همت نخبگان البرزی در شکستن تحریم دارویی


همت نخبگان البرزی در شکستن تحریم دارویی

کرج - ایرنا - رییس کمیسیون اقتصاد و دارو اتاق بازرگانی ، صنایع و کشاورزی استان البرز می گوید : امروز با همت و تلاش نخبگان کشور و استان البرز حربه ظالمانه تحریم در بخش دارو ناکارآمد شده و شرکت های داروسازی از جمله سیناژن البرز با جذب نخبگان به فناوری بالا در این بخش دست یافته اند.

دکتر امیر فرشچی روز سه شنبه در نشستی خبری در اتاق بازرگانی استان البرز اظهار داشت: اکنون شرکت های داروسازی استان البرز به سمت بومی سازی فناوری دارو و تولید داروهای بیوتکنولوژی حرکت کرده و در این زمینه به موفقیت های بزرگی دست یافته اند.

وی گفت: از حدود یک سال پیش تاکنون شرکت دانش بنیان آریوژن در گروه دارویی سیناژن استان البرز در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی فعالیت دارد و توانسته ایم چهار هزار نیروی نخبه جوان بامیانگین تحصیلات کارشناسی ارشد و میانگین سنی ۳۲ سال در این مجموعه را مشغول به کار

کنیم.

مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد بیان داشت : جذب این نخبگان افزون ارتقای سطح تولید و دستیابی به محصولات جدید نقش موثری در جلوگیری از فرار مغزها داشته است .

وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ داروسازی کشور موفق به فروش فناوری شده ایم و علاوه بر صادرات محصول در زمینه انتقال دانش فنی به کشورهای ترکیه، مالزی، آرژانتین و روسیه پیشتاز هستیم .

فرشچی گفت: شرکت های داروسازی سیناژن و آریوژن فارمد موفق به دریافت گواهی GMP اروپا و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ چندقلم داروی این شرکت ها در اتحادیه اروپا ثبت و روانه بازارهای این قاره می شود.

وی با اشاره به تلاش شرکت دارویی آریوژن فارمد در صرفه جویی ارزی باهدف کاهش وابستگی‌کشور به فروش نفت افزود: به عنوان مثال تنها باتولید ۴۰کیلو گرم داروی «آریوتراست» ۱۰۰میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته ایم.

فرشچی درک درست از مفهوم اقتصاد مقاومتی، خلق ثروت از طریق علم، کمرنگ کردن تحریم ها و وابستگی به خارج را از جمله حرکت های مثبت و شایان توجه شرکت آریوژن فارمد عنوان کرد.

وی گفت: درراستای صادرات محصولات با کیفیت به بازارهای جهان، تلاش وافری داشته ایم تا نماینده شایسته ای برای کشورمان باشیم.

مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد افزود: تلاش کرده ایم در نظام سلامت کشور امنیت و آرامش ایجاد کنیم و در این راستا تولید داروهای پیچیده با قیمت به مراتب کمتر از داروهای برند خارجی بهترین گواه بر این ادعا است.

رییس کمیسیون اقتصاد و دارو اتاق بازرگانی ، صنایع و کشاورزی استان البرز بیان داشت : صنعت داروسازی ایران با چند دهه تجربه و با وجود مشکلات در سال‌های اخیر به واسطه سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه توسط بخش خصوصی، توسعه قابل قبولی داشته به طوری که بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران در داخل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: محصولات دارویی به سه دسته گیاهی، شیمیایی و بیوتکنولوژی تقسیم می شود که به لحاظ دانش فنی حوزه تولید داروهای بیوتکنولوژی بسیار متفاوت و پیچیده تر است.

این صنعت نوین و دانش بنیان در دنیا نقش پررنگی در حوزه سلامت کشورها ایفا می کند تا جایی که ۶۷ درصد بازار جهانی داروهای بیوتکنولوژی تشکیل می دهد.

این کارشناس ارشد داروسازی گفت: اکنون ۱۷۰ داروی بیوتکنولوژی که در دنیا تولید و وارد بازار شده که ایران موفق بومی سازی بخش عمده آنها از جمله ۲۲ قلم داروی پرمصرف شده است.

وی افزود: با تولید این محصولات استراتژیک هم اکنون نیاز سیستم سلامت ایران در زمینه های نازایی، هموفیلی، سرطان و ام اس برطرف شده است.

رییس کمیسیون اقتصاد و دارو اتاق بازرگانی البرز اظهار داشت: صنعت تولید داروهای بیوتکنولوژی در ایران متاثر از پیروزی انقلاب اسلامی است و از لحاظ تنوع در محصولات سبد دارویی بیوتکنولوژی در جهان پس از ژاپن در جایگاه دوم و در منطقه در جایگاه نخست قرار گرفته ایم.

وی افزود: این صنعت نوین و دانش بنیان در دنیا نقش پررنگی را در حوزه سلامت کشورها ایفا می‌کند زیرا ۶۷ درصد بازار جهانی بیوتکنولوژی در بخش سلامت مصرف می‌شود.

دغدغه های صنعت داروسازی

رییس کمیسیون صنایع و دارو اتاق بازرگانی البرز یکی از مهمترین دغدغه های امروز صنعت داروسازی را ناشی از مشکلات موجود در نحوه و ساز وکار قیمت گذاری دارو در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو عنوان کرد.

وی گفت: به طور قطع وزارت بهداشت نگران هزینه ها و افزایش بار مالی بر دوش بیماران است، اما نباید فراموش کرد که برخی تولید کنندگان داروهای بیوتکنولوژی پنج سال است که با وجود تورم های سالانه محصول خود را بدون افزایش قیمت روانه بازار کرده اند.

فرشچی تصریح کرد: اگر در قیمت گذاری ها عدالت رعایت نشود، به تدریج زمینگیر شدن و حتی تعطیلی این صنعت جوان و شکوفای کشور را شاهد خواهیم بود.

وی یکی دیگر از چالش های بخش صنعت داروسازی کشور را ناشی از رویکرد اخیر وزارت بهداشت در خصوص ایجاد محدودیت برای تولید و ثبت داروهای جدید در حوزه بیوتکنولوژی عنوان کرد و گفت: متاسفانه ورود داروهای جدید به فهرست رسمی داروهای کشور با محدودیت فراوانی مواجه شده است.

وی ادامه داد: هرکدام از محصولاتی که تولید کرده ایم بعد از برند اصلی خارجی، اولین یا دومین تولید کننده آن در جهان بوده ایم و تمام این محصولات بر اساس اولویت های وزارت بهداشت و حوزه فناوری دارویی تولید شده است.

فرشچی گفت: در حالی که شرکت های تولید کننده دارو از توانمندی بالا برای تولید انواع داروها برخوردارند اما متاسفانه به دلیل محدودیت های ایجاد شده در تولید و ثبت داروهای جدید، شاهد مهاجرت برخی از بیماران به کشورهای اطراف جهت دسترسی به آن داروهاهستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات صنعت دارو را ناشی از مقررات دست و پا گیر بانک مرکزی در مسیر تامین ارز مورد نیاز جهت واردات برخی تجهیزات ذکر کرد و ضرورت رفع موانع موجود در این مسیر را خواستار شد.

استان البرز حدود ۸۰ شرکت داروسازی و ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی و آرایشی بهداشتی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان