صحبت های جالب دو پیشکسوت سینما و موسیقی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان


صحبت های جالب دو پیشکسوت سینما و موسیقی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان

گزارشی جالب در مورد فرار بزرگ معافیت مالیاتی هنرمندان و جنجال‌های اخیر پیرامون لغو این قانون، ماحصل گفتگو با مجید مظفری و پیروز ارجمند 2 تن از چهره‌های پیشکسوت سینما و موسیقی را مشاهده می کنید.

به گزارش فانوس،دهم آذرماه ۹۸ دولت دوازدهم با تداوم قانون معافیت مالیاتی ناشران و اهالی فرهنگ و هنر موافقت کرد. بر این اساس با مطالبه و پیگیری وزیر ارشاد و موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه، فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سال آینده نیز همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند بود. اما به محض انتشار این خبر در رسانه‌ها، بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر نظرات موافق و مخالف خودشان را در این‌باره مطرح کردند و بیشترین انتقادی که نسبت به تمدید این طرح مطرح می‌شد، به پرداخت نکردن مالیات توسط سلبریتی‌هایی بود که با داشتن درآمد‌هایی نجومی از پرداخت مالیات معاف هستند. حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران بسیاری نسبت به این موضوع اعتراض کردند. به همین بهانه سراغ مجید مظفری و پیروز ارجمند 2 تن از چهره‌های پیشکسوت سینما و موسیقی رفتیم تا نظرشان را در ارتباط با این ماجرا جویا شویم.

صحبت های جالب دو پیشکسوت سینما و موسیقی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان

هر دوی این چهره‌‌ها در صحبت‌های‌شان بر این نکته تاکید داشتند که دریافت مالیات باید براساس درآمد هنرمندان باشد، یعنی باید از هنرمندان و سلبریتی‌هایی که درآمد بالایی دارند، مالیات گرفته شود و اتفاقا جامعه هنری نیز از آن حمایت خواهد کرد ولی هنرمندانی که درآمد کمی دارند یا هنرمندان پیشکسوت همچنان باید شامل معافیت مالیاتی شوند. مظفری همچنین به حمایت برخی هنرمندان سرشناس از هنرمندان کم‌درآمد اشاره کرد؛ البته که انجام این قبیل کارهای خداپسندانه توجیهی برای عدم پرداخت مالیات نمی‌شود. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این دو هنرمند را می‌خوانید.
* درآمد نجومی 25 خواننده را پای هشتاد هزار نفر نگذارید
پیروز ارجمند، مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفت‌وگویی، درباره معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: نباید خودمان را فریب بدهیم؛ واقعیت آن است که در حوزه موسیقی در مجموع حدود 25 خواننده موسیقی داریم- آن هم عمدتا در حوزه پاپ- که از درآمدهای میلیاردی برخوردارند و دور از انصاف است بخواهیم درآمد نجومی این عده را به پای حدود 80 هزار نفر فعال موسیقی که از درآمد کمی برخوردارند بنویسیم و تعمیم دادن قانون اخذ مالیات از هنرمندان به اکثریت، منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی ادامه داد: شخصا با اخذ مالیات از خواننده‌هایی که درآمد میلیاردی دارند موافق هستم اما ‌ای کاش دولتمردان نیم‌نگاهی هم به مشکلات عدیده جامعه بزرگ موسیقی کشور داشته باشد. در حال حاضر اغلب هنرمندان پیشکسوت موسیقی با یارانه‌ها و دریافتی 180 هزار تومانی وزارت ارشاد زندگی خود را می‌گذرانند و با این اوصاف یک جفای بزرگ است که بخواهیم به خاطر درآمد نجومی چند خواننده پاپ، از هنرمندانی که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند مالیات بگیریم.

صحبت های جالب دو پیشکسوت سینما و موسیقی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان

ارجمند گفت: در مجموع وقتی بخواهیم یک نگاه کلی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که اغلب هنرمندان در حوزه موسیقی از اقشار متوسط رو به پایین جامعه هستند و متاسفانه دولت هم خدمات خاصی به این عده کثیر ارائه نکرده که الان بخواهد مالیات اخذ کند. متاسفانه انگار دولت دست در جیب هنرمندان می‌کند، آن هم بدون اینکه کمکی کرده باشد و هیچ یک از وظایف اصلی خود را در قبال آنها انجام داده باشد.
ارجمند در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه چون دولتی نداریم که زیرساخت‌ها را برای توسعه اقتصادی هنر کشور مهیا کند، نمی‌توان به توسعه فرهنگی و هنری کشور امیدوار بود و در نتیجه به سختی می‌توان به یک قانون نظام‌بندی برای اخذ مالیات از اهالی هنر رسید. هر زمانی دولت به تمام تعهدات خود در قبال جامعه هنری عمل کرد، می‌تواند از همه هنرمندان مالیات هم دریافت کند اما الان در اوج بی‌رونقی هنر هستیم و در این وضعیت سخت اقتصادی تعداد بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی ورشکسته و تعطیل شده‌اند و اساتید این آموزشگاه‌ها همگی خانه‌نشین شده‌اند.
وی در پایان تصریح کرد: در مجموع امیدوارم دولتمردان کمی هم به فکر پیشکسوتانی باشند که این روزها به خاطر بیکاری و خانه‌نشینی به افسردگی دچار شده‌اند و هیچ مسؤول و مدیری هم سراغی از اوضاع و احوال‌شان نمی‌گیرد، حال بماند که هیچ‌گاه از گنجینه‌ای که می‌توان از دل این هنرمندان در تاریخ هنر کشور به ثبت رساند، استفاده نمی‌کنیم.

* برای دستمزد بازیگران ممیزی لحاظ شود
مجید مظفری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه خیلی از نهادها و ارگان‌ها هستند که مدام فرار مالیاتی دارند و با هزار و یک شگرد از دادن مالیات فرار می‌کنند اما نمی‌دانم چرا با این وضعیت دولتمردان به جای آنکه به ‌دنبال راهکارهایی برای دریافت مالیات از این شرکت‌ها و نهادها باشند، به دنبال دریافت مالیات از اهالی فرهنگ و هنر هستند، در واقع دولت باید در وهله نخست در دریافت مالیات‌ها اولویت‌بندی کند، زیرا تنها چند درصد مالیات اخذ شده از مؤسسه‌هایی که فرار مالیاتی دارند با کل مالیاتی که قرار باشد از جامعه هنرمندان گرفته شود، برابر خواهد بود.

در مجموع باید گفت مسؤولان سازمان امور مالیاتی و دولتمردان انگار فقط می‌توانند برای اهالی فرهنگ و هنر قدرت‌نمایی می‌کنند و زورشان فقط به هنرمندان می‌رسد. وی در ادامه درباره موضوغ اخذ مالیات از هنرمندان گفت: باید به این نکته توجه کرد که قانون معافیت هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری سال‌هاست به تصویب رسیده و توسط دولت به اجرا درآمده است و اگر دولت بخواهد به‌صورت کلی همه معافیت‌های مالیاتی اهالی هنر را لغو کند در واقع قانونی را که خود تصویب و اجرا کرده، زیر پا می‌گذارد.
وی در ادامه تصریح کرد: مشکل اصلی اینجاست که خیلی‌ها به واسطه دستمزدهای بالای چند هنرمند انگشت‌شمار، خواهان اخذ مالیات از هزاران هنرمندی هستند که با همه مشکلات از درآمدهای متوسط یا برخی مواقع ضعیف برخوردارند که این موضوع کمی دور از انصاف است.
مظفری پیشنهاد کرد: به‌طور حتم مسؤولان هم مانند سایرین این عده قلیل هنرمندی را که درآمد و دستمزدهای بالا و نجومی دارند بخوبی می‌شناسند و اگر دغدغه مسؤولان از طرح این مباحث، صرفا اخذ مالیات از هنرمندان باشد، بیایند از این عده انگشت‌شمار هنرمند با دستمزدهای بالا مالیات بگیرند نه آنکه با خبر لغو احتمالی معافیت مالیاتی دل هنرمندان پیشکسوتی را که در خرج روزمره زندگی‌شان مانده‌اند خالی کنند.

صحبت های جالب دو پیشکسوت سینما و موسیقی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان

وی تاکید کرد: به نظرم باید همیشه نیمه پر لیوان را هم ببینیم، به عنوان مثال بنده به قاطعیت خبر دارم از میان هنرمندانی که درآمد بالایی دارند کسانی مانند مهران مدیری هم هستند که بخشی از این درآمدهای‌شان را صرف کمک به هنرمندانی می‌کنند که با مشکلات عدیده مادی روبه‌رو هستند، در حالی که امثال مهران مدیری وظیفه رسیدگی به برخی هنرمندان پیشکسوت و نیازمند را ندارند، بلکه این دوستان جور برخی مسؤولان را می‌کشند اما در مجموع صنف باید همیشه توجه ویژه‌ای به مسائل رفاهی و معیشتی اعضای خود داشته باشد و از آنجا که یکایک اهالی سینما زیر چتر خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور هستند، نیاز است مسؤولان این نهاد با دقت و هوشیاری مسائلی که می‌تواند زندگی، درآمد و آینده اهالی سینما را با بحران مواجه کند رصد کرده و جلوی هر اتفاقی را که می‌تواند منجر به ضرر مادی یا معنوی سینماگران شود بگیرند.

مظفری در ادامه به دستمزدهای بالا در سینما اشاره کرد و گفت: شاید بخش عمده‌ای از این مواردی که درباره لغو طرح معافیت مالیاتی هنرمندان مطرح می‌شود به دستمزدهای بالای برخی هنرمندان انگشت‌شمار بازگردد که به مسؤولان دولتی پیشنهاد می‌کنم یک ممیزی را برای دستمزدها در نظر بگیرند تا اینچنین شاهد یک قانون ضابطه‌مند در سینمای ایران باشیم.
این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: به هر حال امیدوارم دولت درباره اخذ مالیات از هنرمندان، شتاب‌زده عمل نکند و چنین کاری هرگز جنبه عمومی پیدا نکند و مسؤولان دستمزدهای بالای چند هنرمند را به پای هزاران هنرمندی که در طول سال با بیکاری هم مواجه می‌شوند، نگذارند. هنرمندان نیاز به حمایت‌های ویژه از سوی مسؤولان دارند و حتی شنیدن چنین تصمیماتی از سوی مسؤولان در کار آنها خلل ایجاد می‌کند، چرا که هنرمندان برای ادامه کار با یأس و ناامیدی مواجه می‌شوند.


منبع:وطن امروز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی