ساختار مدیریت راه‌های روستایی با مشکل مواجه است


ساختار مدیریت راه‌های روستایی با مشکل مواجه است

خمین - ایرنا - مدیرکل فنی استانداری مرکزی گفت: ساختار مدیریت راه‌های مواصلاتی روستایی به دلیل تصدی دوگانه از سوی بنیاد مسکن و راهداری با مشکل مواجه است.

« حمیدرضا نوازنی» روز شنبه در نشست بررسی مشکلات روستاهای شهرستان خمین افزود: نتیجه این دوگانگی مدیریت در مجموعه کوچک روستا، تداخل وظایف، بی اثر کردن عملکرد نهادها و نارضایتی است و حل این مشکل به راهکار وزارت کشور نیاز دارد.

وی با اشاره به رعایت حریم راه‌های مواصلاتی در مناطق روستایی ادامه داد: استان مرکزی در رعایت این حریم مظلوم است چراکه برخی استان‌ها ملزم به رعایت حریم نیستند و این استان با وجود رعایت حد حریم مورد انتقاد قرار می گیرد که این حریم را رعایت نمی‌کند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: زمین مورد نیاز برای راه اندازی صنایع کارگاهی در حریم جاده های روستایی براساس بهره وری بیشتر واگذار شود و با اختصاص قطعات کوچک زمین در کنار حریم راه‌ها به این صنایع کارگاهی، زمینه افزایش اشتغال در این مناطق فراهم شود.

نوازنی اظهار داشت: ساختمان صنایع کارگاهی در روستا با توجه به نوع صنعت ساخته شود چراکه واگذاری زمین با متراژ زیاد به این صنایع، سبب هدر رفتن سرمایه می‌شود .
وی با اشاره به وجود لکه صنعتی در مسیر برخی جاده ها، تصریح کرد: با رعایت حریم جاده می توان این لکه های صنعتی را به بهره برداری رساند چراکه به زمین زیادی نیاز ندارند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: توجه ویژه به روستاها و برنامه‌ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب‌های اجتماعی می‌رهاند.

نوازنی گفت: راهداری توانایی تملک تمام جاده ها را ندارد و مصرف بودجه دولتی در تملک حریم‌ها انتظار درستی نیست.

فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: از ۱۷۴ روستای این شهرستان ۱۵۲ روستا دارای جمعیت و فعالیت اقتصادی است .
« احمد طهرانی » افزود: از این تعداد ۱۱۲ روستا طرح هادی دارد و ۴۰ روستای کمتر از ۲۰ خانوار طرح هادی ندارد و برای ۶ روستای فاقد طرح اعتبار تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: در روستاهای فرنق، دهنو و چوگان لکه صنعتی در حریم جاده وجود دارد و توسعه این روستاها را با مشکل مواجه کرده است و اگر از حریم جاده خارج شوند اصل لکه صنعتی زیر سووال می رود.
فرماندار خمین با اشاره به اینکه تملک در روستای میشیجان این شهرستان مشکل ساز شده است، اظهار داشت: باید بین حریم روستا و طرح هادی در این روستا تطبیق انجام شود.
خمین در جنوب استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط