در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد چه گذشت؟


در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد چه گذشت؟

 نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد با حضور 20 هنرمند مجسمه‌ساز کشور برگزار شد و جمعی از مسئولان و هنرمندان از آن بازدید کردند.

در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد، تعداد 20 سردیس از شهدا، ادبا، فلاسفه، قرآن‌پژوهان، ورزشکاران و... ساخته شده و قرار است سردیس شخصیت‌ها در میادین شهری نصب شود. این رویداد هنری از تاریخ دوم آذر کار خود را در گالری چارسوق آغاز کرد و تا نهم این ماه ادامه داشت.

برگزاری سمپوزیوم‌ها باعث پیشرفت هنر می‌شود

یک هنرمند مجسمه‌ساز شرکت‌کننده در این رویداد اظهار کرد: کار مجسمه سه مرحله دارد، مرحله اول مدلاژ نام دارد؛ به معنی ساخت اولیه مجسمه‌ای که قرار است در شهر نصب شود. مدلاژ می‌تواند با هر متریالی انجام گیرد که این بستگی به هنرمند اثر دارد. اما ترجیح من این است که با خمیر مجسمه این کار را انجام دهم.

عطا صحرایی خاطرنشان کرد: مرحله دوم قالب‌گیری است که با متریال‌های مختلف انجام می‌شود و مرحله پایانی نیز تولید قطعه نهایی و اثری است که در شهر نصب می‌شود و ممکن است اثر در این مرحله با رزین، برنز یا فایبرگلاس ساخته شده باشد و برای نصب استفاده شود.

وی افزود: من همیشه در مورد سمپوزیوم‌ها نگاهی مثبت داشته‌ام، چرا که در این نوع برنامه‌ها هنرمندان دور هم جمع می‌شوند و با اساتید ملی و کشوری دیدار می‌کنند و در سمپوزیوم‌ها می‌توان از تجربیات اساتید آن رشته هنری نیز استفاده کرد که این کار برای ما نتیجه دارد.

سازنده سردیس منصور نریمان ادامه داد: برگزاری سمپوزیوم‌ها علاوه بر هنرمندان برای مردم نیز نتیجه مثبتی دارد و این نتیجه مثبت این است که با فضای مجسمه‌سازی آشنا می‌شوند و شرایط را از نزدیک لمس می‌کنند و شاید برای آموزش این هنر ترغیب شوند و سواد هنری و بصری آن‌ها افزایش پیدا ‌کند.

صحرایی بیان کرد: در مورد امکانات روزهای اول کمی کاستی وجود داشت؛ اما به مرور کاستی‌ها برطرف شد و همه چیز به خوبی پیش می‌رود. به دلیل این‌که دید من همیشه نسبت به سمپوزیوم‌ها مثبت است، نقاط ضعف برایم اهمیتی ندارد و همیشه همه چیز را خوب و در حال رشد می‌بینم.

برگزاری سمپوزیم‌ها در خراسان با توجه به تعدد مشاهیر و شهدا بسیار لازم بود

سازنده سردیس شهید فخرایی در این رویداد عنوان کرد: مرحله ابتدایی ساخت اثر در سمپوزیوم‌ها، کاور استراکچر فلزی و آکاسیف روی آن با خمیر مجسمه‌سازی است که به آن مدلاژ می‌گویند و تقریبا یک هفته کار شبیه‌سازی اثر به طول می‌انجامد.

فردین اسفندیاری افزود: کلیت کار یکی است؛ اما روش کار در افراد شرکت‌کننده و اساتید متفاوت است. برگزاری سمپوزیم‌ها در خراسان با توجه به تعدد مشاهیر و شهدا بسیار لازم بود و این که تا امروز انجام نشده بود، جای تعجب داشت.

وی ادامه داد: با توجه به این که اولین دوره‌ برگزاری این نوع سمپوزیوم‌هاست، خوشبختانه با کیفیت خوبی همراه بوده، اساتید شرکت کننده از اساتید ملی هستند و باعث افتخار است که همراه با آن‌ها کار می‌کنیم و امیدوارم که این اتفاق در دوره‌های بعدی نیز تکرار شود و بتوانیم این جمع صمیمی را دوباره تکرار کنیم.

این هنرمند مجسمه‌ساز خاطرنشان کرد: با توجه به این که در سمپوزیوم‌های زیادی شرکت کرده‌ام می‌توانم بگویم که صمیمیت در این فضا بسیار بیشتر بوده و از مسئولانی که برای برگزاری این برنامه تلاش کردند باید تشکر کرد. با این که برگزاری این برنامه اولین تجربه مشهد در برگزاری سمپوزیوم‌هاست، سطح کیفی کار بالا بوده و کم و کسری وجود نداشته است.

برگزاری سمپوزیوم‌ها باعث برقرای ارتباط بین هنرمندان می‌شود

سازنده سردیس شفیعی کدکنی گفت: زمانی که شخصیت اثر مشخص می‌شود، باید مطالعاتی روی آن انجام دهد و سپس با انتخاب عکس‌ها از زاویه‌های مختلف شخصیت نمونه کوچک آن ساخته شود تا آشنایی کلی نسبت به طرح به وجود آید.

ملک‌دادیار گروسیان اضافه کرد: برگزاری این سمپوزیوم‌ها عالی است و یکی از حسن‌های برگزرای این نوع برنامه‌ها، ارتباطی است که مردم با آثار و هنرمندان برقرار می‌کنند، با این حال برگزاری این سمپوزیوم‌ها باعث برقرای ارتباط بین هنرمندان می‌شود و همچنین هنرمندان به تبادل ایده و نظر با یک‌دیگر می‌پردازند.

وی ادامه داد: امکانات فراهم شده خوب است؛ اما می‌تواند بهتر باشد، فضای ایجاد شده بسیار صمیمی است و همه تمام تلاش خود را می‌کنند تا امکانات به خوبی در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: به دلیل زمان محدود در سمپوزیوم‌ها هر چه امکانات برای هنرمند بیشتر باشد، بهتر است؛ چرا که او می‌تواند برای ساخت اثری با کیفیت به خوبی از زمان خود استفاده کند، در خصوص این سمپوزیوم نیز امکانات خوب بوده است و ما مشکلی برای فراهم آوردن مواد اولیه نداشته‌ایم.

گروسیان خاطرنشان کرد: استقبال مردم در این چند روز از این سمپوزیوم خوب بوده و مردم از حضور در این برنامه رضایت داشته‌اند.

سمپوزیوم فرصت خوبی برای تبادل روش‌های کار اساتید مختلف است

سازنده سردیس شهید حبرانی عنوان کرد: مراحل ساخت به این صورت است که از شخصیت مورد نظرمان طرح اولیه تهیه می‌کنیم، در ابتدا فرم و ایستایی را در نظر می‌گیریم، اتود می‌زنیم و استراکچر داخل را کار می‌کنیم و در انتها خمیرگذاری اثر انجام می‌شود.

محمدحسین خیرآبادی ادامه داد: سمپوزیوم فرصت خوبی برای تبادل روش‌های کار اساتید مختلف است؛ برگزاری این برنامه باعث می‌شود که بتوانیم دست خط و تکنیک تمام اساتید را ببینیم و با آن‌ها آشنا شویم و فرصت بسیار خوبی است برای مردم که از مراحل کار دیدن کنند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی ابتدا به دلیل قطعی اینترنت خوب انجام نشده و استقبال‌ها ضعیف بود؛ اما بعد از اتصال اینترنت و اطلاع‌رسانی وسیع‌تر، استقبال‌ها بهتر از چند روز گذشته شد.

این هنرمند مجسمه‌ساز خاطرنشان کرد: با وجود این که اولین سمپوزیومی است که در مشهد برگزار می‌شود، امکاناتی که در اختیار هنرمندان قرار گرفته خوب و با کیفیت است و مسئولان برگزاری این سمپوزیوم فضای خوبی را در اختیار هنرمندان قرار داده‌اند.

آنچه مسلم است، این که برگزاری چنین رویدادهای هنری در مشهد و شناسایی و معرفی چهره‌های موثر علمی، ادبی، هنری و شهدای آن از طریق یک سمپوزیوم‌ مجسمه‌سازی، خود موجب معرفی شهر مشهد به عنوان شهری دوستدار هنر و فرهنگ و نیز زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این مفاخر خواهد شد. بنابراین چنین رویدادهایی می‌تواند گامی موثر در جهت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مشهد باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا