ثبت‌نام‌هایی برای گرم کردن تنور انتخابات


ثبت‌نام‌هایی برای گرم کردن تنور انتخابات

سنندج - ایرنا - اکثر داوطلبانی که در آخرین روز مهلت یک هفته‌ایی تعیین شده به ستاد ثبت‌نام حوزه انتخابیه‌ سنندج، دیواندره و کامیاران مستقر در فرمانداری سنندج آمدند نقص مدرک داشتند و تعدادی از این افراد هم تنها به قصد گرم کردن تنور انتخابات آمده و برنامه‌ دیگری نداشتند.

شانزدهمین روز از آخرین ماه پاییز امسال در هوای بارانی و سرد سنندج، شاهد حضور پرشور داوطلبان شرکت در یازهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از همان ساعت ابتدایی آغاز به کار ستاد ثبت نام در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره، کامیاران بودیم.

امروز آخرین روز برای شرکت در این دوره از انتخابات بود و به نسبت روزهای دیگر تعداد بیشتری اعلام آمادگی برای حضور در بهارستان کردند البته بخشی از آنها را افرادی تشکیل داده بودند که هیچ برنامه‌ای نداشتند و به گفته یکی از آنها تنها برای گرم کردن تنور انتخابات آمده‌اند.

ساعت ۹ صبح ۲ داوطلب در این محل حاضر شدند که یکی از این افراد به دلیل نقص مدرک و برای فراهم کردن آن محل را ترک کرد و فرد دیگر هم که مراحل ثبت‌نام او از ساعت ۹ تا ۱۰ و ۱۵ دقیقه به طول انجامید، ۳۲ ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بیمه بود.

او که از کارکنان تامین اجتماعی استان کردستان است، گفت: هیچ‌گونه گرایش سیاسی ندارم و به این منظور شرکت کردم که ثابت کنم امکان خدمت به مردم وجود دارد.

وی اضافه کرد: وعده و وعیدهای زیادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شنیدیم که به آنها عمل نشده است، در این دوره شرکت کردم که بگویم می‌توانیم به مردم خدمت کنیم.

این جوان سنندجی در خصوص برآورد هزینه‌های تبلیغاتی خود گفت: بی‌شک نامزدی در هر انتخاباتی مستلزم هزینه است و میزان مبلغی را برای این کار در نظر گرفتم و در این زمینه هم پشتوانه مالی به غیر از دارایی خود ندارم.
نفر سوم هم داوطلبی بود که برای دومین بار به ستاد ثبت نام مراجعه می‌کرد و به دلیل نقص مدرک باز هم نتوانست مراحل ثبت‌نام را به اتمام برساند، این فرد دانشجوی مقطع دکترا بود و هر بار دانشگاه گواهی اشتغال به تحصیل را برای او صادر می‌کرد در حالیکه اصل مدرک کارشناسی ارشد او و گواهی تایید اتمام این دوره از تحصیل را می‌بایست تحویل ستاد دهد که عاقبت در سومین مراجعه خود نزدیک ظهر موفق به ثبت‌نام شد.

داوطلبی که عکس گرفتن‌هایش را از زمان ثبت نام آغاز کرد

ثبت‌نام‌هایی برای گرم کردن تنور انتخابات
یکی دیگر از داوطلبان، از کارکنان زن استانداری کردستان و اهل ایلام بود که می‌خواست از اینجا برای حوزه ایلام ثبت‌نام کند که موفق به این کار نشد.

این داوطلب با اشاره به اینکه یک سال از آمدنش به سنندج می‌گذرد، اظهار داشت: امروز آخرین فرصت ثبت‌نام بود و فکر می‌کردم می‌توانم از اینجا برای ایلام ثبت‌نام کنم ولی امکان پذیر نبود لذا از آنجا که هدفم خدمت به مردم است و امکان رفتنم به تهران و ایلام هم وجود ندارد، برای حوزه سنندج ثبت نام کردم.

این بانوی داوطلب که مدرک کارشناسی ارشد حقوق دارد، گفت: آنچه باعث شد احساس تکلیف کنم وعده‌های دروغین نمایندگان در دوره‌های گذشته، انجام کارهایی خارج از رسالت یک نماینده و غایب بودن و سخنرانی نکردن بسیاری از این نمایندگان در صحن مجلس است.

او از همین ابتدا عکس گرفتن‌هایش را آغاز کرده و از عکاس حاضر در ستاد نیز می‌خواست چند قطعه عکس از او در حین ثبت‌نام بگیرد، ظاهرا قصد داشت با این کار فقط به عده‌ای از دوستان و آشنایانش اعلام کند که داوطلب نمایندگی مجلس شده و برنامه دیگری نداشت.

اصرار برای ثبت مدرک دکتری

داوطلبی که سکوت حاکم بر ستاد را شکست فرد میانسالی بود که به گفته خودش دوره تحصیل در مقطع دکترای ادبیات را به پایان رسانده ولی مدرک او صادر نشده و باید در ثبت نام او این مدرک درج شود که کارشناسان و مسئولان ثبت نام با این امر موافقت نمی‌کردند.

ثبت نام این فرد طبق قانون با مدرک کارشناسی ارشدش که موجود بود، امکان پذیر بود، با این وجود راضی نمی‌شد و انگار از همین الان داشت برای رفتن به مجلس تمرین می‌کرد که با صدای بلند و این طرف به آن طرف رفتن خواسته‌اش مورد قبول قرار گیرد.

هر چند تلاش زیادی کرد ولی هیچ‌کدام از مسوولان و کارشناسان ثبت نام در این دوره از انتخابات در حوزه سنندج تن به خواسته او ندادند و بعد از گذشت یک ساعت بحث کردن ثبت نام این فرد با مدرک کارشناسی ارشد انجام شد.

شکست خوردگان انتخابات شورای شهر داوطلبان رفتن به بهارستان

تعدادی از داوطلبان این دوره از انتخابات را افرادی تشکیل دادند که در دوره‌های گذشته شورای شهر سنندج شرکت کرده و رای نیاورده بودند از این افراد یک نفر فقط حاضر به مصاحبه شد.

این افراد با کسب تجربه از این شکست آمده بودند تا راهی مجلس شورای اسلامی شوند چرا که به قول خودشان شورای شهر فقط به شهر سنندج خلاصه می‌شد ولی نمایندگی مجلس سه حوزه انتخابیه دارد و امکان رای آوردن‌شان بیشتر است.

۳۲ سال دارم و داری مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی هستم و یک دوره هم در انتخابات گذشته شورای شهر سنندج شرکت کردم و حدود یک هزار رای آوردم، این را یکی از داوطلبان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران حاضر در ستاد ثبت نام گفت.

وی اضافه کرد: قصد دارم در این دوره از انتخابات بیشترین تبلیغات خود را در فضای مجازی انجام دهم و سپس ارتباط کلامی با مردم برقرار کنم چرا که این موارد بیشترین تاثیرگذاری را در معرفی نامزد انتخابات به جامعه هدف دارد.

این داوطلب با اشاره به اینکه شغل آزاد دارد، افزود: کردستان علی‌رغم داشتن ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی، در این حوزه بسیار ضعیف است بنابراین بیشترین تلاش خود را در صورت موفقیت به رونق این بخش اختصاص می‌دهم.

یکی دیگر از بانوان داوطلب این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هم از کارکنان استانداری بود که فوق لیسانس مدیریت اجرایی داشت و همراه همسرش برای ثبت نام آمده بود ولی حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد.

ثبت‌نام‌هایی برای گرم کردن تنور انتخابات

اختصاص ۱۲۰ هزار تومان برای تبلیغات انتخابات مجلس

مرد ۴۲ ساله‌ای که به گفته خودش دکترا دارد ولی هنوز مدرک فارغ‌التحصیلی‌اش صادر نشده و با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: حضور در عرصه‌ رقابت همیشه لذت بخش است.

وی اضافه کرد: هرچه را در زندگی خواسته‌ام از راه درست و صحیح آن بدست آوردم و اکنون تنها هدفم برای شرکت در این انتخابات خدمت به مردم است.

این داوطلب با اشاره به اینکه اگر به مردم دروغ نگوییم هر کاری اتوماتیک وار انجام می‌شود، افزود: افرادی که به مجلس راه پیدا می‌کنند نباید شعارها و سخنان خود را در زمان تبلیغات فراموش کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان برای تبلیغات در این دوره از انتخابات قصد دارد هزینه کند، اظهار داشت: ۱۲۰ هزار تومان!! آخه پول و سرمایه‌ای برای این کار ندارم.

او که کارمند شهرداری سنندج است، افزود: مردم پشتوانه‌ام هستند و چون علاوه بر حوزه کاری خود در عرصه‌های مختلف دیگری همچون ورزش و دانشگاه هم فعالیت دارم و خود را فرد شناخته شده‌ای می‌دانم، فکر کنم مردم هم مرا قبول کنند.

دختری با پیشنهاد پدرش داوطلب انتخابات مجلس شد

دختر ۳۱ ساله با مدرک کارشناسی ارشد گیاهان دارویی در خصوص دلیل تصمیمش برای داوطلب شدن در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: به پیشنهاد پدرم و با توجه به ارتباطات اجتماعی و فن بیان و علاقه‌ای که به کار و خدمت به مردم دارم، اقدام به ثبت نام کردم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این ویژگی‌های بیان شده برای یک نماینده مجلس کافی است، افزود: قطعا نه، از دیگر خصوصیاتی که در خود می‌بینم دغدغه‌شناسی و آگاهی به مسائل سیاسی جامعه‌ام است.

این داوطلب که در جایی شاغل نیست، اظهار داشت: هزینه‌های تبلیغات انتخابات را پدرم تقبل کرده است و فردی مستقلی هستم و هیچ گرایش سیاسی هم ندارم.

از دیگر داوطلبان این دوره از انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه سنندج، یکی از کارکنان اداره‌کل تامین اجتماعی استان بود که ۳۹ سال سن داشت و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بود.

او دلیل داوطلب شدن خود را گرم کردن تنور انتخابات اعلام کرد و گفت: برآوردی از میزان هزینه لازم برای این کار نکردم.

وی در پاسخ به اینکه آیا آنقدر در جامعه شناخته شده هست که بتواند با حضور خود تنور انتخابات را گرم کند، فقط لبخند زد و منتظر سوال بعدی شد.

وی در جواب اینکه آیا ثبت‌نام در این دوره از انتخابات سود و منفعتی در محل کار او به همراه دارد، افزود: با توجه به اینکه در دوره‌های گذشته تعدادی از همکارانم شرکت کردند و تاثیری در پست و مقام آنها نداشته است، خیر از این لحاظ برایم منفعتی ندارد ولی در کل سود آن بیشتر از زیانش است.

این داوطلب اظهار داشت: تبلیغات مرسوم نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هم چون تهیه و توزیع بنر و پوستر در سطح این سه شهر را انجام می‌دهم.

تعداد افرادی که نقص مدرک از جمله مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت، حکم کارگزینی، عکس همراه نداشتند زیاد بودند به گونه‌ای که هر کدام از داوطلبان وقتی از کنار محل استقرار خبرنگاران می‌گذشتند بیان می‌کردند هنوز ثبت نامشان نهایی نشده و یکی از مدارکشان ناقص است و می‌روند تا آنرا تکمیل کنند.

تعداد کارکنان ادارات دولتی که برای داوطلب شدن در این دوره از انتخابات آمده بودند هم قابل توجه بود عده‌ای از آنها حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نبودند و آنهایی هم که به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دادند از پاسخ هایشان معلوم بود برنامه‌ای ندارند.

این میزان مشارکت کارمندان جای سوال داشت که چه چیزی باعث شده است آنها وارد این عرصه شوند آیا برای فرار از روزمرگی و کار اداری است یا اینکه در محل فعالیتشان هنوز توانمندی خود را نتوانستند نشان دهند و حالا فرصت را غنیمت دانستند تا خودی نشان دهند یا اینکه نماینده شدن راحت‌تر از ارتقای پست و مقام در سیستم اداری است!.

ثبت نام نمایندگان ادوار مجلس

در بعد از ظهر آخرین روز ثبت نام هم شاهد حضور یکی دیگر از نمایندگان ادوار مجلس در فرمانداری سنندج بودیم، این فرد یکی از فعالین رسانه را نیز با خود همراه کرده و به بهانه حضور این همراهش که خبرنگار بود برای چند خبرنگاری که در فرمانداری حضور داشتند نهار آورده بود.

این نماینده اسبق مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در رابطه با دلیل حضور مجدد خود در صحنه برای رقابت‌ انتخابات مجلس گفت: بعد از به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کسانی که مدیریت و توان لازم را در خود می‌بینند وارد عرصه شوند من هم با توجه به تجربه نمایندگی و مدیریت که شامل ۶ سال مدیر عاملی و مشاور وزیر بودن می‌شود با توجه به درخواست مردم تصمیم به داوطلب شدن گرفتم.

وی افزود: تلاش می‌کنم همه گروه‌ها را زیر یک چتر جمع کنم تا اتحادی در انجام امور ایجاد شود، و در صورت انتخاب به دنبال تدوین برنامه‌هایی برای افزایش اشتغال خواهم بود که بهره گرفتن از سه درصد بودجه که در قانون برای مناطق کمتر برخوردار در نظر گرفته شده در این زمینه از آن جمله است.

وی اظهار داشت: قانونگذاری و نظارت ۲ وظیفه اصلی نماینده است بنابراین دولت موظف به اجرای قانونی که شورای نگهبان تایید کرده خواهد بود.

وی با اشاره به یکی از قوانینی که مجلس پیگیر اجرای آن نشده افزود: اجرای افزایش پلکانی قیمت بنزین در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده بود که اگر مجلس به اجرای آن تاکید می‌کرد سران سه قوه مجبور نمی‌شدند بدون توجه به مجلس به افزایش یکجای قیمت بنزین بپردازند.

نماینده باید استراتژی برای خود تعریف کند

امروز هم شاهد حضور نمایندگان سابق شورای اسلامی شهر سنندج هم بودیم، یکی از این اعضای سابق شورای شهر سنندج پس از حضورش گفت: اکنون مدرس قرآن و مدرس دانشگاه هستم و تنها هدفم از ثبت نام، خدمت به مردم است.

وی تاکید کرد: اگر از سوی مردم انتخاب نشوم هم چیزی عوض نمی‌شود و در عرصه‌ای دیگر به خدمت ادانه داده‌ام البته نماینده مجلس باید استراتژی‌هایی برای خود تعریف کرده و با داشتن سند استراتژیک توسعه حوزه خود گام بردارد.

وی اضافه کرد: نماینده باید بر اساس این استراتژی تلاش کند از وضعیت کنونی به وظعیت مطلوب برسد، زبان مردم باشد و با ارتباط گرفتن با مسؤولان و دیگر نمایندگان به پیشبرد اهداف حوزه انتخابیه اش بپردازد.

شرکت گاز بدون نماینده نماند!

یکی از داوطلبان که امروز خود را به فرمانداری سنندج رسانده بود هدف عجیبی از داوطلب شدن داشت.

او که یکی از کارکنان شرکت توزیع گاز بود گفت: افراد زیادی از ادارات مختلف داوطلب نمایندگی مجلس شدند و جای کسی از شرکت توزیع گاز را در این بین غایب دیدم و پیشقدم شدم چونکه این شرکت زحمات زیادی برای مردم می‌کشد.

این داوطلب ۵۳ ساله که اصالتا هم اهل قروه بود اما از حوزه سنندج، کامیاران و دیواندره داوطلب شده بود افزود: توان پاسخگویی به مشکلات مردم را در خود دیدم.

داوطلبی که از تخت بیمارستان خود را به فرمانداری رساند

یکی دیگر از داوطلبینی که تعجب بسیاری را در فرمانداری برانگیخت کسی بود که از تخت بیمارستان خود را به فرمانداری رسانده بود.

این داوطلب اظهار داشت: بعد از اتمام سرمی که به من وصل بود از بیمارستان مرخصی گرفتم تا در آخرین دقایق فرصت برای ثبت نام به فرمانداری بیایم.

وی اضافه کرد: مدرس دانشگاه هستم و هدفم از حضور در انتخابات پیگیری توسعه پایدار و برقراری شایسته سالاری در استان است، مشکل جدی ما در کشور نبود مدیریت متخصص و آشنا به امور است.

مدیریت‌ها باید فراجناحی باشد

یکی از داوطلبین که فرهنگی بود و توجه به نیروهای ارزشی و حامی ولایت و نخبگان استان را از برنامه‌های خود اعلام کرد گفت: سوای هر تفکر و گرایشی که فرد دارد باید در مدیریت و عمل فراجناحی رفتار کند.

وی تاکید کرد: شناسایی افراد نخبه و تربیت مدیر باید در کشور مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه مشکلی در کشور داریم که بسیاری از نمایندگان بر اساس تعصب عمل می‌کنند و فقط مسائل حوزه انتخابی خود را می‌بینند.

پیش بینی برای هزینه نکرده‌ام

کارمند روابط عمومی یکی از ادارات استان از دیگر داوطلبان روز آخر بود، او که خود را در پیرو خط رهبری معرفی و اظهار داشت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب وارد عرصه شدم و تلاش می‌کنم به عنوان نیرویی جوان به موفقیت برسم.

وی افزود: تلاش می‌کنم ارتباط نزدیکی با رهبری و سایر مسؤولان برقرار کنم تا وحدتی که ایجاد شده در همه استان‌ها یکسان مورد تعامل قرار گیرد.

عدالت خواهی هدف داوطلب نمایندگی مجلس

یک خانم جوان یکی دیگر از داوطلبین روز آخر بود که یک بار شانس خود را در انتخابات شورا امتحان کرده و شکست خورده بود اما اکنون قدمی بزرگتر برداشته است.

این بانوی ۳۴ ساله تحصیلات حقوقی داشت و خود را بازرس آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: عدالت‌خواهی از اصلی‌ترین خواسته‌های من است که آن را پیگیری می‌کنم.

وی در رابطه با هزینه‌هایی که برای انتخابات شورا صرف کرد بود گفت: برای انتخابات شورا ۶۰۰ میلیون ریال هزینه کردم و برنامه‌ریزی برای میزان هزینه‌ها در انتخابات مجلس ندارم.

کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که در فضای مجازی هم فعال است از دیگر حاضرین روز آخر بود که حاضر نشد با خبرنگاران صحبت کند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیاست که تاکنون در آن ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و علاوه بر آن، چندین انتخابات موردی برگزار شده که به طور حدودی، طی هر سال یک انتخابات به اجرا درآمده است.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مریوان و سروآباد یک نماینده) است، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری که هواداران احسان علیخانی را حسابی نگران کرد؛ جنجال برای یک عکس فوتوشاپی!