خیزشی برای تحقق خواسته‌های رهبری از جوانان/ کانونی که کمر به رفع محرومیت بسته است


خیزشی برای تحقق خواسته‌های رهبری از جوانان/ کانونی که کمر به رفع محرومیت بسته است

کانون فرهنگی هنری حاج عبدالله والی با بهره گیری از جوانان متفکر، اندیشمند و انقلابی و برنامه ریزی اصولی و هدفمند مصصم است تا به خواسته رهبر معظم انقلاب از جوانان در سه محور تحصیل، تهذیب و ورزش را در قلب نماد محرومیت کشور جامه عمل بپوشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، شورای عالی انقلاب فرهنگی 18 اسفند سال 72 در پی هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری در رابطه با تهاجم، شبیحخون و ناتوی فرهنگی دشمن، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت داد تا با راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در مساجد، توطئه های دشمن در حوزه جنگ نرم را خنثی کند.

شاید در آن روزها کمتر کسی فکر می کرد که روزی فرا برسد که آثار این مصوبه سراسر ایران اسلامی حتی دورترین نقطه کشور که از گذشته های دور از محرومیت تاریخی رنج می برده است را فرا بگیرد و جوانانی متعهد، متخصص و دغدغه مند ترویج اسلام ناب و ارزش های انقلاب، پرچم توسعه فرهنگی را در مناطق مختلف از جمله روستاهای محروم به دست گیرند و شرایط را برای تحقق مطالبات رهبری فراهم سازند.

اما عاقبت پس از ربع قرن تلاش، کوشش و مجاهدت سربازان جنگ نرم در حوزه های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری، کتابخانه ای، مشاوره ای، تربیتی، کمک درسی، ورزشی و ... در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد، امروزه شاهد تبدیل آن نهال نوپا یه درختی تنومند و شکوفه دادن و به بار نشستن آن در عرصه های مختلف هستیم.

تقویت اعتماد به نفس در بین نسل جوان و نوجوان به عنوان موتور محرک موفقیت هر جامعه یکی از آثار محول کردن مدیریت بخش های مختلف کانون های فرهنگی هنری مساجد به این قشر است به گونه ای که امروز جوانانی در روستاهای محروم در دل مساجد تربیت شده اند که از حقوق و وظایف خود به خوبی واقفند و در راستای احقاق حق مطالبه گری و در راستای انجام وظیفه، دین خود را به جامعه و نظام ادا می کنند.

در همین راستا و به بهانه معرفی یکی از این کانون های فعال و پویا، خبرنگار شبستان به سراغ « حمزه انصافی »، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری حاج عبدالله والی روستای درجک در شهرستان بشاگرد در شرقی ترین نقطه استان هرمزگان رفته است که ماحصل آن را با هم دنبال خواهیم کرد.

شبستان: کانون فرهنگی هنری حاج عبدالله والی در چه سالی تاسیس شد و هم اکنون چه تعداد عضو دارد؟

انصافی: این کانون سال 91 با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مسجد امام علی(ع) روستای درجک شهرستان بشاگرد راه اندازی شد و هم اکنون 227 نفر از اعضای آن در سامانه فهما ثبت نام کرده اند و کانون با ثبت اعضا و برخی از فعالیت ها در این سامانه 404 امتیاز دریافت کرده است.

خیزشی برای تحقق خواسته‌های رهبری از جوانان/ کانونی که کمر به رفع محرومیت بسته است

شبستان: کانون حاج عبدالله والی در چه ایامی فعالیت دارد و آیا فعالیت آن به ایام خاصی محدود می شود؟

انصافی: کانون با بهره گیری از جوانان نخبه، متعهد و دغدغه مند مسائل مرتبط با فرهنگ دینی و ارزشی و تشکیل هیئت اندیشه ورز، در طول سال فعال است و برنامه های متنوع و مورد نیاز روز روستا و حتی روستاهای اطراف و در برخی موارد کل شهرستان بشاگرد را اجرا می کند.

شبستان: فعالیت های کانون حاج عبدالله ولی حول چه محوری انجام می شود؟

انصافی: خواسته رهبر معظم انقلاب از جوانان در سه محور تحصیل، تهذیب و ورزش محور اساسی فعالیت های کانون فرهنگی هنری حاج عبدالله والی روستای درجک بشاگرد است که طی برنامه ریزی اصولی و هدفمند دنبال می شود.

شبستان: چه برنامه شاخصی بزودی در کانون اجرا شده است؟

انصافی: همزمان با هفته بسیج، مسابقات فوتسال نوجوانان جام هفته بسیج با حضور شش تیم در 2 گروه سه تیمی از پنجم تا هشتم این ماه برگزار شد و تیم های بسیج و مقاومت صالحین به فینال راه یافتند که در پایان جام قهرمانی به مقاومت صالحین رسید.

علیرضا حسینی، حسن زارعی، محمود خورشیدی، حمید مرادپور، رضا خورشیدی و علی انصافی به ترتیب به عنوان آقای گل، بازیکن اخلاق، بهترین بازیکن، بهترین دروازه بان و بهترین مهاجم انتخاب شدند.

بازی رده بندی نیز بین مدافعان حرم و ذوالفقار برگزار شد که تیم ذوالفقار در ضربات پنالتی به پیروزی رسید و سوم شد.

خیزشی برای تحقق خواسته‌های رهبری از جوانان/ کانونی که کمر به رفع محرومیت بسته است

شبستان: کانون در رابطه با برنامه های کمک درسی هم فعالیتی دارد؟

انصافی: کلاس های تقویتی دروس عربی، ریاضی و ادبیات فارسی با حضور 17 دانش آموز مقطع متوسطه اول از هفتم آذر در کانون فرهنگی وهنری حاج عبدالله والی آغاز شده است و تا پایان دی ماه ادامه دارد.

این کلاس ها پنجشنبه و جمعه های هر هفته به مدت یک ساعت با استفاده از ظرفیت دبیران روستا در کانون فرهنگی هنری حاج عبدالله والی روستای درجک برگزار می شود.

شبستان: آیا کانون در زمینه فعالیت های قرآنی هم اقداماتی را انجام داده است؟

انصافی: طرح حفظ جزء 30 در دو بخش شامل 14 نفر از پسران و و 18 نفر از دختران از ابتدای سال جاری در کانون آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

طرح تلاوت نور(روزانه یک صفحه از قرآن به همراه معنی آن در بین الصلاتین تلاوت می شود) نیز هر شب در مسجد امام علی(ع) روستای درجک با استقبال اهالی اجرا می شود.

شبستان: کانون حاج عبدالله والی در زمینه فعالیت های جهادی و محرومیت زدایی فعالیت هایی را انجام داده است، شاخص ترین آنها کدامند؟

انصافی: اعزام گروه جهادی جوانان عضو کانون به روستاهای گافر از مناطق محروم بشاگرد برای ساخت مدرسه شبانه روزی و احداث پایگاه فرهنگی با همکاری گروه جهادی اعزامی از تهران از شاخص ترین اقدامات این حوزه است.

خیزشی برای تحقق خواسته‌های رهبری از جوانان/ کانونی که کمر به رفع محرومیت بسته است

تهیه و توزیع لوازم التحریر والبسه بین بچه های ایتام و بدسرپرست، توزیع بسته های غذایی بین خانواده های نیازمند، اجرای عملیات بتن ریزی محوطه مسجد روستای درجک و اعزام گروه جهادی به روستای همجوار جهت دیوارچینی و مقاوم سازی پروژه سد از دیگر فعالیت هاست.

اجرای برنامه های فرهنگی و هنری گروه جهادی از جمله برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در بزرگترین اجتماع شهرستان در امامزاده سید نجم الدین در بخش گافر در دهه ولایت بخش دیگری از فعالیت هاست.

شبستان: و سئوال اخر، کانون در رابطه با برنامه های اردویی چه فعالیتی داشته است؟

58 نفر از نوجوانان و جوانانی که در کلاس های طرح اوقات فراغت در تابستان امسال در رشته های قرآن و عترت(روخوانی و روانخوانی)، فرهنگی(سرود و تواشیح) و هنری(صنایع دستی) شرکت کرده بودند، به اردوی فرهنگی تفریحی درون استانی(شهرستان جاسک) و درون شهرستانی(مناطق گردشگری و جاذبه های طبیعی بشاگرد) اعزام شدند.

خیزشی برای تحقق خواسته‌های رهبری از جوانان/ کانونی که کمر به رفع محرومیت بسته است

روستای درجک از توابع بخش مرکزی بشاگرد با دارابودن 430 نفر جمعیت در فاصله 60 کیومتری سردشت مرکز شهرستان بشاگرد قرار دارد.

این روستا 17 نفر فرهنگی، 32 طلبه و 7 نفر دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف دارد و حجت الاسلام « حسین غلامی » امام جمعه شهرستان بشاگرد از روحانیون جوان درجک است.

بشاگرد که در گویش محلی از آن به بَشکَرد نام برده می شود شامل بیش از 270 روستا و آبادی کم جمعیت و در جنوب شرق استان هرمزگان و همجوار با استان های کرمان و سیستان و بلوچستان است و در سال 1385 به شهرستان ارتقا یافت.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین ساعت‌ هوشمند پیشنهادی بر اساس قیمت (اردیبهشت 1403)