نهضت همگانی نهالکاری در 12 هکتار اراضی جنگلی سروآباد اجرا شد


نهضت همگانی نهالکاری در 12 هکتار اراضی جنگلی سروآباد اجرا شد

سنندج - ایرنا - طرح نهضت همگانی نهالکاری برای ایجاد ایرانی سرسبز با حضور مسئولان مجلی و دوستداران طبیعت در 12 هکتار از عرصه‌های جنگلی شهرستان سروآباد و به صورت نمادین در محلی در کیلومتر 2 جاده سروآباد - سنندج اجرا شد.

در این مراسم که به مناسبت روز جهانی خاک و با شعار «نهضت همگانی نهالکاری برای ایرانی سرسبز» روز جمعه برگزار شد، بیش از ۱۲ هکتار از عرصه های جنگلی این شهرستان با حضور جوامع محلی و دوستداران طبیعت به صورت کاشت بذر غنی سازی شد.

فرماندار سروآباد در این مراسم با تقدیر از مجموعه منابع طبیعی، جوامع محلی و دوستداران طبیعت در اجرای این طرح اظهار داشت: سروآباد به لحاظ داشتن جنگل و پوشش گیاهی وسیع در سطح استان کردستان و کشور زبانزد است.

کامیار میرزایی بر لزوم حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: جنگل‌ها و مراتع امانت نسل‌های آینده است که باید از آن حفاظت و حراست شود لذا بر همه افراد جامعه واجب است تلاش کنند که این ذخایر با ارزش توسط سودجویان تخریب و نابود نشود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت حفظ جنگل و مراتع، هدف از اجرای این طرح را افزایش پوشش سطح جنگل‌ها اعلام کرد و افزود: طی روزهای گذشته با همکاری و مشارکت دوستداران طبیعت بیش از ۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این شهرستان با کاشت بذور بلوط و بادام غنی سازی شده است.

مسلم مرادی یادآور شد: این طرح در مناطقی که پوشش گیاهی و گونه‌های جنگلی آن در اثر وقایع طبیعی نظیر خشکسالی، آفات و آتش سوزی تخریب یا در خطر نابودی قرار دارد، اجرا می‌شود.

نهضت همگانی نهالکاری در 12 هکتار اراضی جنگلی سروآباد اجرا شد

عملیات مکانیکی آبخیزداری در سروآباد به اتمام رسید

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد همچنین از پایان عملیات مکانیکی آبخیزداری در روستای تخان بخش مرکزی خبر داد و افزود: با تکمیل آخرین سازه مکانیکی واقع در این روستا، عملیات مکانیکی آبخیزداری در حوزه آبخیز آلمانه به اتمام رسید.

مرادی تاکید کرد: اجرای عملیات مکانیکی آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال انجام شد و شامل احداث سدهای سنگی، ملاتی و گابیونی است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: اجرای این پروژه بر اساس حجم تعهدات پیمانکار مندرج در قرارداد اولیه به مقدار یک هزار و ۳۲۵ مترمکعب است که با افزایش ۲۵ درصدی با حجمی بیش از یک هزار و ۶۵۶ مترمکعب سازه سنگی ملاتی و گابیونی انجام شده است.

وی اضافه کرد: تیر ماه امسال نیز عملیات اجرایی احداث سدهای آبخیزداری و عملیات مکانیکی در حوزه آبخیز آلمانه با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی شامل احداث چهار سد سنگی ملاتی در پایین دست و یک سد گابیونی در بالادست حوزه آبخیز با موفقیت به اتمام رسید.

مرادی اظهار داشت: حرکت تاخیری آب، تثبیت بیشتر آب در خاک، جلوگیری از فرسایش و رسوب خاک، کاهش خطرات منجر به سیلاب، حمایت و تثبیت مساکن روستایی، جاده‌ها، تاسیسات و ابنیه روستایی از مهمترین فواید احداث سدهای آبخیزداری است که در بحث پدافند غیرعامل نیز بسیار تاثیرگذار است.

عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که اجرای آنها مانع از رسوب و فرسایش خاک می شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی نیز اثر دارد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران