خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند


خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان اولین خبرگزاری غیر دولتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از امروز، 16 آذرماه، بیست و یکمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ایسنا با بهره‌گیری از سرمایه‌ی اندیشه، صداقت و با تکیه بر توان، خلاقیت، نوآوری جوانان دانشجو در ۱۳ آبان ۱۳۷۸ با اظهار لطف مقام معظم رهبری خطاب به ایسنا که فرمودند: "اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید." با هدف اطلاع رسانی صحیح، بهنگام و همه جانبه به صورت آزمایشی و در ۱۶ آذر همان سال مصادف با روز دانشجو به صورت رسمی به عرصه اطلاع‌رسانی گام نهاد.

رسالت اصلی این رسانه خبری از بدو تاسیس تاکنون ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌گیری حلقه واسط بین مسوولان، نخبگان و مردم بوده است.

ایسنا در راه تکامل قدم برداشته است

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند

محمد حسن علملو، روزنامه نگار پیشکسوت با بیان اینکه معمولا خبرهای ایسنا را دنبال می‌کنم، می‌گوید: ایسنا به عنوان یک خبرگزاری دانشجویی به خوبی توانست پیشرفت کند.

وی، سرعت، دقت و صحت خبر را از جمله ویژگی‌های این خبرگزاری در ارتباط با خبر رسانی عنوان کرده و ادامه می‌دهد: رعایت این اصول باعث شده است که ایسنا به منبعی قابل اعتماد برای مخاطبان و سایر رسانه‌ها تبدیل شود.

وی اضافه می‌کند: همچنین، بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها سعی می‌کنند که از اخبار ایسنا استفاده کنند و این نشان می‌دهد که خبرگزاری ایسنا در طول زمان توانسته است به خوبی پیشرفت کرده و در اطلاع رسانی موفق شود.

این روزنامه نگار متذکر می‌شود: ایسنا در طول این سال‌ها رو به رشد بوده و هر چند ممکن است، سرعت رشد آن گاهی اوقات کم یا زیاد شده باشد، اما در راه تکامل قدم برداشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها وابسته به دولت یا برخی جناح‌ها هستند، اما ایسنا تا حدود زیادی توانسته است استقلالش را حفظ کرده و بی‌طرفی را در ارتباط با خبرها پیشه کند.

وی می‌گوید: ایسنا در استان ما نیز توانسته است جایگاهش را در پوشش اخبار استانی به خوبی حفظ کند.

علملو در خاتمه یادآور می‌شود: تاکید می‌کنم که این خبرگزاری روالش را ادامه داده و سعی کند و برای جذب مخاطبان بیشتر، حضور فعالی در صحنه‌های خبری داشته باشد.

ایسنا از منظر رسانه‌ای در بسیاری از حوزه‌ها ساختار شکنی کرد

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در آذربایجان شرقی که فعالیت رسانه‌ای را از ایسنا آغاز کرده، معتقد است: آغاز فعالیت خبرگزاری ایسنا از نیمه دوم دهه ۷۰ نقطه عطفی در فعالیت‌های رسانه‌ای ایران بود.

وی بیان می‌کند: با توجه به فعالیتم در این خبرگزاری، ایسنا خاطره خوشی برای من بوده و مانند سایر رسانه‌ها در طول سال‌، فراز و نشیب‌هایی داشته است.

وی می‌گوید: ایسنا رسانه‌ای است که در سپهر رسانه‌ای ایران، نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و جای آن را خالی دید.

عزیزی راد با بیان اینکه ایسنا از همان آغاز به عنوان یک رسانه آلترناتیو فعالیت کرد، اظهار می‌کند: ایسنا به مسائلی که شرایط رسانه‌های دیگر نمی‌توانستند ورود کنند، پرداخته و از منظر رسانه‌ای در بسیاری از حوزه‌ها ساختار شکنی کرد که این‌ها در تاریخ ۲۰ ساله این خبرگزاری ثبت شده‌اند.

وی یادآور می‌شود: ایسنا به عنوان عضوی از خانواده رسانه‌های ایران، جایگاه خاصی داشته و از نظر عملکرد رسانه‌ای، اطلاع رسانی به مردم و آگاه سازی افکار عمومی، پلی ما بین افکار عمومی و تصمیم‌سازان به شمار می‌آید.

وی متذکر می‌شود: ایسنا به عنوان یک رسانه مزیت‌های نسبی داشته و دانشجو محور بودن نقطه قوت بزرگی برای این خبرگزاری محسوب و سبب می‌شود افکار تازه و ایده‌های خلاقانه در این مجموعه خبری مطرح شوند.

رئیس ایرنا در آذربایجان شرقی بیان می‌کند: این که ایسنا مجبور نیست خود را در چارچوب خاصی ببیند و وابستگی مشخصی به نهاد خاصی ندارد، از دیگر مزیت‌های این خبرگزاری است، هر چند این مجموعه زیر نظر نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند، اما این نهاد بیشتر علمی است تا سیاسی.

وی در خاتمه می‌گوید: تصورم این است که ایسنا با توجه به بهره مندی از حضور دانشجویان نخبه و نیروهای خلاق، می‌تواند جایگاهی بالاتر از جایگاه کنونی را کسب کند.

حمایت از شخصی خاص و انتقاد ناسالمی از ایسنا ندیده‌ام

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند

احمد بادیران، یکی از خبرنگارانی است که از سال ۵۰ وارد عرصه رسانه شده است، او در دوران قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روزنامه کیهان فعالیت داشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با یک روزنامه محلی و روزنامه فروغ آزادی همکاری کرده و اکنون سردبیر روزنامه فجر آذربایجان است، می‌گوید: ایسنا را به عنوان یکی از رسانه‌های بی‌طرف و رعایت کننده موازین، رسانه خوبی می‌دانم.

وی اضافه می‌کند: طی سال‌های گذشته و تاکنون، حمایت از شخصی خاص و انتقاد ناسالمی از ایسنا ندیده‌ام، سیستم در این خبرگزاری به گونه‌ای اداره می‌شود که تمامی جوانب رعایت شده و تا جایی که به یاد دارم این رسانه در طی سال‌های گذشته همیشه جایگاه برتری را به دست آورده است.

وی با بیان اینکه ایسنا به دلیل بهره‌مندی از نیروی جوان همیشه در حال توسعه و پیشرفت است، بیان می‌کند: مطمئن هستم که ایسنا با توجه به فعالیت‌هایش شرایط بهتری به دست خواهد آورد.

بادیران با اشاره به سیاست‌های کاری خاص ایسنا، متذکر می‌شود: در واقع این‌ خبرگزاری همه کسانی را که زیر چتر نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، به یک چشم می‌بینند.

وی ادامه می‌دهد: مطمئنم پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌هایی که فعال هستند در اطلاع رسانی موثر بوده و اگر رسانه‌ای مثل ایسنا حضور نداشته باشد، از بابت فرهنگی و اطلاع رسانی احساس ضعف می‌شود.

وی یادآور می‌شود: مطمئنا حضور خبرگزاری ایسنا که سال‌های سال است با آن آشنایی دارم، هم خوب و هم مفید است.

این روزنامه نگار پیشکسوت متذکر می‌شود: در طول سال‌های اخیر افولی در رشد ایسنا ندیده‌ام و حتی بیشتر از گذشته پیشرفت داشته است.

وی در خاتمه یادآور می‌شود: چون ایسنا از سوی یک مرکز علمی هدایت می‌شود، نقطه ضعفی در آن نمی‌بینم و با اندکی توسعه و فعالیت بیشتر، جایگاه ایسنا بهتر هم می‌شود.

ایسنا یکی از خبرگزاری‌های فعال در حوزه زنان است

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند

معصومه شکوهی، که فعالیت روزنامه‌نگاری‌اش را از سال ۷۳ آغاز کرده و سردبیری روزنامه پیام آذربایجان را در کارنامه خود داشته و اکنون نیز مدیر مسئول نشریه صدای زنان است، با بیان اینکه روند ایسنا در طول سال‌های گذشته رو به پیشرفت بوده است، می‌گوید: ایسنا یکی از خبرگزاری‌های محبوبم بوده و معمولا از گزارشات آن استفاده می‌کنم.

وی اضافه می‌کند: همچنین یکی از خبرگزاری‌های فعال در حوزه زنان بوده و اهمیت زیادی به این حوزه می‌دهد و معتقد هستم که علت موفقیت خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی، حضور فعال بانوان در آن است.

وی با اشاره به نقاط مثبت خبرگزاری ایسنا اظهار می‌کند: استفاده از نیروهایی که دانشجو هستند و برگزاری دوره‌های آموزش خبرنگاری، روزنامه نگاری و گزارش نویسی توسط این خبرگزاری از ویژگی‌های مثبت آن هستند.

شکوهی متذکر می‌شود: از نظر من ایسنا یک خبرگزاری مثبت و موفق است. شاید نقطه ضعفی که بر عملکرد رسانه‌های استان و نه تنها ایسنا وارد باشد، این است که فعالیتشان کم بوده و می‌تواند از سطح کنونی بیشتر باشد.

وی یادآور می‌شود: با توجه به تعدد مشکلات در حوزه اجتماعی، رسانه‌ها می‌توانند بیش از این نقش ایفا کرده و حضور فعال‌تری داشته باشند.

محمد فرج پور باسمنجی، فعال رسانه‌ای و معلم روزنامه‌نگاری با بیان اینکه خبرگزاری ایسنا در دوره اصلاحات و فضای باز سیاسی آن زمان به عنوان یک خبرگزاری جوان با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان دانشگاه‌ها شکل گرفت، اظهار می‌کند: این رسانه در ابتدا بیشتر اخبارها و رخدادهای دانشگاه‌ها را پوشش می‌داد، ولی بعدها حوزه‌های ایسنا به مراکز صنعتی، فرهنگی و سیاسی کشیده شد.

استناد رسانه‌های ملی و محلی به اخبار و گزارش‌های ایسنای استان قابل تحسین است

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت آذربایجان شرقی از ایسنای 20 ساله می‌گویند

وی می‌افزاید: با این حال ایسنا آن طور که باید رشد نکرد و این روند باید تا امروز از بالندگی و پویایی بیشتری برخوردار می‌شد.

وی تاکید می‌کند: این خبرگزاری بیشتر جنبه دانشجویی و دانشگاهی داشته و ماهیت آن به عنوان یک خبرگزاری دانشجویی در تمام دانشگاه‌ها پذیرفته شده و جنبه‌های دانشجویی و دانشگاهی آن نسبت به دیگر حوزه‌ها برجسته‌تر بوده و امروز، ایسنا به مهم‌ترین منبع خبر رسانی در حوزه دانشجو و دانشگاه تبدیل شده است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه روند رشد ایسنا در دو دهه گذشته در دانشگاه‌ها چشمگیر بوده، اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر در شهرها و بخش‌های کشور نیز فعالیت‌های رسانه‌ای آن دیده شده و واقعیت این است که چون از پشتیبانی مالی لازم برخوردار نیست، به راه‌اندازی دفاتر خبری در گوشه و کنار کشور پرداخته است، اما نسبت به لزوم گسترش فعالیت‌های این ایسنا در شهرها و بخش‌های دور افتاده توصیه می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه ایسنا در بین رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری بیان می‌کند: آذربایجان‌شرقی با بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی از روند رشد خوبی برخوردار بوده و قرار گرفتن دفتر مرکزی در قلب دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه با سابقه کشور و حمایت مدیران دانشگاه و جهاد دانشگاهی فعالیت‌های این خبرگزاری را در آذربایجان شرقی شاخص‌تر کرده است.

وی اضافه می‌کند: برپایی دوره‌های تخصصی در حوزه آموزش رسانه‌ای که بنده نیز در این دوره‌ها تدریس کرده‌ام، نشان از اهتمام مسئولان ایسنای استان نسبت به تخصصی شدن حوزه‌های خبری است.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته استناد رسانه‌های ملی و محلی به اخبار و گزارش‌های ایسنای استان قابل تحسین بوده است.

وی با ارائه توصیه‌هایی خاطرنشان می‌کند: ایسنا باید به گسترش پوشش رسانه‌ای در حوزه‌های مردمی و همچنین انعکاس مسائل و مشکلات شهرها و روستاهای استان نیز پرداخته و به ایجاد دفاتر خبری با بهره‌گیری از امکانات دولتی نیز اهتمام بورزد.

وی در خاتمه متذکر می شود: در این راستا ایسنا باید برای تشکیل میزگردها و انتشار منظم و ادواری مجموعه گزارش‌های استانی مصاحبه با کارآفرینان و صنعتگران و همچنین معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری نیز اهتمام ویژه داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق