه‌ها و مدل‌های روز دنیا از این نوع پنجره‌ها به مشتریان عزیز است.

ما در شرکت آپند همیشه آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما در خصوص خرید و یا تعویض پنجره‌های قدیمی هستیم.

با ما تماس بگیرید:

۰٢١۵۶۵۴٣٩١۶

۰۲۱۵۶۵۱۹٣۵۸

۰۲۱۵۶۵۱۹٣۶۹

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...