تازه ترین رویدادهای اجتماعی و سیاسی لبنان


تازه ترین رویدادهای اجتماعی و سیاسی لبنان

بیروت - ایرنا - درخواست مقام های حزبی و دولتی برای تسریع در تشکیل دولت، نامزدهای احتمالی برای پُست نخست وزیری، تداوم جنبش و گردهمایی اعتراضی در مرکز شهر بیروت و چند مورد حادثه مرتبط با آن، از تازه ترین تحولات اجتماعی و سیاسی لبنان در 24 ساعت گذشته است.

** «ولید جنبلاط» رهبر حزب «سوسیالیست ترقیخواه دُروزی» در منطقه «المختاره» در استان کوهستان لبنان گفت: چاره ای جز تسریع در تشکیل دولت مطابق اصول قانون اساسی و مفاد پیمان امضا شده در طایف در سال ۱۹۸۹ میلادی برای مبارزه با فساد نیست.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وی عصر دیروز (شنبه) در سالروز تولد پدرش «کمال جنبلاط» و در جمع دُروزی های هوادارش افزود: پدرم نخستین کسی بود که برای مبارزه با فساد در لبنان در سال ۱۹۵۲ قیام کرد، در جنبش مردمی سال ۱۹۵۸ به مبارزه با بیگانگان برخاست و پس از آن به نهضت آزادیبخش فلسطینی ها کمک کرد.

کمال جنبلاط رهبر پیشین طایفه دروزیان لبنان و یکی از پایه گذاران استقلال این کشور، در سال ۱۹۷۷ میلادی در حالی که از منطقه «عالیه» در شرق بیروت عازم منزل خود در «المختاره» بود همراه با سه نفر دیگر به قتل رسید.

** «میشل معوض» رهبر «جنبش استقلال لبنان» و نماینده مجلس گفت: سرآغاز کوشش برای نجات کشور از وضع بحرانی موجود تشکیل دولتی است که بتواند اعتماد اجتماعی را بازگردانَد، اصلاحات بنیادین را شروع و منافع ملی را تامین کند.

وی افزود: «سمیر الخطیب» (نامزد نخست وزیری لبنان) پایگاه گسترده مردمی ندارد، قادر به آشتی دادن مردم با نهادهای قانونی به عنوان پیش شرط بازگشت اعتماد عمومی و ثبات اجتماعی نیست، توانایی مرتبط کردن لبنان به کشورهای عربی و جامعه بین المللی ندارد و معترضان را راضی نخواهد کرد.

الخطیب که یک بازرگان، مهندس و مدیر عامل «شرکت خطیب و علمی» در بیروت و از شخصیت های اهل سُنّت است، یکی از نامزدهای پُست نخست وزیری است که ممکن است فردا (دوشنبه) مکلف و موظف به تشکیل کابینه جدید با مشارکت گروه ها، نمایندگان و احزاب لبنان شود.

معوض پیشنهاد تشکیل دولت کوچک متشکل از کارشناسان سالم به ریاست «نوّاف سلام» داد و گفت: سلام قادر است موارد بالا را عملی کند.

سلام از شخصیت های اهل سنت، حقوقدان و قاضی دیوان بین المللی دادگستری در لاهه است . وی پیش از این و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ میلادی نماینده لبنان در سازمان ملل بود.

** «علی بَزّی» نماینده مجلس لبنان دیشب در جمع نمایندگان شهرداری ها و فعالان مدنی در شهر «بنت جُبیل» در جنوب این کشور گفت: مقام ها به جای حرف زدن، کمک کنند دولت نجات ملی شکل گیرد تا اعتماد مردم و جامعه جهانی به لبنان باز گردد.

** گردهمایی «احزاب و نیروهای ملی و قومی در بقاع» عصر دیروز در مقر حزب مسیحی «المَرَدَه» به رهبری «سلیمان فرنجیه» در شهر «زَحله» در شرق لبنان برگزار شد و شرکت کنندگان خواستار تشکیل دولت «فن سالار – سیاسی» و ریشه کنی فساد در نهادها و ادارات دولتی شدند.

آنان ، خشم و اعتراض مردم را مشروع دانستند و تاکید کردند، تا زمانی که به خواست آنان برای اصلاح بنیادین امور پاسخ داده نشده، این اعتراض به عنوان یک حرکت راهبردی ادامه خواهد یافت.

احزاب و نیروهای ملی و قومی در بقاع در عین حال از معترضان خواستند بی احترامی به شهروندان نکنند، جاده و راه های عمومی را نبندند و مانع کسب و کار مردم نشوند. در غیر این صورت اسباب هرج و مرج و جنگ بیهوده داخلی و طایفه ای فراهم می شود.

در جنگ پانزده ساله داخلی لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۰ ) صدها مسلمان و مسیحی کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

** «غسّان حاصبانی» معاون نخست وزیر دولت موقت لبنان (دولت پیشبرد امور) شنبه شب به رادیو الشرق در بیروت گفت: تاکنون جنبش اصلاحی مردم به راه درست خود رفته و برای تداوم این راه، نیاز به آگاهی هست تا برخی غوغاسالاران سوار بر موج مطالبات مردمی نشوند و جنبش را تحریف نکنند.

او با تاکید بر لزوم «دولت فن سالار» از معترضان و رهبران جنبش خواست به ریشه های بحران اقتصادی فکر کنند، نه ظاهر آن و یکی از این ریشه ها، سوء مدیریت و رقم بالای بدهی های عمومی و خارجی است که از سال ها پیش به جا مانده است.

لبنان اکنون ۹۰ میلیارد دلار بدهی عمومی و خارجی دارد.

حاصبانی گفت: بیش از سه میلیارد دلار پول نقد در خانه های مردم وجود دارد؛ پول نقدی که آنان از بانک ها خارج کرده اند، زیرا به بانک اعتماد ندارند و این یکی دیگر از ریشه های مشکل است. از این رو حمله کلامی و فیزیکی از طرف احزاب و گروه ها و معترضان به بانک ها مشکل بی اعتمادی را تشدید خواهد کرد.

** افراد ناشناس سوار بر یک دستگاه خودرو صبح دیروز به منزل اجاره ای «علی الشریف» شهروند سوری در منطقه القاع در شرق بیروت حمله کردند و او را ربودند و به نقطه نامعلوم انتقال دادند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، آدم ربایان سپس با تلفن همراه علی الشریف با خانواده اش تماس گرفتند و درخواست ۱۵۰ هزار دلار کردند.

نیروهای امنیتی تحقیق خود را برای شناسایی آدم ربایان، انگیزه آنان از این اقدام و نجات شهروند سوری ساکن لبنان، آغاز کردند.

بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر و پناهجوی سوری در لبنان زندگی می کنند.

** سازمان صلیب سرخ لبنان اعلام کرد، یک شهروند ۵۰ ساله این کشور شنبه شب در میدان «ریاض الصلح» در مرکز بیروت در اعتراض به فساد و شرایط اجتماعی و وضع بد معیشتی در میان جمعیت تجمع کننده، خود را آتش زد.

رسانه های لبنان از جمله روزنامه «الجمهوریه» چاپ بیروت گزارش کردند که مردم معترض حاضر در میدان به کمک مردی شتافتند که با ریختن بنزین روی خود و روشن کردن فندک، اقدام به خودسوزی کرد و از ناحیه دو پا به شدت آسیب دید. بر پایه این گزارش ، مرد مصدوم با خودرو امداد صلیب سرخ برای درمان به بیمارستان «جعیتاوی» در منطقه مسیحی نشین اشرفیه در شرق بیروت منتقل شد.

او که دچار خودسوزی از نوع متوسط شده، در بیمارستان به پلیس امنیت داخلی لبنان گفت که قصد خودسوزی نداشته و ریخته شدن بنزین به روی پاهایش به شکل اتفاقی روی داده است.

هفته گذشته یک جوان لبنانی به نام «دانی ابو حیدر» ساکن منطقه النبعه در جنوب لبنان به دلیل اخراج از محل کارش و مشکل اقتصادی که گریبان گیر او و خانواده اش شد، با سلاح گرم خودکشی کرد. پیش از او هم «ناجی فلیطی» دیگر جوان لبنانی به دلیل مسایل مالی و اقتصادی خود را کشت.

در ۵۲ روز گذشته شمار فراوانی از افراد فقیر جامعه لبنان، جوانان و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی در بیروت و شهرهای جنوبی و شمالی این کشور در اعتراض به ساختار سیاسی، سوء مدیریت و فساد مقام ها، بیکاری، گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی (لیره) و کافی نبودن حقوق و مزایا، تجمع و تحصن کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !