اخلاق به معنای وحیانی در علوم انسانی غربی وجود ندارد/تبعیت بی‌چون و چرا طرد فرهنگ بومی است


اخلاق به معنای وحیانی در علوم انسانی غربی وجود ندارد/تبعیت بی‌چون و چرا طرد فرهنگ بومی است

زاهدانی با بیان‌اینکه در کُنه علوم انسانی غربی، اخلاق به آن معنایی که ما از پیامبران دریافت کرده‌ایم و در زندگی و اجتماع سعی بر پیاده‌سازی آن داریم، وجود ندارد، گفت: ورود علوم انسانی غربی و تبعیت بی‌چون و چرای آن به فرهنگ اصیل بومی پشت پا می‌زند.

«سید سعید زاهد زاهدانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه علوم انسانی در کشورهای غربی عمدتا در راستای منافع مادی انسان ها مورد توجه بوده و است، اظهار کرد: این موضوع سبب می شود ابعاد متعددی از این علوم ذیل چتر این مادی گرایی مغفول بمانند، این در حالی است که در جامعه ما از این جهت که ابعاد دینی مورد توجه است همواره ابعاد معنوی و مادی در کنار یکدیگر مورد توجه قرار می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: علوم انسانی با علوم تجربی تفاوت های جدی دارد اما غرب این دو عرصه را گاهی کنار هم قرار می دهد و همان نگاهی را که نسبت به علوم تجربی دارد در مورد علوم انسانی نیز لحاظ می کند، این خود یک آسیب است، همزیستی میان دو عرصه و مطالعات میان رشته ای مقوله ای جدا و کاربردی است اما اینکه بیاییم ابعاد معنوی و انسانی را از جنبه مادی گرایانه و صرفا منفعت طلبانه تحلیل کرده و جامعه را به مثابه کالا ببینیم نمی تواند رویکرد مناسبی باشد. شاید یکی از مهمترین علل مشکلات امروز کشورهای غربی نیز از این مساله نشات بگیرد.

دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز تصریح کرد: علوم انسانی غرب، بر اساس مکتب سکولاریسم و هیومنیسم شکل گرفته است بنابراین از چنین جایگاه فکری و اندیشه ای نمی توان انتظار داشت که جامع باشد چراکه بسیاری از ابعاد را اصلا مورد توجه خود قرار نداده است و با توجیه اینکه افراد می توانند هر عقیده ای را ابراز و پیاده کنند دم از آزادی می زنند و همین امر بسیاری از اصول اخلاقی را در جوامع غربی زیر سوال برده است.

زاهدانی تاکید کرد: علوم انسانی غربی انسان را خودمختار می داند، این نگاه با اندیشه ساخت جامعه مبتنی بر اخلاق تفاوت اساسی دارد. در کُنه علوم انسانی غرب، اخلاق به آن معنایی که ما از پیامبران دریافت کرده ایم و در زندگی و اجتماع سعی بر پیاده سازی آن داریم، وجود ندارد.

این استاد جامعه شناسی اضافه کرد: این نگاه در علوم انسانی غربی نیز متبلور است، حال تصور کنید که ما بخواهیم بدون هیچ مطالعه ای و صرفا با اطلاع از اینکه اثری جدید در غرب منتشر شد اقدام به ترجمه آن کنیم بدون آنکه در نظر بگیریم که آیا این اندیشه به درد جامعه ما می خورد یا خیر. البته که دانستن افکار و دیدگاه های دیگران مفید است اما پیاده سازی آن در جامعه ای که فرهنگ متفاوتی دارد در واقع پشت پا زدن به اندیشه اصیل بومی است.

زاهدانی در پایان خاطرنشان کرد: دلیل انواع فسادهایی که در جامعه می بینیم و کسانی که به این فسادها مبتلا می شوند عمدتا برای آن است که ایمان را از ذهنیت خود برداشته اند و می خواهند به قول خودشان عاقلانه عمل کنند یا به دستورات و نظریات علمای اندیشه های غربی در عمل تمسک داشته باشند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)