پارلمان ترکیه توافقنامه با دولت لیبی را تصویب کرد


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/) به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، پارلمان ترکیه توافقنامه...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، پارلمان ترکیه توافقنامه امضا شده با دولت وفاق لیبی برای ترسیم مرز‌های دریایی را تصویب کرد. یونان و مصر به شدت به این توافقنامه اعتراض کردند.
خبرنگار این شبکه در گزارشی با اشاره به سهولت تصویب این توافقنامه در پارلمان ترکیه، گفت: نمایندگان پارلمان ترکیه این توافقنامه را به تفصیل بررسی کردند. احزاب مخالف دولت ترکیه از سیاست‌های آن در خصوص پرونده لیبی به شدت انتقاد کردند، اما از این توافقنامه حمایت و بر اهمیت آن تاکید کردند. دولت نیز به نوبه خود تاکید کرد موافقت پارلمان با این توافقنامه اقدامات بعدی را به دنبال خواهد داشت.
فاتح دونماز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: توافقنامه ترسیم مرز‌های دریایی با لیبی تلاش‌ها برای کنار گذاشتن ترکیه از معادلات شرق دریای مدیترانه را با شکست روبرو کرد. پس از تصویب این توافقنامه، نهاد‌های ترکیه تلاش‌های خود را برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز در مناطق نفوذ مبتنی بر این توافق آغاز خواهند کرد.
در ادامه گزارش آمده است: ترکیه می‌گوید این توافقنامه مطابق قوانین دریایی بین المللی است و علاوه بر این تلاش برخی قدرت‌های منطقه‌ای مثل یونان برای زیر پا گذاشتن منافع لیبی در شرق دریای مدیترانه را ناکام گذاشت.
کارشناسان ترکیه‌ای معتقدند توافقنامه ترسیم مرز‌های دریایی با لیبی موقعیت ترکیه را در میدان رقابت‌های منطقه‌ای و بین المللی بر سر منابع انرژی در بخش‌های شرقی دریای مدیترانه تقویت می‌کند و محدوده فعالیت‌های اکتشافی ترکیه را گسترش می‌دهد.
در پایان گزارش، آمده است: ترکیه به توافق امضا شده با دولت وفاق لیبی اهمیت زیادی می‌دهد و آن را واکنش به تلاش‌ها برای ضربه زدن به منافع دو کشور در شرق دریای مدیترانه می‌داند، اما موفقیت این توافقنامه و تحقق اهداف آن را منوط به موفقیت دولت قانونی لیبی در مقابله با قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی می‌دانند که در صدد نابود کردن آن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !