فرمانده مرزبانی: قاچاقچیان به دنبال سوءاستفاده از فضای آشوب‌ها بودند


فرمانده مرزبانی: قاچاقچیان به دنبال سوءاستفاده از فضای آشوب‌ها بودند

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه در ایام آشوب اشرار در مرز‌ها آمادگی کامل را داشتیم، گفت: در آن زمان، قاچاقچیان به دنبال سوء استفاده از فضای حاکم بودند، اما اجازه سوء استفاده به فرصت طلبان را در مرز‌ها ندادیم.

خبرگزاری فارس: سردار قاسم رضایی با اشاره به اینکه رسانه‌ها را حامی خود در مرزبانی و نیروی انتظامی می‌دانیم، اظهارداشت: مرزبانی جایگاه ملی دارد و رسانه‌ها به نوعی مرزبان هستند در واقع همه مردم ایران در مورد مرز‌ها مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز‌های آبی و خشکی در کشور داریم، افزود: اعتقاد داریم اگر مرز‌های جمهوری اسلامی ایران، امن هستند فقط منوط به عملکرد دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و... نیست، بلکه همکاری و یاری مرزنشینان در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست؛ مرزنشینان در طول تاریخ از مرز‌های ایران دفاع کردند و در برابر دشمن ایستادند؛ آنها، اولین مرزبان هستند و برنامه ریزی‌ها بر اساس این امر استوار است.

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه وجود ۲۷۰ کیلومتر مرز آذربایجان شرقی با ارمنستان و جمهوری آذربایجان را فرصت ویژه‌ای برای این استان دانست و تصریح کرد: مرز‌های استان آذربایجان شرقی با شرایط خاصی که دارد، یکی از امن‌ترین مرز‌ها است.

سردار رضایی با اشاره به اینکه همسایگی با ۱۵ کشور، فرصت بزرگی برای ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، ترانزیتی و... است، ادامه داد: با رعایت برخی پروتکل‌ها باید از ظرفیت مرز‌ها برای اشتغال استفاده کنیم، هیچ منطقه ناامنی در مرز‌ها برای سرمایه گذاری نداریم و مناطق بکری برای معادن، کشاورزی، صنایع تبدیلی و دامداری و... وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های کشور، مقابله با قاچاق در سال ۹۸ تشدید شده است، بیان کرد: قرارگاه‌های مرزی مبارزه با قاچاق افزایش یافته است.

فرمانده مرزبانی ناجا به افزایش ۳۵ درصدی کشفیات قاچاق سوخت و نیز رشد بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی کشف در حوزه قاچاق کالا از قبیل کالا‌های استراتژیک اشاره و بیان کرد: کار ما، مرزبانی است، اما به مبارزه با قاچاق هم کمک می‌کنیم تا سرمایه کشور بیرون از مرز‌ها نرود، این را وظیفه انقلابی خود می‌دانیم و از نهاد‌های دیگر برای انجام کامل وظایف خود دعوت می‌کنیم.

این مقام ارشد مرزبانی ناجا با بیان اینکه در سال جاری با همکاری مطلوب مجلس و مرکز پژوهش‌ها، طرحی آماده شد و همه نهاد‌ها به دنبال جبران کمبود‌های مرزبانی هستند، اظهار کرد: هنوز بودجه این موضوع ابلاغ نشده، اما امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال ۹۹ لحاظ کند و دغدغه‌های مرزبانی هم مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مرزبان نقطه صفر مرزی را انتخاب کرده و سرمای زمستان زیر ۳۰ درجه و گرمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند، اما ابنیه‌های موجود زمینه آسایش و آرامش مرزبان را ندارد، ضمن اینکه با شهرک‌های سازمانی می‌توان مدت دوری از خانواده را کم کرد و این مطالبه واقعی برای شرایط ویژه مرزهاست.

سردار رضایی درباره کمبود‌های موجود در مرزها، خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته جبران کاستی‌ها آغاز و بخشی از نیاز تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی تامین شده و ادامه دارد، ضمن اینکه استخدام نیرو‌های خاص مرزبانی هم در دستور کار است، اما در برخی از موارد از جمله رفاه مرزبانان باید وضعیت فعلی بهبود یابد.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت، هزینه دارد، افزود: وقتی دشمنان از هر سو با ترفند‌های مختلف، فتنه به این کشور تحمیل می‌کنند، قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود که با رشادت‌های مرزبانان، امنیت کامل در مرز‌ها حاکم است.

فرمانده مرزبانی ناجا با انتقاد از اینکه برخی مقابله با قاچاقچیان را مقابله با کولبران جلوه می‌دهند، بیان کرد: وقتی برخی قاچاقچیان، سلاح و یا اقلام ضد فرهنگی را با کوله می‌برند، باید حساب این افراد را از کولبران جدا کرد؛ برخی از مصاحبه‌های غیر تخصصی و نیز از ضعیف نشان دادن نیروی انتظامی خودداری کنند.

سردار رضایی درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده، با اشاره به اینکه در سال گذشته تعدادی از مرزبانان ما به گروگان گروهک‌های ضد انقلاب در مرز پاکستان در آمدند، افزود: تعدادی از مرزبانان آزاد شدند و تنها دو نفر باقی مانده که یکی از نیروی انتظامی و دیگری از سپاه پاسداران است؛ آخرین اطلاعاتی که داریم، همه در سلامت هستند و پیگیر رفع دغدغه مرزبانی و خانواده‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در ایام اغتشاشات در مرز‌ها آمادگی کامل را داشتیم، افزود: در آن زمان، قاچاقچیان به دنبال سوء استفاده از فضای حاکم بودند، اما اجازه سوء استفاده به فرصت طلبان را در مرز‌ها ندادیم.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: پس از اغتشاشات، قریب به ۳ تن مواد مخدر کشف کردیم، ضمن اینکه در برخی از کالا‌ها هم افزایش کشفیات داشتیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس