58 درصد مدعوین کنفرانس وحدت از جوانان بودند/ دستاوردهای دوره سی‌وسوم


58 درصد مدعوین کنفرانس وحدت از جوانان بودند/ دستاوردهای دوره سی‌وسوم

دلبری با بیان‌اینکه همسو با مطالبه رهبری در موضوع جوان‌گرایی، 58 درصد شرکت‌کنندگان در سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از جوانان بودند، گفت: تقدیر از چهره‌های تقریبی و رونمایی از 10 اثر تقریب از برنامه‌های این کنفرانس بود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست خبری دستاوردهای سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت با حضور «محمد دلبری»، رئیس ستاد اجرایی این کنفرانس در محل سالن موزه شهدا برگزار شد.

دلبری طی سخنانی با بیان اینکه امسال در سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی، 518 نفر از اصحاب رسانه حضور داشتند، گفت: برنامه ریزی ای که در مجمع تقریب صورت گرفته آن است که هر سال در ایام ربیع الاول برای تحقق وحدت در جهان اسلام برنامه‌ هایی را برگزار می کنیم که از جمله آنها می توان به حضور علما، اندیشمندان و شخصیت ‌های علمی و مذهبی اثرگذار در کشورهای اسلامی در کنفرانس وحدت اشاره داشت که این حضور علاوه بر ایجاد فرصت تبادل نظرات، سبب می شود تا این افراد چراغ راه هدایت کشورهای خود باشند.

رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی افزود: عنوان سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت «وحدت امت در دفاع از مسجدالاقصی» بود، مقام معظم رهبری بارها تاکید بر این مهم داشتند که مساله قدس و مسجدالاقصی موضوع اصلی مسلمانان است. امروز این مسجد در اشغال اسرائیل است و کشورهای استکباری مثل آمریکا این موضوع را عامل تفرقه بین مسلمان قرار داده اند.

وی تصریح کرد: امروز مسلمانان می توانند با هم بزرگترین تشکل و سرمایه اجتماعی را شکل دهند و با اقدامات وحدت گرا نسبت به نقش بر آب کردن نقشه دشمنان اقدام کرده و زمینه ظهور حضرت حجت(عج) را برای کشورهای مسلمان فراهم کنند.

دلبری تاکید کرد: هدف اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تبیین گفتمان وحدت است، با سمتی پیش می رویم که این گفتمان را به فرهنگ و رفتار وحدت گرا تبدیل کنیم. بذری که سال 1369 به دستور مقام معظم رهبری به عنوان مجمع تقریب کاشته شد به دستان مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی نهالش پرورش داده شد و بعد از آن نیز آیت الله تسخیری و اکنون نیز از سوی آیت الله اراکی به بار نشسته است و امروز ثمره این درخت را شاهدیم که به همت این مجمع امروز اقداماتی تقریبی در کشورهایی انجام شده که هیچ یک حتی فکرش را نمی کرد که یک روزی این کشورها در این حوزه فعالیت کنند و حضور این کشورها در سی و سومین کنفرانس وحدت نوید روشنی داد که این ثمره به بار نشسته است.

وی ادامه داد: امسال از 82 کشور جهت حضور در کنفرانس وحدت وارد ایران شدند، همچنین از 12 کشور نیز دانشجویان خارجی که در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند در کنفرانس حضور داشتند و در مجموع ما 424 نفر مهمان خارجی داشتیم.

رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی ابراز کرد: همچنین 160 نفر هم از علما و اساتید دانشگاهی از 11 استان کشور در این کنفرانس شرکت کردند. 178 نفر مهمان خارجی از داخل مثل سفرا در این کنفرانس حضور داشتند. همچنین، برای اولین بار از آمریکای لاتین مهمان داشتیم. از حوزه بالکان، صربستان و بوسنی هرزگوین هم مهمان داشتیم و به طور کلی 65 درصد از دعوتنامه هایی که ارسال شده بود، اجابت شد.

دلبری تاکید کرد: امسال از تاریخ 23 تا 25 آبان ماه کنفرانس برگزار شد که مصادف با سالگرد به آتش کشیدن مسجدالاقصی بود و از این بابت موضوع کنفرانس در سال جاری «وحدت امت در دفاع از مسجد الاقصی» عنوان گرفت. همچنین پیرامون این عنوان، خردادماه فراخوان مقاله منتشر شد که حدود 64 مقاله به زبان های عربی، فارسی و انگلیسی به دست ما رسید که با همکاری اساتید و نخبگان و دانشگاه مذاهب، از میان این مقالات، چهار مقاله برتر انتخاب و از آنها تجلیل شد. این کار موجب شد که محوریت کنفرانس به سمت علمی شدن برود.

وی تصریح کرد: ما امسال 424 نفر مهمان از نقاط مختلف جهان را میزبان بودیم که اگر بخواهیم این تعداد مهمانان را براساس حوزه جغرافیایی تقسیم کنیم، از حوزه آفریقا و عربی، 247 مهمان، از حوزه اروپا و امریکا 53 مهمان و از حوزه آسیا و اقیانوسیه 124 مهمان در این دوره از کنفرانس شرکت داشتند. از مجموع این مهمانان، 70درصد آنها کنفرانس اولی بودند. همچنین 17 درصد از مجموع مهمانان که حدود 72 نفر می شود را بانوان تشکیل می دادند. همچنین 58 درصد مهمانان را جوانان تشکیل دادند که این رویکرد با تأکید مقام معظم رهبری بر حضور جوانان در این کنفرانس صورت گرفت.

دلبری با بیان اینکه از مهمترین اقدامات امسال تهیه روزشمار هفته بود، افزود: تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی(ره) و حضور در مرقد، برگزاری جشن میلاد نبی مکرم، دیدار با رهبری و تجدید بیعت با معظمله و همچنین شرکت در نماز جمعه از دیگر برنامه های این دوره کنفرانس بود. همچنین در روز پایانی کنفرانس قرار بر این بود که نشست بانوان تقریبی و جوانان و مقاومت برگزار شود که به دلیل شرایط جوی و مشکلاتی که آن روز پیش آمد این نشست ها به آینده موکول شد.

وی اظهار کرد: تقدیر از چهار شخصیت تقریبی که یکی از آنها یک خبرنگار فلسطینی بود، رونمایی از 10 اثر در حوزه تقریب، رونمایی از سند چشم انداز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در افق 1414 از دیگر برنامه های این دوره بود ضمن اینکه اساس نامه ای نیز در این دوره به امضا رسید که طی آن بنا شد پنج اتحادیه جدید فعالیت خود را آغاز کنند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا