نگرانی مردم از پرسه سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شاهرود


نگرانی مردم از پرسه سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شاهرود

شاهرود- ایرنا- برخی مردم شاهرود از پرسه حیوانات ولگرد و خطرناک مانند سگ و شغال در خیابان‌های اصلی این شهر گلایه کرده و این حیوانات را برای محیط انسانی و زندگی شهری پر خطر می‌شمرند.

یکی از شهرندان با بیان اینکه در هر ساعت از شبانه روز تعدادی از این حیوانات در خیابانهای اصلی و شهرک های حاشیه جولان می دهند ، افزود: مشاهده این حیوانات موجب هراس کودکان و بانوان می شود.

محسن علی اکبری ادامه داد: با سرمای هوا و کاهش مواد غذایی در فصل های سرد سال ،این حیوانات برای یافتن غذا در سطح خیابان ها پرسه زده و در سطل آشغال ها دنبال غذا می گردند.

وی تاکید کرد: کودکان برای رفتن به مدرسه از ترس حضور این حیوانات در کوجه و خیابان ، نمی توانند به تنهایی منتظر سرویس مدرسه خود باشند.

یک بانوی شاهروی هم گفت:بیماری های زیادی بین انسان و دام مشترک هستند که این حیوانات می توانند منتقل دهنده آن ها باشند.

مریم عسکری افزود: این حیوانات به درون سطل های زباله رفته و به دنبال تکه غذا آلودگی این سطل ها را به سطح خیابان ها کشانده و زباله ها را نیز در سطح خیابان ها می پراکنند.

وی با بیان اینکه برخی از این حیوانات با خودروها تصادف می کنند و لاشه آنها تا ساعت ها در خیابان باقی می ماند ، ادامه داد: انواع بیماری ها،باکتری ها و ویروس این لاشه ها پس از تماس خودروها ممکن است به انسان منتقل شود.

عسکری ادامه داد : در شهرک های اقماری شاهرود این حیوانات بیشتر به چشم می خورند و احتمل گاز گرفتگی و انتقال بیماری هاری به انسانها بیشتر است.

رییس اداره محیط زیست شاهرود در این باره گفت: جمع آوری حیوانات ولگرد خیابانهای شهری با شهرداری است.

علی اکبر قربانلو افزود: میانگین عمر سگ ها 12 سال است و پس ازپیری و بیماری به طور طبیعی تلف می شوند.

وی با بیان اینکه سگ هاو حیوانات ولگرد بیمار پس از زنده گیری باید محافطت شوند که بیماری های مشترک بین انسان و دام را گسترش ندهند ، ادامه داد: در محل دفن زباله شاهرود ، شهرداری این شهر مکانی را برای نگهداری این حیوانات بیمار و پیر حصار کشی کرده و از آنها نگهداری می کند.

وی بیماری ها مشترک انسان و دام را خطرناک خواند و ادامه داد: عقیم سازی این حیوانات راهی اصولی برای جلوگیری از ازیاد نسل این حیوانات ولگرد شهری است .

رییس اداره دامپزشکی شاهرود هم به خبرنگار ایرنا گفت: انتقال بیماری هاری و دیگر بیماری های خطرناک مشترک بین انسان ودام یکی از عوارض حضور حیوانات ولگرد در سطح شهر است.

مجتبی گلی افزود: این اداره آمادگی دارد پس از زنده گیری این حیوانات واکسناسیون های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه نهاد مردمی خودجوشی برای نگهداری و حمایت از حیوانات صدمه دیده و ولگرد در شاهرود ایجاد شده ، تاکید کرد: این تشکل سگ ها و حیوانات معلول و ولگرد را تا پایان عمر حیوان نگهدای و حمایت می کند.

رییس اداره دامپزشکی شاهرود گفت: عقیم سازی این حیوانات در دانشکده دامپزشکی استان سمنان امکان پذیر است .

گلی تاکید کرد: برای کاهش هزینه حمل این حیوانات به مرکز استان برای عقیم سازی می توان از دامپزشکان بخش خصوصی در شاهرود هم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این اداره برای عقیم سازی این حیوانات و کاهش هزینه این کار با بخش خصوصی هماهنگی های لازم را انجام خواهد داد ، افزود: حمایت های مردمی و دولتی از این موسسه مردم نهاد و ادامه کار آن ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: شورای شهر و مسولان شهرداری از مکان نگهداری سگ ها و حیوانات ولگرد توسط این موسسه مردم نهاد بازدید کرده اند.

گلی افزود: در این مکان برای قرنطینه حیوانات بیمار نیز فضای جداگانه در نظر گرفته شده و تا پایان عمر از این حیوانات نگهداری و حمایت می کنند.

وی ادامه داد: بخشی از ضایعات کشتارگاهی نیز با رعایت نکات بهداشتی لازم برای تغذیه حیوانات به این مرکز ارسال می شود و دامپزشکان واکسناسیون ها و نظارتهای به موقع انجام می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!