آیین سنتی قربانی‌کردن در جوار تخت سلیمان تکاب برگزار شد


آیین سنتی قربانی‌کردن در جوار تخت سلیمان تکاب برگزار شد

مهاباد- ایرنا- همزمان با برگزاری جشنواره منطقه‌ای 2 روزه تخت سلیمان تکاب، آیین سنتی قربانی‌کردن با حضور گردشگرانی از استان‌های شمال‌غرب کشور و افراد محلی در اطراف دریاچه اسرارآمیز این محوطه باستانی برگزار شد.

مسوول امور گردشگری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آئین سنتی قربانی کردن گوسفند برای دریاچه تخت سلیمان قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و هدف از اجرای آن در جشنواره تخت سلیمان، احیای این جشن محلی و باورهای کهن منطقه است.

قدرتالله علی‌نیا با بیان اینکه در زمان‌های قدیم کشاورزان منطقه به پاس احترام به دریاچه و قدردانی از جاری‌شدن آب آن در زمین‌های خود از روستای احمدآباد به مجموعه باستانی تخت سلیمان می‌آمدند و گوسفند قربانی می‌کردند افزود: این آیین سنتی کشاورزان منطقه به خاطر شکرگذاری و به باور کشاورزان محلی برکت و افزودن به آب دریاچه سالیان متمادی برگزار می‌شد چرا که آب دریاچه تخت سلیمان مایه آبادانی منطقه و رونق کشاورزی روستاهای اطراف بود.

آیین سنتی قربانی‌کردن در جوار تخت سلیمان تکاب برگزار شد

وی گفت: کشاورزان روستای احمدآباد به دستور خان این روستا، پیش از تشکیل روستای نصرت‌آباد، هرسال در اراضی اطراف مجموعه تخت سلیمان و در پایان فصل برداشت محصول، علاوه بر قربانی کردن گوسفند، به احترام آب دریاچه، جشن شکرگزاری و نذر و نیاز نیز برگزار می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تخت سلیمان فرصتی بود تا این آیین سنتی و بومی منطقه احیا شود ادامه داد: به‌گفته افراد محلی، شناگران ماهری در این آیین سنتی در آب دریاچه به نشانه جشن و سرور برداشت محصول و تداوم برکت آب دریاچه در داخل آن شنا می‌کردند و در اطراف دریاچه از کشاورزان و میهمانان با ناهار و پخش غذاهای محلی پذیرایی می‌شد اما این آداب و رسوم اکنون فراموش شده است.

علی‌نیا بیان کرد: آب دریاچه تخت سلیمان غیرقابل شرب است اما مصرف کشاورزی دارد و یکی از مهمترین عوامل ایجاد و گسترش تمدن در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: امروز نیز جمعی از اهالی روستای نصرت‌آباد به پاس میزبانی از گردشگران استان‌های شمال غرب کشور و جلب توجه آنان به آداب و رسوم کهن و فرهنگ غنی فولکلور منطقه بار دیگر در کنار دریاچه تخت سلیمان با قربانی کردن یک راس گوسفند، این آیین سنتی را احیا کردند.

دریاچه اسرارآمیز تخت سلیمان در وسط مجموعه‌ای از آثار معماری مربوط به دوره های تاریخی هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان، سلجوقیان و ایلخانان واقع شده و زیبایی شگفت‌انگیزی به این اثر جهانی میراث فرهنگی بخشیده است.

آیین سنتی قربانی‌کردن در جوار تخت سلیمان تکاب برگزار شد

جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان تکاب روزهای پنج‌شنبه و جمعه با حضور گردشگران و فعالان گردشگری چهار استان شمال غرب کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، زنجان، آذربایجان‌غربی و گیلان برگزار شد.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ و باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

به عقیده باستان‌شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ هم‌اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ‌های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی