شهروندان دارای معلولیت پایتخت به کانون‌های سرای محلات بپیوندند


شهروندان دارای معلولیت پایتخت به کانون‌های سرای محلات بپیوندند

تهران-ایرنا- مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه زندگی جمعی و آشتی با اجتماع بسیاری از مشکلات و مسائل افراد را حل می‌کند، خواستار عضویت شهروندان دارای معلولیت در کانون‌های ویژه این افراد در سرای محلات و شرکت در دورهمی‌ها و برنامه‌های کانون‌ها شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری اظهارداشت: در همه ۳۵۲ محله تهران کانون افراد دارای معلولیت ایجاد شده و از تمامی‌ این افراد دعوت می‌کنیم تا به کانون‌ها بپیوندند و علاوه بر شرکت در دورهمی‌ها و تعامل بیشتر با سایر شهروندان دارای معلولیت و فاقد معلولیت، از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

وی گفت: همچنین افراد دارای معلولیت می‌توانند در برنامه‌های کانون از قبیل تشکیل گروه سرود و کُر، تئاتر، برپایی نمایشگاه دستاوردهای هنری، بازی‌های جمعی و غیره مشارکت کنند.

نصیری با اشاره به برنامه های شهرداری تهران به مناسبت روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت افزود: این برنامه‌ها با همکاری تشکل‌های غیردولتی از ۹ آذر آغاز شده و تا ۱۵ آذر در سطح مناطق ۲۲گانه ادامه می‌یابد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به مناسب‌سازی سرای محلات در هفته ملی افراد دارای معلولیت اظهارداشت: بنا داریم به صورت مقدماتی در هر منطقه یک سرای محله را با رعایت استانداردها مناسب‌سازی کنیم؛ ضمن اینکه تمامی ‌سراهای محلات مذکور در صورت داشتن کتابخانه به کتاب‌های صوتی و بریل تجهیز خواهند شد.

وی گفت: از ۱۲ آذر هم با همکاری انجمن خانواده ناشنوایان، در تمامی ‌سرای محلات یادشده مترجم ناشنوایان به صورت تمام وقت مستقر خواهد شد.

نصیری یکی از نیازهای مهم افراد دارای معلولیت را تردد سهل و آسان در سطح شهر عنوان کرد و افزود: این افراد نیاز دارند مانند سایر شهروندان به صورت مستقل به امور روزمره خود بپردازند و در این راستا همه ما وظایفی داریم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران بیان کرد: نه‌تنها نهادهای دولتی و عمومی‌ باید ورودی سازمان‌ها و ادارات را برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی کنند بلکه بخش خصوصی و آحاد جامعه نیز باید باشگاه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها، فروشگاه‌ها و سایر اماکن خود را رمپ‌گذاری کنند تا به افزایش رفاه این قشر از شهروندان کمک کنند.

به گفته وی، یکی از مشکلات جدی بعضی از این شهروندان سوارشدن و پیاده‌شدن از وسایل نقلیه عمومی ‌است و قرار است در هفته ملی افراد دارای معلولیت با مشارکت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای آگاه‌سازی رانندگان اتوبوس، مترو و تاکسی از مشکلات فراروی شهروندان دارای معلولیت و ارتباط مطلوب با آنان کارگاه آموزشی برگزار شود.

نصیری با اشاره به برگزاری ویژه برنامه دوشنبه ورزشی در هفته ملی افراد دارای معلولیت اظهارداشت: در این برنامه بازی‌ها و ورزش‌های ویژه این افراد اجرا می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: همچنین میز خدمت با ارائه خدماتی مثل مشاوره تغذیه، طب سنتی، مشاوره روانشناسی و ... برپا خواهد شد و برای کودکان دارای معلولیت هم غرفه‌های سرگرمی ‌و آموزشی تدارک دیده شده است.

وی افزود: برنامه چهارشنبه‌های افراد دارای معلولیت و اجرای بازی‌های نشاط نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران در این هفته است.

نصیری بیان کرد: همچنین روز سه‌شنبه ۱۲ آذر فستیوال رقابت‌های ورزشی افراد دارای معلولیت در چهار رشته بوچیا، به‌کاپ، پارتیله و دارت در مجموعه ورزشی شهید شوشتری برگزار می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران، بازدید شهرداران مناطق و نواحی از منازل، مدارس و مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت، برگزاری حداقل یک همایش یا نشست در هر منطقه با هدف معرفی افراد توانمند دارای معلولیت از جمله نویسندگان، نخبگان، ورزشکاران و... جهت الگوسازی برای این قشر از جامعه و برگزاری مراسم گرامیداشت مقام مادران با فرزند دارای معلولیت در ۱۸ آذر را از دیگر برنامه‌های این نهاد برشمرد.

وی، نمایشگاه دستاوردها را از دیگر برنامه‌های هفته افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها در سرای محلات و مجموعه‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار می‌شود.

نصیری افزود: همچنین هنرمندان دارای معلولیت می‌توانند روزهای ۱۳و ۱۴ آذر با مراجعه به کانون‌های افراد دارای معلولیت نسبت به دریافت میز فروش رایگان محصولات خود در بازارچه تاریخی عودلاجان اقدام کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اجرای پنج تئاتر نمایشی در سطح مناطق مختلف با عنوان «ساعت گرگ و میش» اظهارداشت: این برنامه با هنرنمایی افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی و ذهنی در کنار افراد فاقد معلولیت با هدف ارائه توانمندی‌ها و تقویت اراده و پشتکار آنان برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر افزایش حضور شهروندان دارای معلولیت در اجتماع گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل انسان در جمع برطرف می‌شود و تعامل با سایرین استعدادها و توانمندی‌ها را شکوفا می‌کند.

نصیری خاطرنشان کرد: یک فرد دارای معلولیت نباید خود را براساس ناتوانی و نقصش قضاوت کند؛ چراکه در همه انسان‌ها توانمندی و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هست که با کشف و پرورش آن می‌توانند زندگی بهتر و باکیفیت‌تری را برای خود رقم بزنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک