رهبر مسیحیان لبنان خواستار گفت وگوی ملی شد


رهبر مسیحیان لبنان خواستار گفت وگوی ملی شد

بیروت – ایرنا – کاردینال «بشاره پطرس» رهبر مسیحیان مارونی لبنان از همه ی سیاستمداران و مسوولان این کشور خواست برای حل بحران سیاسی و پاسخ به اعتراض های مردمی و درخواست های مشروع آنان، با یکدیگر گفت وگو کنند.

پطرس عصر یکشنبه در مراسم ویژه ی مسیحیان در کلیسای سیده مریم در منطقه بکرکی در شرق بیروت تاکید کرد که برای باز کردن گره های بحران سیاسی لبنان و نجات «دولت از مرگ» چاره ای جز نشستن پشت میز گفت وگوهای فراگیر ملی نیست.

بیشتر مردم لبنان از بیست و پنجم مهر ماه گذشته در اعتراض به وضع عوارض و مالیات های تازه بر روی سوخت و خدمات اینترنتی و واتساپ، افزایش بیکاری، گرانی کالاها و مواد غذایی، قطعی آب و برق، کمبود سوخت، گرانی بنزین و دیگر مشکلات معیشتی و ناکارآمدی مسوولان، تظاهرات گسترده برپا کردند.

این تظاهرات و اعتراض ها که کم و بیش و به شکل های گوناگون همچنان ادامه دارد و در برخی رسانه های بیروت نام «جنبش اصلاحی» مردم لبنان را به خود اختصاص داده است، موجب استعفای سعد حریری نخست وزیر این کشور در هفتم آبان ماه گذشته شد.

رهبر مسیحیان لبنان یکی از اهداف گفت وگوی ملی را تشکیل هر چه سریع تر دولت کارآمد مرکب از خبرگان، کارشناسان و افراد آگاه و با تجربه دانست و گفت: لازمه ی تشکیل چنین دولتی این است که سیاسیون و مسوولان، خیر ملت و کشور و حفظ آن را بالاتر از هر اعتبار و امر و مصلحتی بدانند.

بشاره پطرس افزود: متاسفانه چنین درک و دریافتی از مصلحت عمومی در میان بیشتر مسوولان نیست و اگر بود ما شاهد سقوط دولت، سقوط اقتصاد و بحران مالی، فقیر شدن مردم، بسته شدن شماری از موسسه های صنعتی و تجاری، تضعیف نهادهای آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه ها و بروز مشکلات در بخش بهداشت، بیمارستان ها و دیگر نهادهای اجتماعی نبودیم.

رهبر مسیحیان لبنان تاکید کرد: مسوولان و حاکمان و به طور کلی، حاکمیت سیاسی مشروعیت خود را از خود نمی گیرند و حق تصرف ظالمانه در امور جامعه را ندارند بلکه ابزاری هستند برای تامین خیر و مصلحت عمومی.

بشاره پطرس گفت: دولت، حکومت و مسوولان اگر استبداد رای بورزند و اقدام ها و تدابیری اتخاذ کنند که با خیر عمومی و نظام اخلاقی مغایرت داشته باشد، جامعه ملزم نیست به این اقدام ها تن دهد و آن تدابیر را بپذیرد.

وی حرکت اعتراضی مردم لبنان را «بیداری ملی» خواند که موجب بیداری وجدان مسوولان سیاسی این کشور خواهد شد و برای برقراری صلح و آرامش در لبنان در آستانه ی ۲۵ دسامبر سالروز تولد حضرت مسیح (ع) دعا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت