20 هزار کارگاه کوچک در کشور به چرخه تولید بازگشت


20 هزار کارگاه کوچک در کشور به چرخه تولید بازگشت

ساری – ایرنا – رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت که طی یک سال گذشته 20 هزار کارگاه کوچک و کسب‌وکار خانگی در کشور با کمک این ستاد به چرخه تولید بازگشت.

محمد مخبر روز دوشنبه در جریان بازدید از کارخانه نساجی مازندران واقع در شهرستان قائمشهر افزود که دستکم ۵۰۰ کارگاه بزرگ و کلان کشور هم با کمک ستاد وارد چرخه تولید شد.

وی میزان سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای بازگرداندن این کارگاهها به چرخه تولید را یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که با ان کار پنج هزار میلیارد تومان سرمایه زنده شده است .

مخبر میزان ایجاد یا احیای اشتغال با از سرگیری تولید در این کارگاهها را هم ۲۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

احیای پنج هزار و ۸۰۰ کارگاه در مازندران

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره ) که ستاد تحت مدیریتش برای احیای کارخانه نساجی مازندران هم وارد عمل شد، توضیح داد: برای احیای کارخانه نساجی ورود مالکیتی نداشته ایم و تنها هدف ما سامان یافتن تولید در این کارخانه و ایجاد اشتغال برای مردم بوده است .

وی افزود: در مجموع ستاد تاکنون برای احیاء و بازآفرینی پنج هزار و ۸۰۰ طرح در مازندران شامل زمینه هایی اعم از سیل ، اشتغال و عمرانی ورود و حدود یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است .

مخبر توضیح داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یک هزار و ۴۳۰ پروژه زیربنایی اعم از مسجد ، مدرسه ، کتابخانه ، آبرسانی و غیره در مازندران راه اندازی کرده و یکهزار و ۱۵۰ مسکن هم در این استان برای محرومین ساخته است .

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره ) همچنین با اعلام این که ستاد برای احیاء کارخانه نساجی مازندران ۱۷ میلیارد تومان در فاز نخست هزینه کرده است، گفت: هر جا این کارخانه نیازمند کمک مالی باشد ما از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

ستاد اجرایی چگونه به کمک نساجی آمد؟

ورود بنیاد برکت برای احیای کارخانه نساجی مازندران در قائمشهر از تیر ماه امسال با رایزنی استاندار بومی و امضای تفاهم نامه ای در تهران کلید خورد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه انعقاد این تفاهم نامه، با اشاره به عدم موفقیت در برون سپاری و ورود بخش خصوصی برای احیای کارخانه نساجی، گفته بود: با وجود وجود ماشین آلات و تجهیزات خوب و تسهیلات ارزان قیمت، مدیریت وقت نتوانست کارخانه را به سود دهی برساند و کارخانه به حالت نیمه تعطیل در آمده است و بر همین اساس هم با بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) رایزنی کردیم و آنها هم مشارکت در سرمایه گذاری را پذیرفته تا به اشتغال پایدار در نساجی برسیم.

بر اساس تفاهمنامه امضاء شده، شرکت نساجی متعهد شد که ضمن احیای خط ریسندگی از محل سود مشارکت با ستاد، خط ۴ و تکمیل شرکت را راه اندازی کند. در حال حاضر ۲۰۰ نفر در این خط تولید مشغول به کار هستند و بر اساس تفاهم نامه برای ۲۰۰ نفر دیگر نیز اشتغالزایی می شود.

بنیاد برکت هم در این تفاهم نامه متعهد به سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی در مازندران شد که رهاورد آن اشتغالزایی مستقیم برای حدود ۲ هزارنفر در مناطق محروم خواهد بود.

کارخانه نساجی قائمشهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائمشهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود.
گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن هم با هدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.

مشکلات واحدهای باقی مانده نساجی قائمشهر از دهه ۸۰ با واگذاری‌های مختلف و نسخه‌هایی که با تغییر هر دولت، وزیر و استاندار پیچیده می‌شد، به کلاف سردرگم تبدیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی