حکیم‌زاده: پیش‌دبستانی نقش عمده‌ای در گسترش عدالت آموزشی دارد


تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد پیش‌دبستانی نقش عمده‌ای در گسترش عدالت آموزشی دارد و از مطالبات شهروندان کشور است.

حکیم‌زاده: پیش‌دبستانی نقش عمده‌ای در گسترش عدالت آموزشی دارد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد پیش‌دبستانی نقش عمده‌ای در گسترش عدالت آموزشی دارد و از مطالبات شهروندان کشور است.

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در نشست با عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: پیش دبستانی نقش عمده‌ای در گسترش عدالت آموزشی دارد و از مطالبات شهروندان کشور است. عدالت آموزشی برای ما موضوعی کلیدی است و در کشورهای پیشرفته نیز شاخص‌های توسعه بیش از این که با پوشش تحصیلی دبستان مرتبط باشند، با پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی مرتبط هستند. پوشش تحصیلی ما در بخش دبستان تفاوت معنا‌داری با کشور‌های پیشرفته جهان ندارد اما در بخش پوشش پیش‌دبستانی تفاوت‌ وضعیت ما با این کشور‌ها آشکار است.

حکیم‌زاده به اهمیت دوران پیش‌دبستان در توسعه‌ عدالت آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: کودکان به لحاظ سرمایه فرهنگی و دسترسی به کالا‌های فرهنگی دارای فرصت‌های برابری نیستند. وقتی این کودکان با وضعیت‌های متفاوت در دبستان و بر سر کلاس اول حاضر می‌شوند، از آن‌ها انتظار نسبتا برابری داریم در حالی که شرایط ورود به دبستان کودکان با یکدیگر متفاوت است. لذا بسیار اهمیت دارد که کاری کنیم تا نوآموزان بیشتری در کلاس‌های پیش‌دبستانی حاضر شوند و جهت‌گیری این امر نیز به سوی خانواده‌های لازم‌التوجه باشد.

دانش‌آموزانی که دوره‌ پیش‌دبستانی را تجربه کرده‌اند نسبت به سایرین عملکرد بهتری در مدرسه دارند

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه‌ اثرگذاری دوره‌ پیش‌دبستان بر فرایند یادگیری هم گفت: در کلان شهر تهران نیز در برخی از نقاط دور افتاده وضعیت سرمایه فرهنگی نامناسب است. وقتی در روستا کودکی به پیش‌دبستانی نمی‌رود باز هم از کانون گرم خانوادگی خود برخوردار است و مناسبات رفتاری و فرهنگی سالمی برای او فراهم است اما در حاشیه شهر تهران به سبب مشکلات بسیار، کودکان نه تنها آز آن ویژگی‌های مثبت ارتباطات خانوادگی در روستاها برخوردار نیستند بلکه دچار آسیب‌های متنوعی نیز می‌شوند. دانش‌آموزانی که دوره‌ پیش‌دبستانی را تجربه کرده‌اند نسبت به سایرین عملکرد بهتری در مدرسه دارند. وقتی دانش‌آموزی بدون گذراندن دوره‌ پیش‌دبستان وارد کلاس اول می‌شود بخشی از زمانش را صرف تطبیق خود با محیط مدرسه می‌کند و نسبت به دانش‌آموزانی که پیش‌دبستانی را تجربه کرده‌اند، فرصت‌های یادگیری بسیاری را از دست می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هم در این نشست درباره توسعه‌ مراکز پیش‌دبستانی گفت: یکی از وجوه تفاوت شهر تهران با سایر نقاط گستردگی شهر تهران است که مدیریت در این کلان شهر را دشوار می‌کند. اولویت آموزش و پرورش شهر تهران تزریق محتوای آموزشی مد نظر به مراکز پیش‌دبستانی است.

فولادوند با اعلام آمادگی برای افزایش پوشش دوره‌ پیش‌دبستانی افزود: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با وجود مخاطب جمعیتی زیاد و علیرغم دشواری‌های اقتصادی، توانسته است تعداد مراکز پیش دبستانی مناطق 19 گانه شهر تهران را در سال گذشته حدود 20 درصد افزایش دهد و تمام تلاش خود را برای توسعه‌ کمی و کیفی پیش‌دبستانی در شهر تهران به کار خواهیم گرفت.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: نرخ اجاره بهای املاک دولتی که به بخش غیردولتی واگذار شده و همچنین وجوه دریافتی پیش‌دبستانی‌ها بابت شهریه ثبت‌نام نوآموزان باید مطابق دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌های حوزه‌های مربوطه باشد و چنانچه مواردی مشاهده شوند که خارج از این ضوابط عمل کرده باشند متخلف محسوب می‌شوند و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران این آمادگی را دارد تا با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با افزایش نظارت در این حوزه زمینه تحقق افزایش نرخ پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستان را فراهم آورد.

در پایان این نشست مقرر شد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران کارگروهی متشکل از اعضای معاونت آموزش ابتدایی وزارت و این اداره کل برای بررسی میدانی و نظارت بر فعالیت‌های مراکز پیش‌دبستانی تشکیل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق