ابداع نژاد جدیدی از آنتی بیوتیک برای از بین بردن بیوفیلم باکتری‌ها


ابداع نژاد جدیدی از آنتی بیوتیک برای از بین بردن بیوفیلم باکتری‌ها

تهران- ایرنا- محققان انگلیسی موفق به ابداع نژاد جدیدی از آنتی بیوتیک شده‌اند که می‌تواند به بیوفیلم برخی باکتری‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را از بین ببرد. این آنتی بیوتیک در واقع هیبریدی از یک نوع آنتی بیوتیک رایج و ترکیباتی به نام نیتروکسیدهاست.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، کشتن باکتری‌ها به خودی خود کار دشواری نیست اما مشکل اینجاست که این میکروب‌ها در پشت موانعی به نام بیوفیلم‌ها کُلُنی‌هایی تشکیل می‌دهند که آنتی بیوتیک‌ها قادر به نفوذ در آن‌ها نیستند. اکنون محققان دانشگاه فناوری «کوینزلند» در انگلیس موفق به ابداع یک آنتی بیوتیک هیبرید شده‌اند که می‌تواند به بیوفیلم برخی باکتری‌ها نفوذ کند.

بیوفیلم‌ها در مناطقی که برای دوره‌های طولانی در معرض باکتری قرار می‌گیرند، از جمله ابزارهای پزشکی مانند کاتترها یا ایمپلنت‌ها مشکل ایجاد می‌کنند. بیوفیلم‌ها در واقع مانع دسترسی داروها یا مواد شیمیایی ضدباکتری به باکتری‌ها می‌شوند و باعث می‌شوند که این داروها نتوانند باکتری‌ها را از بین ببرند و در نتیجه به ایجاد مقاومت دارویی و احتمالا بروز عفونت‌های عود کننده منجر می‌شود.

بیوفیلم‌ها یک پوشش چسبناک و نازک هستند که اغلب از دسترسی آنتی بیوتیک‌های معمولی به سلول‌های باکتریایی جلوگیری می‌کنند. اکنون محققان می‌گویند روش جدیدی برای برطرف کردن این مشکل ابداع کرده‌اند. این محققان موفق به ابداع نژاد جدیدی از آنتی بیوتیک شده‌اند که بیوفیلم‌ها را به آزاد کردن سلول‌های تحت محافظت خود فریب داده و امکان دسترسی به باکتری‌ها را از طریق این پوشش نازک محافظ میسر می‌سازد.

این نژاد جدید ترکیبی از یک آنتی بیوتیک پرکاربرد به نام «سیپروفلوکساسین» (ciprofloxacin) به همراه ترکیباتی به نام « نیتروکسیدها» است. به تازگی مشخص شده است که نیتروکسیدها در از بین بردن بیوفیلم‌ها موثر هستند و باعث می‌شود که سیپروفلوکساسین باکتری‌ها را از بین ببرد.

محققان این ترکیب را بر روی بیوفیلم‌های ساخته شده توسط باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس طلایی» (Staphylococcus aureus) آزمایش و مشاهده کردند این هیبرید آنتی بیوتیکی بطور موثری در بیوفیلم ها نفوذ کرد و باکتری‌ها را از بین برد.

این تحقیق در مجله Antimicrobial Agents and Chemotherapy منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی