دانشگاه شریف و گام‌های موثر آن در ارتباط با صنعت


دانشگاه شریف و گام‌های موثر آن در ارتباط با صنعت

ایران اکونومیست-رئیس دانشگاه صنعتی شریف از برنامه‌های دانشگاه صنعتی شریف در زمینه ارتباط با صنعت خبر داد.

دانشگاه شریف و گام‌های موثر آن در ارتباط با صنعت

محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: یکی از مباحث مهم، ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها است که اگر نقش دانشگاه‌ها پررنگ‌تر و اثرگذارتر باشد، مسائل کشور راحت‌تر حل می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: مسئله ارتباط صنعت با دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که هر دو احساس کنند برای ارتقاء خود به یکدیگر نیاز دارند و این می‌تواند از طریق ایده‌ها و تکنولوژی‌ها و فناوری جدید از طرف دانشگاه و همچنین احساس نیاز به این ایده‌ها از طرف صنعت باشد.

فتوحی فیروزآباد ادامه داد: در این زمینه اگرچه کار‌ها و برنامه‌هایی شروع شده است، اما هنوز خیلی بیشتر باید به آن توجه شود تا بتوان رابطه خوبی میان صنعت و دانشگاه برقرار کرد.

او گفت: حدود ۵۰ درصد دانشجویان ما، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که باید پایان‌نامه‌های آنها به درستی در خدمت صنعت و جامعه به کار گرفته شود تا نیاز‌ها برطرف گردد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: در کشور‌های خارجی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های خود را بر مبنای تعریف صنعت و خدمت صنعت قرار می‌دهند. سوالی که پیش می‌آید این است که ما چقدر توانستیم در این زمینه پیش برویم و چقدر توانسته‌ایم صنعت را با دانشگاه مرتبط کنیم؟ چراکه این موضوعی نیست که با بخشنامه حل شود.

فتوحی فیروزآباد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل این است که شرکت‌های صنعتی ما باید با هم در رقابت باشند و همچنین از واردات بی‌رویه محصولات جلوگیری شود تا صنعت داخل بتواند از محصولات دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور به درستی استفاده کند.

او گفت: یکی از کار‌های دیگر دانشگاه صنعتی شریف، تکمیل یک چرخه دانش و ارزش است تا با آموزش و پژوهش با کیفیت بهتر و ارتقاء محصولات فناورانه دانشجویان بتوانیم بر روی آنها سرمایه‌گذاری و آن‌ها را تجاری‌سازی کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: ما باید بتوانیم ایده‌هایمان را به محصول تبدیل کنیم و در زمینه مهارت‌آموزی در دانشگاه به دانشجویان اجازه دادیم که بتوانند به جز رشته اصلی خود، یک رشته فرعی هم داشته باشند، به طور مثال یک نفر که رشته اصلی آن برق است بتواند در دوره کارآفرینی هم شرکت کند و همین طور در حوزه پژوهشی ارتقاء مراکز رشد، مراکز کارآفرینی و پارک‌های علم و فناوری انجام شده است.

فتوحی فیروزآباد بیان کرد: با برگزاری مسابقاتی در دانشگاه در زمینه مهارتی، دانشجویان می‌توانند ایده‌های خود را که مرتبط با مسابقات است، عنوان و در مسابقات ثبت‌نام کنند و همین طور با ایجاد یک سری هسته‌های پژوهشی که به صورت تیمی و حرفه‌ای کار می‌کنند، تعدادی را انتخاب کنند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم.

او اظهار کرد: ما در دانشگاه یک مدرسه اشتغال شریف را که دانشجویان در آن می‌توانند مهارت خود را بسنجند، راه‌اندازی کرده‌ایم تا به نوعی دانشجو با مهارت خود آشنا شود و بتواند آن را در مسیر صحیح به کار گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در دانشگاه ما نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه کار برگزار می‌شود که از شرکت‌های موفق دعوت می‌کنیم تا فعالیت‌های خود را ارائه دهند و همین طور دانشجویان ترم آخر می‌توانند به راحتی با آنها تعامل برقرار کنند و جذب این شرکت‌ها شوند که نقش بسیار موثری در اشتغالزایی دانشجویان دارد و به طور کلی این‌ها از جمله کار‌هایی است که دانشگاه صنعتی شریف برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه انجام داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس