وقتی پای جریان‌های انحرافی به بازار نشر مهدوی باز می‌شود/ در رُمان‌نویسی انتظار ضعف داریم


وقتی پای جریان‌های انحرافی به بازار نشر مهدوی باز می‌شود/ در رُمان‌نویسی انتظار ضعف داریم

حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه کتاب‌های مبتنی بر مباحث بازاری و احساسی به مهدویت ضربه می‌زند،گفت: این آثار پای جریان‌های انحرافی را به بازار نشر باز می‌کنند. در حالی‌که با قالب‌های متنوع همچون رمان می‌توان معارف ناب مهدوی را به جامعه منتظر عرضه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، بنابر اذعان صاحبنظران و کارشناسان غلبه روحیه کتابخوانی بر افراد یک جامعه در رشد و اعتلای فرهنگی آن جامعه نقشی بسزا دارد، بی تردید این مهم در جامعه منتظر ظهور و مدعی زمینه سازی برای روی کار آمدن آن دولت موعود ضرورتی دوچندان دارد چنان که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به مسئله کتاب و کتابخوانی تاکید کرده اند.

لذا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و به منظور بررسی ضرورت های تالیف و مطالعه مهدوی در جامعه منتظر با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

وقتی پای جریان‌های انحرافی به بازار نشر مهدوی باز می‌شود/ در رُمان‌نویسی انتظار ضعف داریم

مهمترین مسائل و موضوعاتی که به تناسب اقتضاء و نیاز روز لازم است در حوزه تالیفات مهدوی در جامعه منتظر مورد توجه قرار بگیرد، کدامند؟

متاسفانه، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بنابر دلایل و عوامل مختلف در کشور تضعیف شده و بتبع این ضعف دامنگیر مهدویت نیز می شود و سرانه مطالعه در این موضوع مهم را کاهش داده است.

اگرچه در مسئله مهدویت به برکت انقلاب اسلامی، کتاب های کاربردی و فاخری تدوین شده اما آسیب های متعددی نیز این جریان را تهدید می کند همچون تالیف و نشر کتاب های بازاری و احساسی که بعضاً بر مباحث علمی غلبه کرده اند.

چراکه بعضی موسسات مهدوی، مباحث احساسی را در قالب کتاب مطرح کرده و مباحث علمی را به حاشیه می برند، در حالی که این قسم کتب مهدوی مخاطب را با احساسات، تشنه مهدویت می کنند اما چون محتوا ندارند، نمی توانند نیاز او را پاسخ دهند.

چه چیز باعث می شود در حوزه ای با درجه اهمیت مهدویت، احساسات بر طرح مباحث علمی غلبه کند؟

عدم نظارت بر محتوای کتب مهدوی باعث شده بعضا استنادات آثار به روایات غیرمعتبر و غیرمستند باشد و اینچنین تطبیق های ناروا به ویژه در حوزه علائم ظهور و نیز نگاه های اشتباه به امام زمان(عج) رایج شود.

جالب آنکه این کتاب های ناروا از طرقی همچون برگزاری مسابقات کتابخوانی مورد توجه و مطالعه جمع کثیری هم قرار می گیرند!

از همین طریق بسیاری از جریان های انحرافی به ویژه آنها که در تضاد با نظام و انقلاب و نایب عام امام مهدی(عج) قرار دارند، افکارشان را در بازار نشر عرضه می کنند امری که متاسفانه امروزه در بازار نشر به وفور دیده می شود.

چه عوامل دیگری این روند را تشدید می کند؟

در مقابل، عدم حمایت از کتب و آثار مهدوی باعث می شود پایان نامه های ارزشمند در آرشیو دانشگاه ها و کتابخانه ها باقی بمانند.

همچنین ما در انتخاب قالب برای عرضه مباحث مهدوی نیز دچار ضعف هستیم چنان که رُمان مهدوی یا کم داریم یا درباره آن ضعیف عمل کرده ایم، همچنین است درباره داستان و سوژه. در حالی که مباحث مهدوی باید به تناسب گروه های سنی، جنسیتی و ... در قالب تالیفات عرضه شود.

چرا تالیفات مهدوی در مقایسه با دیگر موضوعات مذهبی دامنه محدودتری دارند؟

این به عدم معرفت نسبت به امام زمان(عج) باز می گردد، ما کتاب درباره امام شهید(ع) فراوان داریم اما درباره امام حی(عج) چنین نیست چون برای امام شهید فرهنگسازی و کار کرده ایم اما درباره امام حی و مهدویت گفتمان سازی نشده است.

این گفتمان سازی را باید از مدارس شروع کنیم، چون محتوای مهدویت در متن کتب درسی بسیار کمرنگ و در حوزه و دانشگاه ضعیف است. لذا باید این بعد پررنگ شود.

علاوه بر این، نظارت بر کتب مهدوی را به دست متخصصان دهیم نه افراد غیرکارشناس. همچنین باید ابتدا فرهنگ کتابخوانی را رشد دهیم و سپس در بسته های مطالعاتی مردم مباحث مهدوی را هم ارائه کنیم به ویژه در قالب مسابقه، داستان تمثیل، و ... یعنی با تغییر قالب ها اقشار مختلف را با مطالعه مهدوی همراه کنیم.

باید تشنگی و عطش نسبت به معارف مهدوی در جامعه ایجاد شود که در این باره رسانه و نخبگان بسیار موثر هستند، اگر محتواها قوی باشد مردم برای رفع عطش خود از آن سیراب می شوند.

با توجه به توصیه مقام معظم رهبری به مسئله کتاب و کتابخوانی در بیانیه گام دوم انقلاب و نیز تعیین تمدن سازی و ظهور به عنوان مقصد این گام، چه ارتباطی می توان بین افزایش فرهنگ مطالعه مهدوی با زمینه سازی ظهور متصور شد؟

آمادگی برای ظهور و تمدن سازی، وقتی محقق می شود که فرهنگ جامعه به سمت اصلاح در حرکت باشد، در موضوع تالیف کتاب مهدوی باید مخاطب شناس خوبی باشیم و به تناسب مخاطب، محتوای فاخر تولید کنیم.

باید برای دانشجو، دانش آموز و حتی نابینایان و ناشنوایان تولیدات فرهنگی مهدوی داشته باشیم چون همه اینها مخاطب گام دوم انقلاب هستند.

اگر همه برای اصلاح و تحول فرهنگی در جامعه منتظر همت کنیم می توان مدعی زمینه سازی برای ظهور شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق