درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ برای چیست و چگونه درمان می‌شود؟


درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ برای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

سرانگشتان انسان محل تجمع میلیون‌ها فیبر عصبی بوده و این مهم‌ترین دلیل درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ است. برای تسکین این درد راهکارهای مختلفی توصیه می‌شود که مهم‌ترین آن، شستشوی فوری با آب ولرم و صابون ملایم خواهد بود.

درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ برای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ستاره |
سرویس سلامت - برای همه‌ ما حداقل یک بار اتفاق افتاده که با گوشه تیز کاغذ نوک انگشت خود را ببریم و درد شدید آن را تجربه کنیم. این درد شدید واقعاً از کجا می‌آید؟ از چنین زخم کوچک و به ظاهر سطحی این حجم از آزردگی عجیب نیست؟ درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ برای چیست؟ در این مقاله به ریشه‌ی این مسئله می‌پردازیم و راه‌حل‌های فوری رهایی از آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
در این مطلب بخوانید:
علت درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ درد بریدگی با کاغذ شدیدتر است یا چاقو؟ درمان درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ

علت درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ

نوک انگشتان انسان به‌گونه‌ای ظریف و حساس طراحی و ساخته شده‌اند که در عمل بتوانند ابزار مغز انسان برای تعامل با محیط اطراف از طریق حس لامسه باشد. سرانگشتان انسان به‌واسطه‌ی میلیون‌ها فیبر عصبی در هر سانتی‌متر، به‌راحتی فشار، درد و تغییر دما را به‌مراتب بهتر از سایر قسمت‌های بدن احساس می‌کنند.

زمانی که دست خود را با لبه‌ی کاغذ می‌بریم، سیگنال‌های درد بلافاصله به مغز فرستاده می‌شوند؛ حال اگر ممکن بود که از دستان خود تا زمان التیام زخم استفاده نکنیم، فرایند بهبودی سریع‌تر طی می‌شد! اما ما مدام دستان خود را تکان می‌دهیم و در نتیجه‌ی حرکت پوست، زخم مدام باز و بسته می‌شود و روند بهبودی به تأخیر می‌افتد.

از سوی دیگر بریدگی با کاغذ معمولاً سطحی بوده و سیستم دفاعی طبیعی بدن را فعال نمی‌کنند؛ این بدان معنی است که انتهای بسیاری از عصب‌های آسیب دیده واقع در نزدیکی سطح پوست در معرض آسیب‌های بعدی و درد بیشتر قرار خواهند داشت.

درد بریدگی با کاغذ شدیدتر است یا چاقو؟

بیایید قبول کنیم که درد بریدگی با کاغذ به‌مراتب شدیدتر از بریدگی با سایر اجسام، برای مثال چاقو است! اما چرا؟ علت آن به تفاوت لبه‌ی کند و منعطف کاغذ با لبه‌ی تیز و صاف چاقو بازمی‌گردد. آیا تا به حال تلاش کرده‌اید با یک چاقوی کند یک تکه گوشت را ببرید؟ چاقوی کند به جای تکه کردن و بریدن صاف گوشت، آن را پاره پاره می‌کند و این دقیقاً همان بلایی است که کاغذ بر سرانگشتان ما می‌آورد!

درمان درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ

متداول‌ترین راه درمان این درد، شستشوی محل زخم با صابون ملایم و آب ولرم است. یک کرم ضد باکتریایی روی زخم بمالید و آن را با نوار باند بپوشانید تا از ورود خاک و میکروب به بدن جلوگیری شود. این یک روش کاملاً قابل قبول است، اما باید بدانید روش‌های دیگری هم وجود دارند:

۱. وازلین

یک لایه وازلین روی زخم بمالید. این ماده از ورود مواد خارجی محرک جلوگیری کرده و درد را تسکین می‌بخشد.

۲. بالم لب

یک لایه بالم لب روی بریدگی کاغذ خونریزی را قطع می‌کند و مانع از تحریک اعصاب باز توسط هوای مجاور می‌شود.

۳. لاک ناخن

یک لایه لاک روی زخم بکشید! این ماده دو لبه زخم را در کنار هم نگه داشته و از ورود ذرات آلوده و محرک به زخم جلوگیری خواهد کرد.

۴. چسب زخم

برای بریدگی‌های عمیق‌تر می‌توان از چسب زخم و بانداژ استفاده کرد. دو طرف زخم را به سمت هم فشار دهید و روی آن را با چسب زخم ببندید.

در تمامی روش‌های ذکر شده در این بخش ابتدا باید محل زخم را به خوبی شستشو داد.

درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ برای چیست و چگونه درمان می‌شود؟


کلام آخر

درد شدید بریدگی انگشت با کاغذ ناشی از عصب‌های حساس سرانگشتان انسان و لبه‌ی کند و منعطف کاغذ است. دستورالعمل‌های این مقاله را دنبال کنید تا فوراً درد ناشی از آن را التیام بخشید. به یاد داشته باشید که همیشه دردناک‌ترین زخم‌ها، غیرمنتظره‌ترین آن‌هاست. پس حین مطالعه مجله‌ی مورد علاقه‌ی خود احتیاط کنید و با آن درست مثل لبه یک چاقوی تیز برخورد کنید! در نهایت برای آگاهی از نحوه درست پانسمان زخم های خود، پیشنهاد می‌کنیم با بهترین روش پانسمان زخم نیز در ستاره آشنا شوید. آیا شما تا به حال دست خود را با کاغذ بریده‌اید؟! چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ خواهشمندیم در صورتی‌ که راه‌های دیگری برای تسکین این درد می‌شناسید؛ تجربیات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی