40 درصد از زنان میانسال سمیرم عارضه چاقی دارند


40 درصد از زنان میانسال سمیرم عارضه چاقی دارند

سمیرم، اصفهان- ایرنا- کارشناس مسوول میانسالان شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: افزون بر 40 درصد از زنان میانسال این شهرستان دارای چاقی شکمی و اضافه وزن هستند.

صدیقه بهرامیان روز شنبه در جمع کارکنان زن سازمان‌ها و اداره‌های سمیرم در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: علاوه بر اضافه وزن و چاقی، ۲۴ و نیم درصد از زنان میانسال نیز مستعد اضافه وزن هستند.

به گفته وی، ۳/۱ درصد از زنان میانسال سمیرمی لاغر، ۱۴ درصد چاق، ۳۸ و نیم درصد دارای اضافه وزن، ۲۵ و ۹ دهم درصد دارای الگوی نامناسب تغذیه سبزی‌ها و ۳۱ و دو دهم درصد نیز مصرف نامناسب میوه دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۴ و نیم درصد این زنان دارای الگوی نامناسب تغذیه در مصرف روغن بوده و ۱۰ درصد نیز فعالیت بدنی مطلوبی ندارند.

کارشناس مسوول گروه میانسالان شبکه بهداشت سمیرم همچنین، آمار زنان میانسال غربالگری شده این شهرستان از نظر سرطان «برست» و «سرویکس» را به ترتیب ۶۸ و۷۴ درصد عنوان کرد.

بهرامیان با اشاره به اینکه با گسترش روزافزون شهرنشینی، اشتغال زیاد، دوری از طبیعت، در کنار کمبود فضاها و امکانات تفریحی و ورزشی، میزان فعالیت بدنی مردم کمتر شده است ، افزود: ۹۰ درصد از ایرانی ها فعالیت بدنی ناکافی دارند که این مشکل در بین زنان جدی تر است.

به گفته این کارشناس، آموزش‌های عمومی در باره فعالیت بدنی که میتواند باعث سلامت شود و آشنا کردن آنان با تاثیر ورزش بر روی جسم و روان، یکی از مهمترین برنامه‌های بخش سلامت است.

کارشناس مسوول گروه میانسالان شبکه بهداشت سمیرم با بیان اینکه یک فرد میانسال در طول هفته باید۱۵۰ دقیقه فعالت بدنی با شدت متوسط داشته باشد، ادامه داد: زنان، قلبِ خانواده‌ها هستند و سلامت و بیماری آنان بر سلامت تمام گروه‌های سنی خانواده تاثیرگذار است بنابراین باید تحرک بدنی داشته باشند.

بهرامیان همچنین نقش فعالیتِ فیزیکی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، مدیریت تحرک بدنی برای پیشگیری از بیماری‌های روحی و روانی، میزان روزانه فعالیت بدنی در یک فرد میانسال، همکاری سازمانها در این زمینه، حساس‌کردن بانوان برای توجه به سلامت خود و اقدامات انجام شده توسط واحد میانسالان شبکه بهداشت سمیرم را برشمرد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت سمیرم نیز در این جلسه در باره گروه‌های اصلی غذایی و نقش تغذیه در پوکی استخوان و کارشناس مامایی نیز در مورد راه‌های پیشگیری از سرطان سینه آموزش‌های لازم را ارائه دادند.

آمار ارائه شده در این جلسه بر اساس داده‌های آماری «سامانه سیب» وزارت بهداشت در گروه سنی میانسالان بود.

بخش بهداشت و درمان سمیرم دارای ۳۶ خانه بهداشت، ۶ پایگاه سلامت روستایی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و یک بیمارستان ۸۶ تختخوابی(بیمارستان سیدالشهدا) است.

سمیرم با افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت عشایری و ثابت، شش شهر، چهار بخش و ۱۵۰ روستا و آبادی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت