آنفلوآنزا بی صدا جان می‌گیرد


آنفلوآنزا بی صدا جان می‌گیرد

بیش از 40 نفر در چند ماه اخیر در استان‌های مختلف به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا درگذشته‌اند‌ و کارشناسان می‌گویند موج دوم این بیماری تا دو ماه دیگر گسترش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، براساس آخرین آمار رسمی اعلام‌شده ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا پایان هفته گذشته ۹ هزار بیمار تنفسی در بیمارستان‌های کشور بستری شدند که از این تعداد، ۳۴۲ نفر مبتلا به آنفلوآنزا بودند و تحت درمان قرار گرفتند. همچنین تاکنون 37 نفر براثر آنفلوآنزا جان خود را از داده‌اند، اما آمار تفکیکی اعلام‌شده از سوی اداره‌های علوم‌ پزشکی استانی، شامل فوت 10 نفر در مازندران، 10 نفر در آذربایجان ‌شرقی، 6 نفر در گیلان، 4 نفر در گلستان، 4 نفر در فارس، 3 نفر در آذربایجان‌ غربی، 2 نفر در کرمانشاه، 2 نفر در بوشهر و 2 نفر در سیرجان بالاتر از این تعداد را نشان می‌دهد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، شیوع این بیماری فصلی را به دلیل رطوبت و سرما در نیمه شمالی کشور بیشتر می‌داند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم دلیل اصلی مرگ این افراد را داشتن بیماری‌ زمینه‌ای مانند بیماری‌های مزمن تنفسی و قلبی می‌داند و شیوع این بیماری را نسبت به سال‌های گذشته بسیار شدید توصیف می‌کند.

این نکته‌ای است که پیش از این محمدمهدی گویا، رئیس اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن تاکید کرده و گفته بود: دلیل عمده فوت بیماران، مراجعه دیرهنگام و داشتن بیماری زمینه‌ای بوده است.

استان‌های میزبان پرندگان مهاجر در معرض خطر

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بیشترین شیوع آنفلوآنزای انسانی را در استان‌های شمالی و شمال غربی کشور می‌داند و می‌گوید: تاکنون براساس گزارش‌های رسیده، گیلان‌‌، مازندران و گلستان‌،‌ آذربایجان ‌شرقی و همچنین تهران با شیوع بیشتری روبه‌رو بوده‌اند. ایرج خسرونیا با بیان اینکه استان‌های مرکزی و جنوبی کمترین درگیری را با این بیماری فصل داشته‌اند‌‎، می‌افزاید: آمار بیشتر مرگ بر اثر آنفلوآنزا در استان‌های مازندران‌‌، آذربایجان‌شرقی و گلستان به دلیل شیوع بیشتر بیماری در نتیجه سرما و رطوبت است. وی به شهروندان استان‌هایی که این روزها شاهد مهاجرت پرندگان هستند نیز توصیه می‌کند به شدت مراقب پرندگان باشند. خسرونیا تاکید می‌کند: همه شهروندان و به‌ویژه شهروندان استان‌های شمالی که این روزها میزبان پرندگان مهاجر هستند، باید از شکار این پرندگان خودداری کنند، چون کافی است یکی از این پرندگان آلوده باشد و هم انسان‌ و هم طیور منطقه را به آنفلوآنزای مشترک با پرندگان آلوده کند.

سرما دوره شیوع بیماری را افزایش داد

معاون بهداشتی- درمانی دانشگاه علم پزشکی مازندران نیز در این باره می‌گوید: سرد شدن هوا، بیماری آنفلوآنزا را از نظر تعداد افراد مبتلا و هم مدت زمان شیوع بیماری افزایش داده است. حامد روحانی‌زاده با بیان اینکه سال‌های گذشته آذرماه دوره اوج شیوع آنفلوآنزا بود، اما امسال این موج زودتر آغاز شده است،‌ می‌افزاید: علائم بیماران نسبت به سال‌های گذشته شدیدتر است.

این نکته را علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز تأیید می‌کند و می‌گوید: پیش‌بینی ما این بود که مانند هر سال شیوع آنفلوآنزا از آبان باشد، اما امسال این بیماری زودتر و از مهر شیوع پیدا کرد و نوع H1N1 که در 2 سال گذشته کمتر بود، شیوع بیشتری دارد.

موج دوم در راه است

مسئولان مازندران از طولانی شدن زمان شیوع می‌گویند، اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام می‌کند که احتمالا تا یکی- دو هفته دیگر موج این بیماری فروکش می‌کند و دوباره 2ماه بعد شاهد شیوع آن خواهیم بود. سراج‌الدین عارف‌نیا با بیان اینکه هر 5 سال یک‌بار، شاهد ایپدمی آنفلوآنزا در گلستان هستیم می‌گوید: امیدواریم تا 2هفته دیگر اپیدمی فروکش کند، اما پیش‌بینی‌ می‌شود طی 2 ماه آینده بار دیگر شاهد شیوع این بیماری در گلستان باشیم. در ابتدای شیوع بیماری در مهرماه روزی 5 بستری داشتیم، در اوج شیوع یعنی اواخر آبان این آمار به 35 تا 40 مورد رسید،‌ اما این روزها با آمار بستری روزانه 14 نفر بیماری درحال فروکش کردن است. وی از تایید ابتلای 43 نفر به ویروس آنفلوآنزا در استان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: 4 بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در گلستان فوت شده‌اند، اما این بیماری عامل اصلی نبوده، بلکه عامل تشدیدکننده بوده است. عارف‌نیا به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن تغییرات آنتی‌ژنی ویروس آنفلوآنزاست؛ تغییری که هر 5 سال یک‌بار رخ می‌دهد و بیماری را تشدید می‌کند. به گفته وی، امسال با توجه با اینکه در سال پنجم قرار داریم، افزایش شدت و شیوع بیماری طبیعی است و با توجه به یک تا 4 درصد احتمال مرگ در زمان ابتلا به آنفلوآنزا آمار مرگ و میر در ایران تفاوت چندانی با دنیا نمی‌کند.

بیماری زمینه‌ای را جدی بگیریم

بیماری‌ زمینه‌ای در بیشتر استان‌ها عامل تشدیدکننده آنفلوآنزا معرفی شده است. در سیرجان، آذربایجان‌ شرقی، مازندران، فارس،‌ بوشهر و تهران هم این موضوع طرح شده است. به همین دلیل هم رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران توضیح می‌دهد: افراد مسن، کودکان، زنان باردار، افراد با بیماری‌های قلبی و ریوی، افراد مبتلا به بیماری‌های تضعیف‌کننده مانند سرطان و مبتلایان به دیابت حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند، اما اگر شرایط طوری باشد که همه بتوانند این واکسن را استفاده کنند، بهتر است. خسرونیا البته عامل اصلی مرگ حتی در گروه‌های حساس را هم مراجعه دیرهنگام به پزشک و خوددرمانی در خانه می‌داند و می‌افزاید: دو- سه روز اول بیماری دوره مهمی برای درمان است که باید به پزشک مراجعه کرد، اما متاسفانه بیماران اغلب در چند روز اول به خوددرمانی می‌پردازند. پیش از این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود، داروی درمان آنفلوآنزا یعنی «تامیفلو» با هماهنگی مراکز بهداشت استان‌ها و شهرستان‌ها تجویز و مصرف می‌شود و مبتلایان در صورت نیاز با این دارو تحت درمان قرار می‌گیرند.

جای خالی اطلاع‌رسانی به موقع

با وجود اینکه کارشناسان از جهش آنتی‌ژنی ویروس آنفلوآنزا و طبیعی بودن شدت این بیماری در سال جاری می‌گویند و مهم‌ترین دلیل مرگ هم‌وطنانمان در چند ماه گذشته را مراجعه دیرهنگام به پزشک و بیماری‌های زمینه‌ای عنوان می‌کنند، اما مسئولان می‌توانستند با اطلاع‌رسانی‌ به‌موقع و افزایش آگاهی جامعه نسبت به شیوع، جهش آنتی‌ژنی و ضرورت مراجعه به‌موقع به پزشک تلفات این بیماری فصلی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. بیماری آنفلوآنزا به بیماری «بی‌صدا» مشهور است و در چند ماه گذشته در بی‌خبری جان بسیاری از شهروندان را گرفته است و حالا تازه چند هفته‌ای است درباره آن صحبت می‌شود.

رعایت نکات بهداشتی؛ راه پیشگیری

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بهترین کار را تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌داند. ایرج خسرونیا می‌گوید: افراد بیمار در منزل بمانند و در محیط اداری و کلاس درس حاضر نشوند، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع گسترده بیماری همین حضور فرد بیمار در میان دیگران است. از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن خودداری کنید، از وسایل مشترک استفاده نکنید، دست‌ها را مرتب بشویید و به محض داشتن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید.

علائم بیماری آنفلوآنزا

علائم بیماری آنفلوآنزا بیشتر شامل ناخوشی، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، افت فشار خون، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ و اسهال است. سرماخوردگی معمولا با سوزش و درد گلو آغاز می‌شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می‌کند. گاهی کودکان سرماخورده دچار تب می‌شوند. بنابراین در سرماخوردگی دردهای شدید عضلانی و تب‌های بالا، سردردهای شدید، سرفه و کوفتگی عضلات بسیار کمتر دیده می‌شود.

آنفلوآنزا بی صدا جان می‌گیرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی