نوستالژی گیمرهای دهه 60 و 50؛ پلی‌ استیشن 25 ساله شد


نوستالژی گیمرهای دهه 60 و 50؛ پلی‌ استیشن 25 ساله شد

بیست و پنج سال پیش در چنین روزی، «سونی» کنسول بازی پلی استیشن 1 را روانه بازارهای جهانی کرد؛ کنسولی خاطر انگیز که به جزئی از میراث دنیای دیجیتال و بازی‌های کامپیوتری مبدل شده است. کنسولی که راه را برای توسعه بازی‌های کامپیوتری همواره کرده و میزبان ده‌ها ایده شگفت انگیز در دنیای بازی‌های کامپیوتری بود. به نظر می‌رسد که کاربران دهه 50 و 60 خورشیدی...

بیست و پنج سال پیش در چنین روزی، «سونی» کنسول بازی پلی استیشن 1 را روانه بازارهای جهانی کرد؛ کنسولی خاطر انگیز که به جزئی از میراث دنیای دیجیتال و بازی‌های کامپیوتری مبدل شده است. کنسولی که راه را برای توسعه بازی‌های کامپیوتری همواره کرده و میزبان ده‌ها ایده شگفت انگیز در دنیای بازی‌های کامپیوتری بود. به نظر می‌رسد که کاربران دهه 50 و 60 خورشیدی با این کنسول خاطرات فراوانی داشته باشند.

تاریخچه نخستین کنسول بازی سونی به سال 1988 باز می‌گردد؛ زمانی که این شرکت با همکاری نینتندو قصد عرضه یک کنسول بازی سازگار با Super disc را داشتند. بنا به دلایلی همکاری آنها ثمربخش نبوده و این دو شرکت برای ساخت کنسول اختصاصی از یکدیگر جدا شدند. کمپانی سونی در سال 1991 یک طرح اولیه از کنسول پلی استیشن را تولید کرد.

این کنسول که تنها در تعداد محدود 200 دستگاه تولید شد، می‌توانست به صورت همزمان از دیسک‌های موجود و کارتریج‌های نینتندو پشتیبانی کند. با این وجود سونی ترجیح داد که جلوی تولید انبوه آن گرفته شود. طرح اصلی کنسول بازی PlayStation را آقای کن کوتاراگی در سال 1990 مطرح کرد. ژاپن در اوج قدرت الکترونیک خود به سر برده و حال سونی به دنبال یک ایده جاه‌طلبانه بود. نخستین کنسول بازی پلی استیشن در دسامبر سال 1994 با نام PlayStation 1 روانه بازارهای جهانی شد.

نوستالژی گیمرهای دهه 60 و 50؛ پلی‌ استیشن 25 ساله شد

تنها تا سال 2008، تعداد 103 میلیون واحد از این کنسول به فروش رسید. این کنسول که از پردازنده MIPS-R3000A استفاده می‌کرد، در چند طرح روانه بازار شد که به مرور زمان از ابعاد آن کاسته شد. حتی در یک نمونه سونی آن را با یک مانیتور قابل حمل روانه بازار کرد. اینک 25 سال از تولد کنسول بازی پلی استیشن می‌گذرد و سونی جایزه گینس را به دلیل ارائه پر فروش ترین کنسول بازی جهان دریافت کرد.

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تولد کنسول بازی پلی استیشن، سونی مراسم بزرگی را در شهر توکیو برگزار کرد. در این مراسم آقایان «جیم رایان» و «کن کوتارگی» از مدیران بخش سرگرمی و بنیانگذاران کنسول پلی استیشن به روی سن رفته و به سخنرانی پرداختند. سونی تا کنون نزدیک به 450 میلیون و 200 هزار کنسول بازی را به فروش رسانده و از این رو رتبه نخست جهان را در اختیار دارد. در همین راستا این شرکت نام خود را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسانده است. آقای کن کوتارگی در بخشی از سخنان خود گفت: در ابتدای طراحی طراحی PS1 امیدوار بودیم که این کنسول به فروش 1 میلیون دستگاه دست پیدا کند؛ حال می‌بینیم که پلی استیشن به تغییر جایگاه بازی‌های کامپیوتری پرداخته است.

نوستالژی گیمرهای دهه 60 و 50؛ پلی‌ استیشن 25 ساله شد

اگر از کنسول بازی پلی استیشن 1 خاطره‌ای دارید، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا