جنبش «جلیقه زردها»ی فرانسه در برهه سرنوشت ساز


جنبش «جلیقه زردها»ی فرانسه در برهه سرنوشت ساز

تهران – ایرنا - «ژیسلان کوتار» فردی که «جلیقه زرد» را به نمادی ماندگار برای اعتراضات مردمی به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه تبدیل کرد، ‌ گفته است که جنبش اعتراضی جلیقه زردها با برهه‌ای مواجه است که می تواند موجب شکست یا موفقیت آن شود.

وی در مصاحبه ای اختصاصی به اسکای نیوز گفت که گاهی خود را به خاطر زخمی شدن معترضان جلیقه زرد در جریان درگیری با پلیس، مقصر می داند.

وی در عین حال تاکید کرد که این اعتراضات هنوز از قابلیت منتهی شدن به «آغازی جدید» برای کشور فرانسه برخوردار است.

جنبش «جلیقه زردها»ی فرانسه در برهه سرنوشت ساز

کوتار گفت: از بابت مالیات ها و مساله بنزین، خوشحال نبودم، ‌ از اینرو یک ویدئو ضبط کردم و انعکاس جلیقه را روی شیشه جلوی خودروام دیدم.

وی افزود: سپس در مورد اینکه چرا نباید رنگ جلیقه، رنگ این جنبش اعتراضی باشد، ‌ اندیشیدم. همه ما یکی از این جلیقه ها در خودروها داریم و با خود فکر کردم که می تواند تاثیری گسترده داشته باشد.

فیلم ضبط شده وی بیش از پنج میلیون بار دیده شده است. کوتار یادآور شد که جلیقه زرد اکنون به نمادی از اعتراض در فرانسه تبدیل شده و به کسانی که قدرتی ندارند، قدرت بخشیده و حتی موثرتر از یک رای است.

با این همه، ایده کوتار برای استفاده از جلیقه زرد در اعتراضات، ‌ به خشونت و جنجال نیز منتهی شده است.

معترضانی که این جلیقه را می پوشند، ‌ خود را گرفتار در مبارزه با پلیس ضد شورش فرانسه می یابند که در نهایت به بازداشت، زخمی شدن و حتی مرگ معترضان می انجامد.

جنبش «جلیقه زردها»ی فرانسه در برهه سرنوشت ساز

کوتار گفت: خیلی به وقایع سال گذشته مفتخر نیستم. وقتی فردی را زخمی می بینم، ازاینکه شاید ایده من دلیل آن بوده است، احساس بدی پیدا می کنم. این مساله بیش از آنکه مثبت باشد، منفی است.۹۱۰۹

در طول سال گذشته، هر هفته اعتراضاتی در سراسر فرانسه روی داده، حتی با وجودی که در ماه های اخیر، شمار معترضان ریزش کرده است.

روز شنبه هفته جاری نیز، پنجاه و پنجمین هفته اعتراضی جنبش جلیقه زردهای فرانسه پس از سالگرد یک سالگی این جنبش، ‌ در چارچوب «شنبه های سیاه» برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو