صاحب خانه شدن تبدیل به یک آرزو شده است/مشکل مسکن، عرضه نیست، آدرس غلط ندهید! +فیلم


صاحب خانه شدن تبدیل به یک آرزو شده است/مشکل مسکن، عرضه نیست، آدرس غلط ندهید! +فیلم

فرید موسوی: دولت‌های مختلف، صورت مسئله را درست مطرح نکردند و علت نوسان قیمت را کمبود عرضه معرفی کردند. در حالی که مشکل جای دیگری بوده است.

صاحب خانه شدن تبدیل به یک آرزو شده است/مشکل مسکن، عرضه نیست، آدرس غلط ندهید! +فیلم

گروه راه و مسکن بازارنیوز: سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اقتصادی بازارنیوز، با اشاره به منحنی قیمت مسکن، اظهار داشت: این منحنی، هر از چندگاهی، پرشی به بالا می‌کند و ساختاری پله‌ای پیدا می‌کند. مدتی پیش وزارت مسکن، در گزارشی تحلیلی افزایش قیمت مسکن را با افزایش قیمت دلار، تطابق داده بود. اگر این استدلال صحیح باشد پس باید بپذیریم که خودرو هم سه برابر شود.

وی تصریح کرد: مگر ما در بخش تولید مثلا آب معدنی می‌گوییم، چون دلار بالا رفته قیمتش باید سه برابر شود؟ پس این استدلال اشتباه است که ما حفظ قیمت کردیم. رسانه‌ها با همین فضاسازی و مطالبه گری می‌توانند کمک کنند. متاسفانه صاحب خانه شدن شبیه به یک آرزو شده است. در حال حاضر فقط ۵۰ درصد خانوار‌های تهرانی صاحب خانه هستند، یعنی نیمه دیگر همگی مستاجرند!

*مشکل، عرضه نیست، آدرس غلط ندهید!

نماینده مردم تهران با انتقاد از سیاستگذاری دولت‌ها در حوزه مسکن، گفت: دولت‌های مختلف، صورت مسئله را درست مطرح نکردند و علت نوسان قیمت را کمبود عرضه معرفی کردند. در حالی که مشکل جای دیگری بوده است.

وی با اشاره به آمار عرضه مسکن، گفت:: به ازای هر ۱۰۶ خانوار، ۱۰۰ واحد مسکن وجود دارد. پس مشکل عرضه نیست و این، به نوعی آدرسِ غلط دادن است. چون تعریفی درستی از مشکل نداشتیم، در حل آن ناموفق بودیم و فقط خواسته ایم با سیاست‌های انبساط پولی و وام‌های کلان، بخش تقاضا را تحریک کنیم که در کنار عرضه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زمین‌هایی که متعلق به ۸۰ میلیون نفر بوده، را به انبوه سازان داده ایم و گفته ایم بسازید و به مردم بدهید. عرضه کردن کار نادرستی نیست، ولی، چون مراقبت‌های لازم صورت نگرفته، این خانه‌ها به صاحبان اصلی اش نرسیده است. به آقای اسلامی گفتم عرضه صرفا حلال مشکل نخواهد بود، چون ساختار تقاضای ما درست تعریف نشده و نیاز به باز تعریف دارد، این‌ها دست یک سری آدم می‌افتد که نیازمند نیستند. نیاز‌مند اصلی صرفا تماشاگر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج