تهران 18 موزه، خانه موزه و باغ موزه در حوزه مقاومت دارد


تهران 18 موزه، خانه موزه و باغ موزه در حوزه مقاومت دارد

مدعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: تهران 18 موزه، خانه موزه و باغ موزه در حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت دارد.

تهران 18 موزه، خانه موزه و باغ موزه در حوزه مقاومت داردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس می‌افزاید: در داخل کشور شورای هماهنگی موزه‌‎‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ایجاد کردیم و در تهران ۱۸ موزه، خانه موزه، باغ موزه وجود دارد که ماموریت‌شان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت است.
وی گفت: یک شورای هماهنگی بین این موزه‌ها ایجاد شده است که در یک سال گذشته این شورا جلساتی را برگزار کرده است که در آن همفکری و تبادل تجربه و اطلاعات صورت می‌گیرد.
جعفری گفت: از سال گذشته برای اولین‌بار در تابستان ۱۳۹۷ نوبت دوم فعالیت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را راه‌اندازی کردیم چراکه در تهران اکثر خانواده‌ها تا ساعت پنج همگی درگیر کار و ترافیک و مشکلات شهری هستند لذا ما برای اولین‌بار نوبت دوم فعالیت موزه را از ساعت ۱۷ تا ساعت ۲۲ ایجاد کردیم. این ظرفیت کمک کرد تا مردمی که در روز نمی‌توانستند از موزه دیدن کنند، در شب حضور داشته باشند.
مدعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: در این نوبت دوم از حدود ۱۰۰ نفر از راویان پیشکسوت استفاده کردیم؛ کسانی که در جنگ خودشان فرمانده، خلبان، فرمانده گردان، جهادی یا از رزمندگان ارتش، سپاه و نیروی‌های مردمی و بسیج بودند؛ تجربه این کار، تجربه موفقی بود.
وی گفت: در طی سال، پنج‌شنبه و جمعه‌ها این تجربه را تکرار کردیم و هم‌اکنون نیز ادامه دارد و مردم می‌توانند بدون تعطیلی همه روزه تا ساعت ۲۱ از موزه دیدن کنند.
جعفری تصریح کرد: امروز در خارج و داخل کشور، علاقه‌مندان انقلاب اسلامی به شدت فراوان شده‌اند، دشمنان نیز البته خیلی خشمگین‌ترند که طبیعی است؛ ما باید کار فرهنگی انجام دهیم و من می‎‌گویم «فرهنگ، فرهنگ و فرهنگ».
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گوید: تشکیل اتحادیه بین‌المللی موزه مقاومت در دستور کار قرار دارد، اساسنامه آن را نوشته‌ایم و امیدواریم امسال هسته اولیه آن را شکل دهیم.

موزه انقلاب اسلامی برای سربازان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران رایگان است
مدعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اعلام کرد: موزه برای سربازان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران رایگان است.
علی‌اصغر جعفری افزود: موزه هر روز از ساعت 9 صبح تا ساعت پنج بعد از ظهر ارائه خدمات دارد و روزهای پنجشنبه و جمعه این خدمات تا ساعت 21 انجام می‌شود.
وی گفت: تعطیلات موزه در طول سال نیز کم شده و کلاً موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تنها هفت روز تعطیل است. در نوروز فقط روز اول فروردین تعطیل هستیم و روز تاسوعا و عاشورا که کسی به موزه نمی‌آید و چند روز دیگری را هم که مردم درگیر هستند تعطیل کرده‌ایم که در مجموع هفت روز می شود.
جعفری گفت: همچنین برای دانش‌آموزانی که از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید می‌کنند، 50 تا 70 درصد تخفیف قائلیم. خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و سربازان همگی رایگان از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید می‌کنند.
وی افزود: دیگر مراکز هم که تشریف می‌آورند، اگر گروهی حضور داشته باشند مشمول تخفیف خواهند شد در غیر اینصورت بازدید تالارهای ما با ورودی 12 هزار تومان خواهد بود که البته این مبلغ طی پنج سال گذشته تغییری نداشته است و نخواهد کرد.
جعفری گفت: این هزینه نیز برای نظام‌مند بودن مسئله است چراکه هزینه‌هایی که از طریق بلیت فروشی حاصل می‌شود، عدد قابل توجهی نیست و اصلاً دریافت هزینه ورودی یک پروتکل جهانی برای موزه‌های جهان است تا از طریق آن شمارش افراد و کنترل ورود و خروج‌ها صورت گیرد.

اتحادیه بین‌المللی موزه مقاومت تشکیل می شود
علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس گفت: تلاش می‌کنیم کشور‌هایی که در مقابله با استکبار جهانی ایستاده‌اند و مقاومت کرده‌اند، از ویتنام گرفته تا کشور‌هایی مانند عراق، سوریه و افغانستان و لبنان در آن حضور داشته باشند، خوشبختانه این اساسنامه مورد تایید واقع شده است و درحال ارسال آن‌ها هستیم تا به‌زودی و تا پایان امسال بتوانیم اتحادیه بین‌المللی موزه مقاومت تشکل دهیم و اعلام موجودیت کنیم.
وی در ادامه گفت: در حوزه سینما و تلویزیون نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید و شاید، موفق عمل کنیم، یک کشور انقلابی هستیم که حضرت امام (ره) فرمودند «انقلاب ما فرهنگی بود» و این سوال مطرح است که چرا ما نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم و قهرمانان کشور را خوب معرفی کنیم.
جعفری گفت: مهم‌ترین امتیاز و تفاوت انقلاب ما، بحث فرهنگی است، یعنی ما ادعا کردیم انقلابی هستیم که اندیشه و فکر داریم و برای تعالی بشر و گسترش عدالت و مبارزه با ظلم و حفظ کرامت انسان‌ها آمده‌ایم، اگر نتوانیم این شعار‌ها را محقق کنیم یعنی در عمل کاری انجام نداده‌ایم.
وی افزود: البته معنی این شعار‌ها بی‌توجهی به رفاه مردم و فراهم نکردن وسایل آرامش و آسایش آن‎‌ها نیست بلکه باید علاوه بر همه‌اینها، ما باید به یک رشد فرهنگی برسیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «ما باید اقتصاد را در دریچه فرهنگ ببینیم» یعنی فرهنگ باید نقطه مرکزی و ثقل کسانی باشد که زمامدار کار هستند.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: متاسفانه ما در حوزه فرهنگ با چند مشکل روبرو هستیم که مورد غفلت و بی‌توجهی قرار می‌گیرد، بخش اول مسئله این است که دشمن متوجه نقطه قوت ما شده و فهمیده است آن‌چیزی که باعث شده انقلاب ما به‌سرعت پیش برود باشد، حوزه اقتصاد و سیاست نیست بلکه «حوزه فرهنگ» است.
وی افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند نقطه قوت ما را به نقطه ضعف تبدیل کنند تا سرعت این حرکت را کُند کنند؛ بنابراین دشمن تمام سرمایه‌های خود را بعد از جنگ تحمیلی بر حوزه فرهنگ گذاشته است تا ما را در این حوزه زمین‌گیر کند و یک‌جوری ما را مشغول کند تا نتوانیم کار کنیم.
جعفری تصریح کرد: باید بدانیم حوزه‌ای که امروز دشمن خیمه زده و تلاش می‌کند، حوزه فرهنگ است، درست است ما امروز تحریم اقتصادی هستیم، اما این تحریم به دلیل قوت ما در حوزه فرهنگ است، بنابراین دشمن می‌خواهد این حوزه را تضعیف کند.
وی گفت: از طرفی ما در جبهه و اردوگاه خودی و در حوزه فرهنگ شاهد یک بهم‌ریختگی و تکثر غیرضروری و مدیریت‌های چندگانه هستیم، رهبری فرمودند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاهی عمل کند، قرارگاهی یعنی همه مجموعه‌ها جمع شوند و یکجا دیده‌بانی و کنترل انجام شود تا همه به موقع وارد عمل شوند و وظایف مشخص شود و قرارگاه همه را تنظیم کند.
جعفری افزود: متاسفانه ما نه‌ تن‌ها قرارگاه نداریم بلکه نتوانسته‌ایم به حد یک قرارگاه فرهنگی برسیم درحالی که توقع وجود دارد که قرارگاهی عمل کنیم.
وی گفت: خیلی وقت‌ها ما انرژی می‌گذاریم و همدیگر را خنثی می‌کنیم وکارهایمان، کار باثمری نیست، هزینه می‌کنیم، اما هزینه‌ها چون تابع یک راه نیست لذا عملاً بخش‌های خالی دارد که همان بخش‌ها لطمه‌زننده است.
جعفری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه فرهنگ تاثیرگذار باشیم، باید یک مجموعه راهبری را داشته داشته باشیم که نقش‌ها را تعریف کند و هر نقشی پاسخگوی وظیفه خود باشد چرا که هم‌اکنون دستگاه‌های فرهنگی ما پاسخ‌گو نیستند و البته کسی از آن‌ها پاسخ نمی‌خواهد.
رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس گفت: نیازمند یک بازنگری در حوزه فرهنگی هستیم یه این معنی که تکالیف و وظایف روشن شود و برای کار بازخواست صورت گیرد، نکته بعدی اینکه ما باید روزآمدی فرهنگی داشته باشیم.
وی گفت: به طور قطع باید در کار فرهنگی سال ۱۳۹۵ با ۱۳۹۸ فرق قائل باشیم چراکه به نوآوری و خلاقیت نیازمندیم؛ همان‌طوری که نسل جوان ما، نسل فهمیده، توانمند و باسوادی شده است.
جعفری افزود: با یک نسل باسوادی مواجه هستیم که این نسل نیاز‌ها و گفتمان خاص خودش را می‌طلبد، این افسارگسیختگی و بی‌لجامی در حوزه فرهنگ درحال لطمه زدن است، ما باید ببینیم امروز در سینما و تئاتر کجا هستیم. تئاتر یکی از نقاط و قله‌های فاخر انقلاب ما بوده است، ولی شاهدیم دربخش‌هایی به‌قدری تنزل پیدا کرده‌ایم که کمتر تئاتری پیدا می‌شود که بتوان با خانواده آن را دید.
وی تاکید کرد: سینما می‌تواند لوکوموتیو فرهنگ باشد و فرهنگ را باخود بکشاند چراکه ما انسان‌های بزرگی در سینما داریم و کار‌های بزرگی انجام شده است، اما اگر از من سوال شود سینمای امروز در تراز انقلاب اسلامی است، خواهم گفت: نه! و نازل‌ترین حوزه، سینمای دفاع مقدس است، سینمای دفاع مقدس ما امروز با دهه قبل قابل مقایسه نیست.
جعفری گفت: درست است که ما سالی چند فیلم خوب تولید می‌کنیم، اما در مجموعه سهم تولید و سرمایه‌گذاری در سینمای دفاع مقدس کم است و نتوانسته است مخاطب خود را راضی کند و باعث شده است که گیشه نیز نداشته و اقتصاد فیلم‌های دفاع مقدس چرخش نداشته باشد.
وی افزود: این‌ها نیازمند بازمهندسی و بازنگری است، آنچه امروز ما شاهدیم وضع مطلوبی نیست و مدیران ارشد کشور به دلیل مشکل‌های دیگر کشور، اولویت‌شان متفاوت شده است.
جعفری اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم اقتصاد را نجات دهیم و سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم و مشکل‌های را کاهش دهیم، بایستی دوباره به فرهنگ و حوزه هنر برگردیم. هنر می‌‍ تواند جامعه را پیش ببرد، اعتماد را افزایش دهد و سرمایه اجتماعی را تقویت کند.
وی تصریح کرد: سینما می‌تواند این ظرفیت را ایجاد کند درحالی که بخشی از سینمای ما اوپوزیسیونی عمل می‌کنند! یعنی اگر قرار باشد آمریکا فیلمی علیه ما بسازد از برخی فیلم‌های داخلی بدتر نیست.
جعفری گفت: اگر قرار است ما ارزش‌هایمان را تبیین کنیم و نسل جوانمان امید داشته باشد، اگر قرار است حرف درستی را خوب ارائه کنیم، بایستی نیرو‌های متعهد، دلسوخته و متخصص سینما را به میدان بیاوریم؛ ما در منطقه به‌لحاظ ظرفیت سینمایی رقیب نداریم؛ در همسایگی ما تنها هند از ظرفیت بالایی در سینما برخوردار است.
جعفری افزود: نیرو، ظرفیت، ایده، قلم توانمند و بازیگران حرفه‌ای داریم، اما راهبرد و مدیریت و اولویت سنجی و هدایت و محبت را کم داریم، خیلی از هنرمندان از محبت مسئولان نیز برخوردار نیستند؛ اگر هنرمند احساس بی‌توجهی و غفلت از سوی مسئولان ببیند، ساز مخالفت می‌زند.
وی گفت: رسانه‌ها باید نقش مطالبه‌گری را ایجاد کنند و از حوزه فرهنگ و مدیران فرهنگی مطالبه‌گری داشته باشند و نظر‌های رهبری را مرتب در معرض دید قرار دهند.
جعفری گفت: امیدواریم در این گام دوم که گام بسیار مهمی است که ما را به شرایط تثبیت، رشد، بالندگی و نوآوری نزدیک می‌کند؛ دقت‌نظر، اجماع، راهبری درست، محبت جمعی و همگرایی فراهم شود چراکه ما قطعاً در گام دوم سرعت، توفیق و ضریب نفوذ به مراتب بیشتری از گذشته خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟