پلیکان‌ها و فلامینگوها، مهمانان جدید تالاب‎های بین‌المللی گنبدکاووس


پلیکان‌ها و فلامینگوها، مهمانان جدید تالاب‎های بین‌المللی گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس درشرق استان گلستان از ورود دو گونه دیگر از پرندگان مهاجر شامل پلیکان‌ها و فلامینگوها به سه تالاب بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل و برخی آب‌بندان‌های محلی مناطق شمالی این شهرستان مرزی خبر داد.

غلامرضا کریمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت که محیط‌بانان محیط زیست مستقر در تالاب‌های بین المللی این شهرستان در چند روز گذشته شاهد حضور دو گله از پلیکان‌ها و فلامینگوها هر کدام به تعداد ۵۰۰ قطعه در این آبگیرهای حفاظت شده بودند.

وی اضافه کرد: با افزایش سرمای هوا در مناطق شمالی، مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آبگیرهای مناطق گرمسیر کشورمان از جمله سه تالاب بین المللی واقع در مناطق شمالی گنبدکاووس به منظور زمستان‌گذرانی، تخم‌گذاری و زادآوری افزایش خواهد یافت.

کریمی پیش بینی کرد که در روزهای آینده به احتمال زیاد گله‌های بزرگتری از پرندگان مهاجر از دو گونه قوها و غازها نیز برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس می‌آیند.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ روز پیش نیز نخستین گروه از پرندگان مهاجر شامل انواع اردک بویژه اردک سبز، خوتکاها و چنگرها با مجموع جمعیت تقریبی سه هزار قطعه از مناطق سردسیر وارد سه تالاب بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل، سد دانشمند و برخی آب‌بندان‌های محلی مناطق شمالی گنبدکاووس شده بودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس خاطرنشان کرد: به دلیل بارش‌های خوب سال آبی ۹۸ - ۹۷ در منطقه شمالی گنبدکاووس، تالاب‌ها از وضعیت آبی مناسب برای زمستان گذرانی، تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان مهاجر برخوردارند.

به گزارش ایرنا، سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس شامل آلاگل، آلماگل و آجی‌گل با عمق تقریبی دو تا چهار متر، در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ باحضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس