آنفلوآنزا،بیماری فصلی که جان می گیرد


آنفلوآنزا،بیماری فصلی که جان می گیرد

یزد - ایرنا - آنفلوآنزا به ظاهر یک بیماری ساده فصلی است که امسال به گونه‌ای شیوع پیدا کرد که برخی آمارها بیانگر آن هست که تلفات آن از یک زلزله هم خطرناکتر به نظر می‌آید.

آنفلوآنزا ( اچ۱ ان ۱ ) نوعی عفونت است، که مشابه آنفلوآنزای فصلی نیست، ویروس نوع «آ»

آن اولین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در سال ۲۰۰۹ بار دیگر به نام آنفلوآنزای خوکی آ، شکل، قدرت و توانایی بیماری زایی متفاوت از گذشته ابتدا در ایالت کالیفرنیای جنوبی ایالات متحده آمریکا و سپس در سراسر جهان شیوع یافت.

علت نامگذاری آن به آنفلوآنزا خوکی آن بود که در آزمایش‌های انجام شده از این ویروس، مشخص شد که تعدادی از ژن‌های آن شبیه به آنفلوآنزا ویروسی است که در خوک‌های شمال آمریکا وجود دارد.
قدرت بیماری‌زایی این ویروس، سه برابر ویروس آنفلوآنزای معمولی بود و بیشترین شیوع آن در فصول سرد سال است، انتقال آن از انسان به انسان است (نه حیوان به انسان) که معمولاً قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌ کند و تنها در یک تا ۲ درصد می‌تواند منجر به مرگ شود.
به گفته پزشکان، آنفلوآنزا، یک بیماری بومی در ایران محسوب می‌شود که هر سال کشور درگیر این بیماری است، اما نوع ویروس آن تغییر می‌کند.
این بیماری ویروسی با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است، ویروس آنفلوآنزا فوق حاد انسانی از طریق ترشح آلوده منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس دست با چشم و بینی خودداری شود.
هرچند که موج شروع اولیه آن از مازندران اعلام شد، اما بسیاری از بیماران از جمله کسانی هستند که در سفرهای زیارتی به کشورهای همسایه شرکت کردند و یا با این افراد روبوسی و دست دادند و به نوعی با آنها از نزدیک مراوده داشته اند.
شروع دوباره تب پس از بهبودی اولیه علایم ، افزایش شدت سرفه همراه با تنگی نفس ، درد گوش و سردردی که دوباره ایجاد شود ، می تواند از نشانه های ایجاد عوارض آنفلوآنزا باشد ؛ همچنین عفونت های گوش ، سینوس ها و ریه ها از عوارض آن اعلام می شود.
افراد در معرض خطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، تنفسی، افراد بالای ۶۵ سال، کودکان بالای ۲ سال، مادران باردار، بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، افراد دارای نارسایی کبد و کلیه، بیماران تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن ضمن مراقبت ویژه از خود حتما واکسن آنفلوآنزا فصلی را تزریق کنند زیرا بیش از سایرین در معرض ابتلا هستند.
توصیه مسئولان بهداشتی این است که بیماران خاص و گروه هایی که بیش از دیگران در معرض ابتلا قرار دارند، از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند تا با آغاز موج دوم شیوع این بیماری دچار مشکل نشوند.
در این خصوص ، چند روز قبل کارشناس بیماری های واگیردار مرکز بهداشت یزد از مرگ پنج نفر در این استان بر اثر بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: امسال ۹۶۰ نفر مشکوک به این بیماری در استان شناسایی شدند.
مهدی یاوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته است که از این تعداد ۴۰۶ نفر در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند که آزمایش ۶۰ نفر مثبت گزارش شد.
این آمارها بیانگر حجم بالای بستری در بیمارستان ها و اشغال تخت های بیمارستانی است ؛ موضوعی که به هیج وجه در سال های گذشته تکرار نشده است.
اوج فاجعه را زمانی می توان دریافت که مقایسه ای میان تلفات این بیماری با برخی از زلزله های چند سال اخیر داشت تا بدانیم آنفلوآنزا سال ۱۳۹۸ از زلزله هم خطرناکتر به نظر می آید.
آمارهای متفاوتی درباره تلفات در ایرانارائه می شود از ۵۷ تا ۱۵۰ نفر، ولی مهمتر از همه شیوع سریع آن است که گفته می شود بارش باران می تواند در کاهش اثر ویروس آن و ممانعت از گسترش بیشترش ، موثر باشد.
با این حال این وضعیت نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی مدیران ارشد استان در تعطیلی مدارس و حتی اداره ها برای چند روز ، کاهش ترددهای شهری در معرض آسیب و نظارت بر بیماران بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان هاست.
البته با توجه به اینکه این بیماری معمولا با استراحت در منزل ، مصرف مایعات گرم ، تغذیه مناسب و داروهایی که علایم بیماری را کاهش می دهند مثل تب بر، بهبود می یابد توصیه و تأکید شده تا افراد بیمار نباید تا بهبودی کامل، در محل کار یا کلاس درس و در اجتماعات حضور یابند.

و در صورت حضور در اجتماع ، ماسک بزنند و فاصله یک متری خود را با سایرین رعایت و بهداشت تنفسی و شستشوی دست را رعایت کنند تا از انتشار ویروس در جامعه و ابتلای سایرین جلوگیری شود.

رعایت چند نکته اصلی نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا دارد که مردم باید این موارد را رعایت کنند که می توان از آنها با عنوان ممنوعیت ها نام برد :
دست دادن ممنوع ، فاصله کمتر یک متر در صحبت با دیگران ممنوع ، نشستن دست ها ممنوع ، ترددهای غیرضروری ممنوع ، حضور بیمار سرماخورده در مدارس و اداره ممنوع.
در اینجا لازم است به مدیران هم توصیه کنیم که تعطیلی مدارس و اداره‌ها و کارخانجات ، مجاز است حتی به بهانه آلودگی هوا و احتمال اعتراض مردم به هر موضوعی از گرانی گرفته تا دریافت نکردن یا تاخیر در پرداخت حقوق !!.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول