خواجویِ 9 متری


خواجویِ 9 متری

نزدیکیِ پل خواجو و ورودیِ درِ نگارستان امام خمینی (ره)، تا 23 آذرماه تابلوی نقاشی 9 متری‌ای از پل خواجو را می‌توان دید.

احمد مارانی، تابلوی نقاشی پل خواجو را روی سه بومِ ۲متر و ۸۰ سانتی‌متری و با ارتفاع ۲متر کشیده و تصویری الهام گرفته از زاویه پرسپکتیو ایزومتریک پل خواجوی اصفهان را ترسیم کرده است. او با تطبیق عکس‌های ثبت‌شده از کاشی‌کاری‌های پل خواجو، زیبایی‌های تنها پل تزیین‌شده اصفهان را به همان شکلی که وجود دارد رسم کرده است.

آن‌طور که مارانی به ایسنا می‌گوید، این تصویر پرسپکتیو از خواجو، در حجم فشرده‌ای کار شده. اگرچه بعضی از تخصیص ۹ متر طول برای این تابلو تعجب می‌کنند، اما به اعتقاد این هنرمند، این طول برای نشان دادن تصویر تخصصی خواجو نیز کم است و شاید یک تابلوی ۱۷ متری بتواند حق این پل تاریخی بی‌نظیر را با نشان ‌دادن تمام کاشی‌کاری‌ها، به‌جا بیاورد.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند که نقاشی پل خواجو را از مهرماه ۱۳۹۷ با پیش ثبتی از وزارت ارشاد آغاز کرده و تا پاییز سال جاری، مشغول تکمیل آن بوده است. قاب وزین و خوش‌رنگ اطراف نقاشی خواجو نیز توسط این هنرمند طراحی‌شده و از همان ابتدای اقدام به ترسیم، مدنظر او بوده است.

مارانی که می‌کوشد حجم‌های واقعی پرسپکتیو را اجرا کند، تا پیش از تصمیم‌گیری برای خلق تابلوی خواجوی اکریلیکی ۹متری، قصد داشته سی‌وسه‌پل را در دنیای نقاشی ماندگار کند، اما کمی بعد به این نتیجه می‌رسد که هیچ رنگ و لعابی در این بنای تاریخی، جذابیت میراث و هنر رنگ را درنمی‌آمیزد.

این هنرمند، شش پرسپکتیو تاریخی دیگر از میراث تاریخی اصفهان را نیز در دست اجرا دارد که به‌زودی از آن‌ها رونمایی خواهد کرد. به گفته او، این شش پرسپکتیو، ماهیت علمی دارند و زبان گویای هنرمندان خارج از ایران هستند: «در این آثار، طراحی‌ها و حجم‌ها، بر اساس اندازه‌ها در شش بومِ نقاشی، رسم خواهد شد.»

مارانی یک کار دیگر هم در دست اجرا دارد که به اعتقاد خودش، جذاب و قشنگ است و امید دارد مردم ایران با عشق به آن نگاه کنند؛ این کار، ایران نام دارد و نهایتاً طی یک سال آینده رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!