توسعه باغات دیم کردستان بیش از یک میلیون قلمه نهال نیاز دارد


توسعه باغات دیم کردستان بیش از یک میلیون قلمه نهال نیاز دارد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح توسعه باغات دیم استان به عنوان بخشی از طرح‌های پیشران توسعه کشاورزی است که برای اجرای آن نیاز به یک میلیون و 100 هزار قلمه نهال انگور دیم داریم.

خالد جعفری روز چهارشنبه با اشاره به اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار بویژه تولید انگور (رشه) اظهار داشت: وجود مراکزی برای خرید این محصول و رفع دغدغه باغداران و مهمتر از آن ایجاد اشتغال و افزایش معیشت باغداران تحول خوبی در این زمینه ایجاد کرده است.
وی یادآور شد :برای توسعه باغات انگور دیم براساس بررسی‌های سطوح شناسایی شده در سطح شهرستان‌ها یک میلیون و ۱۰۰ هزار مورد قلمه این محصول نیاز است که تاکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار اصله آن تامین و به منظور تحقق ۱۰ درصد برنامه ۶۰۰ هزار قلمه دیگر نیز باید تامین شود.
جعفری همچنین در خصوص تجهیز اراضی کشاورزی استان به شبکه‌های آبیاری تحت فشار افزود: اکنون برای هر هکتار ۱۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود که سامانه‌های آبیاری سد سورال و عباس آباد بانه نیز در حال اتمام است.
وی ادامه داد: در راستای توسعه شیلات استان نیز ۲۰۰ هزار بچه ماهی در سد وحدت سنندج رها سازی می‌شود که این تعداد بچه ماهی با تصویب در کارگروه اقتصاد مقاومتی تامین شده البته هدف گذاری این سازمان برای تولید ۱۸ هزار تن ماهی در دست برنامه ریزی است که در حال حاضر ۱۰ هزار تن آن محقق شده است.
جعفری گفت: شناسایی منابع آبی در استان برای تولید ماهی در اولویت قرار دارد که با توجه به موفقیت کردستان در صادرات ماهی به روسیه، ارتقای این حوزه لازم و ضروری است.
وی تاکید کرد: تاکنون برای تحقق طرح های توسعه پیشران یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال طرح به بانک ها معرفی شده که ۵۶۰ میلیارد ریال آن در زیر بخش‌های مختلف بخش کشاورزی پرداخت شده است.
جعفری اظهار داشت: همچنین از ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از تبصره استانی ۱۸، یارانه سود تخصیص یافت که توانستیم در این خصوص حدود ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه‌ای صرفا برای احداث باغ پرداخت کنیم.
وی افزود: از ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض سهم استان برای خسارت دیدگان سیل فروردین ۹۸ مقدار ۵۰ درصد آن تخصیص یافته که از این میزان نیز ۷۷ میلیارد ریال بین خسارت دیدگان توزیع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت