چه زمان سرکلاژ را برداریم؟


چه زمان سرکلاژ را برداریم؟

سرکلاژ مک دونالد معمولا در مطب و بدون بیهوشی انجام میشود در حالی که سرکلاژ شیرودکار ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشد.

نی نی بان، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای سرکلاژ دهانه رحم درباره زمان برداشتن بخیه بیشتر میدانید. قبل از شروع دردهای زایمانی باید بخیه های دهانه رحم برداشته شود تا زایمان امکان‌پذیر باشد. برداشتن بخیه دهانه رحم معمولاً در انتهای حاملگی انجام می¬‌شود و یک عمل بدون درد بوده و نیاز به بی‌‌حسی و بی‌¬هوشی ندارد و در عرض چند دقیقه انجام می‌‌گیرد. چنانچه پرده ها پاره شدند یا در هر زمانی که درد زایمان روی دهد برای جلوگیری از عفونت پرده روی کیسه آب و همچنین عفونت خون مادر، نیز پارگی سرویکس یا پاره شدن رحم باید، برداشتن سرکلاژ حتما مدنظر باشد. از طرف دیگر هنگامی که بلوغ جنین کامل شد یعنی به طور معمول پس از هفته سی و هفتم حاملگی، بخیه ها برداشته می شود. اگر بیمار به دقت گزینش شود و پزشک تشخیص دهد «سرکلاژ» برای بیمار 100 درصد ضروری است این نوع درمان می تواند در جلوگیری از تولد نوزاد نارس در ۸۰ تا ۹۰ درصد موفقیت آمیز باشد.
در صورت بروز دردهای زود هنگام و زایمان زودرس باید بخیه سرکلاژ باز شود، بنابراین باید در این مواقع فرد در بیمارستان تحت مراقبت قرارگرفته تا به‌موقع در خصوص بازکردن بخیه دهانه رحم اقدام شود. در نارسایی دهانه رحم برای هر بار حاملگی عمل سرکلاژ ضروری است.
برداشتن سرکلاژ مک دونالد و شیرودکار
سرکلاژ ترانس واژینال گردن رحم معمولا در هفته 37 بارداری برداشته میشود. سرکلاژ مک دونالد معمولا در مطب و بدون بیهوشی انجام میشود در حالی که سرکلاژ شیرودکار ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشد. بعد از برداشتن سرکلاژ ترانس واژینال گردن رحم شما به طور معمول میتوانید فعالیتهایتان را از سر بگیرید.
اگر سزارین انجام میدهید و میخواهید باز هم بچه دار شوید ممکن است بخواهید سرکلاژ در طول بارداری تا زمان به دنیا آمدن نوزاد بماند. میتوانید با پزشک در این مورد مشورت کنید.
چه زمان سرکلاژ را برداریم؟
سرکلاژ شکمی
اگر شما سرکلاژ شکمی انجام داده باشید مجبورید از یک شکاف دیگر شکم برای استفاده کنید. به طور معمول برای سزارین هفته 37 تا 39 بارداری توصیه میشود و نوزاد با برشی در بالاتر از سرکلاژ هم میتواند به دنیا بیاید. در طول سزارین میتوانید انتخاب کنید که سرکلاژ را بردارید یا آن را برای بارداریهای بعدی نگهدارید.
سرکلاژ اورژانس
تاثیر سرکلاژ دهانه رحم موضوع مورد بحث این روزهاست و تحقیقات نشان میدهد این عمل میتواند از بروز تولد نوزاد نارس در زنان در معرض خطر تولد نوزاد نارس جلوگیری کند. با این حال زمان سرکلاژ نیز اهمیت دارد. سرکلاژ اورژانس در صورت تغییرات دهانه رحم و پرولاپس غشا معمولا نتیجه مثبتی ندارد.
موارد اورژانسی برداشتن بخیه
گاهی اوقات فعالیت حفره لگن تحریک می‌شود و ممکن است سقط غیرقابل اجتناب به نظر برسد. در این حالت نیز باید بخیه برداشته شود. در صورت ادامه بارداری نیز باید در هفته 37 این کار انجام شود در غیر این صورت صدمه شدیدی به گردن رحم در حال اتساع تحمیل می شود.
درد برداشتن بخیه
برخی از خانمها از برداشتن بخیه می‌ترسند و نگران هستند که برداشتن بخیه درد داشته باشد. این خانم‌ها باید بدانند که درد برداشتن بخیه به آن صورت که باعث ایجاد ناراحتی در آنها شود، نیست. در مورد بخیه ها هم آن ها را با دست می کشند و از ماده بیهوشی یا بی حسی استفاده نمی کنند.
مهمترین مطالب در این‌باره:
سرکلاژ (دوختن دهانه رحم) چیست؟
در زنانی که دچار نارسایی دهانه رحم هستند، قسمت انتهایی رحم آنها که به واژن ختم می شود، با استفاده از بخیه دوخته می شود تا با بسته شدن دهانه رحم، از تولد نوزاد نارس جلوگیری شود. هنگامی که رشد نوزاد کامل شد، حدودا در هفته 37 بارداری، این بخیه ها کشیده می شوند و معمولا تا قبل از تولد نوزاد از بین می روند. اگر پزشک متخصص زنان تشخیص دهد که دهانه رحم زن بارداری در معرض خطر بازشدن است، باید این عمل را انجام داد. معمولا اولین جنینی که به علت این مشکل سقط می شود، سن حاملگی بالاتری نسبت به جنین های بعدی دارد، یعنی در هر بار حاملگی وضع بدتر می شود.
چه زمان سرکلاژ را برداریم؟

انواع سرکلاژ چیست
1- mcdonald stitch
در این نوع سرکلاژ، مادر می تواند زایمان طبیعی انجام دهد.
2- shirodkar stitch
در این نوع سرکلاژ ممکن است مادر بتواند زایمان طبیعی انجام دهد و در غیر این صورت باید تحت جراحی سزارین قرار بگیرد.
3- abdominal stitch
هنگامی که طول گردن رحم کوتاه باشد و یا آسیب دیده باشد، بافت کافی برای انجام عمل سرکلاژ وجود ندارد و از این روش استفاده می شود.
برشی در ناحیه شکم مادر ایجاد می کنند و قسمت های بالا و پایین دهانه رحم را به هم متصل می کنند. مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می گیرند، تنها از طریق سزارین می توانند زایمان کنند.
4- lash cerclage
سرکلاژی است که قبل از باردار شدن انجام می گیرد و مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می گیرند تنها از طریق سزارین می توانند زایمان داشته باشند.

چرا سرکلاژ انجام می گیرد؟
قبل از بارداری، دهانه رحم بسته و سخت است. در دوران بارداری، دهانه رحم به تدریج نرمال می شود، طولش کم می شود و برای آماده سازی برای زایمان گشاد می شود. اگر دهانه رحم شما ناقص یا ضعیف است، دهانه رحم به زودی باز می شود. در نتیجه، ممکن است سقط جنین یا زایمان زودرس را تجربه کنید. پزشک ممکن است در دوران بارداری، اگر موارد زیر وجود داشته باشد، سرکلاژ دهانه رحم را برای پیشگیری از زایمان زود هنگام توصیه کند:
سابقه ی یک یا چند مورد از تلفات حاملگی سه ماهه دوم در ارتباط با گشادن شدن بدون درد دهانه رحم و در غیاب درد زایمان یا افتادگی جفت.
سرکلاژ قبلی به دلیل گشاد شدن بدون درد دهانه رحم در سه ماهه دوم بارداری
پس از معاینه فیزیکی، گشاد شدن بدون درد دهانه رحم در سه ماهه دوم تشخیص داده شده است
سرکلاژ دهانه رحم برای افراد در معرض خطر زایمان زودرس مناسب نیست. اگر موارد زیر وجود داشته باشد پزشک انجام سرکلاژ دهانه رحم را توصیه نمی کند:
- خونریزی واژینال
- زایمان زودرس
- عفونت داخل رحمی
- پارگی زودرس غشاء - زمانی که غشاء پر از مایع که کودک را در دوران بارداری (کیسه آمنیوتیک) احاطه کرده نشت میکند و یا قبل از هفته 37 بارداری پاره می شود
- بارداری چندقلو
- غشاهای جنینی پرولاپس - بیماری که در آن کیسه آمنیوتیک از طریق باز شدن دهانه رحم نشت می کند.
حال اگر در طول حاملگی، دهانه رحم ضعیف و شل باشد، فرد در معرض سقط جنین و یا زایمان زودرس قرار می گیرد. اگر پزشک متخصص زنان، مشکلات زیر را در زن بارداری مشاهده کند، برای او عمل سرکلاژ را پیشنهاد می دهد:
- اگر فرد بی دلیل زایمان زودرس داشته باشد و یا سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد و یا دو سقط بی دلیل در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.
- اگر در سونوگرافی هفته 20 تا 24 بارداری، مشاهده شود که طول گردن رحم در خانمی کوتاه است، به خصوص اگر این خانم، سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.
- اگر قبل از هفته 24 بارداری، اتساع (باز شدن) دهانه رحم در خانمی دیده شود. این مورد، حالت اورژانسی برای انجام عمل سرکلاژ محسوب می شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است به از دست دادن جنین منجر شود.
- اگر فردی دچار سقط های مکرر شود و علی رغم استفاده از راه های درمانی و دارویی تحت نظر پزشک متخصص، باز هم به سقط جنین مبتلا می شود، انجام عمل سرکلاژ قبل از آمیزش برای او توصیه می شود. اگرچه انجام این عمل قبل از آمیزش، قدرت باروری فرد را کاهش می دهد، در این خصوص متخصص مربوطه با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سقط های مکرر او، تشخیص صحیح خود را خواهد داد.

فواید انجام سرکلاژ
- افزایش مدت زمانی که زن باردار بتواند جنین را در رحم خود نگه دارد.
- جلوگیری از زایمان زودرس
- کاهش میزان سقط جنین
- افزایش احتمال به دنیا آمدن نوزاد سالم و کامل
چه زمان سرکلاژ را برداریم؟

آماده شدن برای سرکلاژ دهانه رحم
- قبل از سرکلاژ دهانه رحم، پزشک سونوگرافی انجام می دهد تا علائم حیاتی نوزاد را بررسی کند و هر گونه نقص مادرزادی را از بین ببرد. پزشک ممکن است یک سواب از ترشحات دهانه بردارد یا آمنیوسنتز انجام دهد روشی که نمونه ای از مایع آمنیوتیک از رحم برای بررسی عفونت برداشته می شود .اگر عفونت دارید که نیاز به آنتی بیوتیک دارد، در صورت امکان قبل از انجام سرکلاژ، درمان را کامل کنید.
- در حالت ایده آل، سروکلاژ دهانه رحم بین هفته 12 تا هفته 14 بارداری انجام می شود. با این حال، سرکلاژ دهانه رحم می تواند تا 24 هفته بارداری انجام شود. سرکلاژ دهانه رحم معمولا بعد از هفته 24 بارداری اجتناب می شود، زیرا خطر پاره شدن کیسه های آمنیوتیک و زایمان زودرس وجود دارد. در برخی موارد، سرکلاژ دهانه رحم می تواند قبل از بارداری انجام شود.
- اگر پرولاپس غشاء جنین - وضعیتی که آمنیوتیک از طریق باز شدن دهانه رحم پیش می آید – دیده شود، پزشک سرکلاژ دهانه رحم را توصیه می کند.
- سرکلاژ دهانه رحم معمولا به عنوان یک روش سرپایی در مرکز بیمارستان یا جراحی تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. اکثر روش های سرکلاژ دهانه رحم از طریق مهبل انجام می شود. اگر سرکلاژ واژینال نامناسب و یا دشوار باشد، سرکلاژ دهانه رحم ممکن است از طریق شکم انجام شود.

در طول عمل سرکلاژ چه اتفاقی می افتد؟
- در طول سرکلاژ دهانه رحم واژینال، پزشک یک اسپکولوم را به واژن وارد می کند و دهانه رحم را با زنجیرهای حلقه ای می گیرد. او ممکن است برای راهنمایی از سونوگرافی استفاده کند.
- برای قرار دادن سرکلاژ McDonald ، پزشک از یک سوزن برای بخیه اطراف رحم استفاده می کند. سپس، او انتهای نخ را برای بستن دهانه رحم استفاده می کند.
- در روش Shirodkar، پزشک از پلاک های حلقه ای استفاده می کند تا دهانه رحم را به سمت آن بکشاند، در حالی که دیواره های جانبی واژن را می کشد. سپس بر روی دهانه رحم بخیه های کوچکی ایجاد می کند. پس از آن، سوزن را با نوار از طریق برش برداشته و دهانه رحم را می بندد. پزشک ممکن است بافت هایی برای تغییر محل آسیب های واژن که تحت تاثیر برش قرار دارد استفاده کند.
- در طول سرکلاژ دهانه رحم شکمی، پزشک شکافی بر روی شکم ایجاد می کند. او ممکن است رحم را بلند کند تا دسترسی بهتری به دهانه رحم داشته باشد. سپس، پزشک از یک سوزن برای قرار دادن نوار در اطراف کانال تنگ، اتصال قسمت پایین تر رحم به دهانه رحم و اتصال دهانه رحم و بستن آن استفاده می کند. سپس رحم را به جای خود بر می گرداند و برش را می بندد. این روش همچنین می تواند توسط لاپاراسکوپی انجام شود.

نکات مهم بعد از عمل سرکلاژ
- پس از سرکلاژ دهانه رحم ، پزشک سونوگرافی را انجام می دهد تا سلامت جنین را بررسی کند.
- ممکن است لکه ، گرفتگی و ادرار دردناک را به مدت چند روز تجربه کنید. استامینوفن (تیلنول، دیگران) برای درد یا ناراحتی توصیه می شود. اگر پزشک از بخیه ها برای تغییر محل قرار گیری بافت واژن، تحت تاثیر برش در دهانه رحم ، استفاده کند ممکن است پس از گذشت دو تا سه هفته، بخیه برداشته شود.
- اگر شما سابقه سرکلاژ دهانه رحم داشته باشید، بعد از بهبود بیهوشی، به احتمال زیاد قادر به رفتن به خانه خواهید بود. به عنوان یک احتیاط، پزشک ممکن است توصیه کند حداقل یک هفته از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید و بعد از آن از کاندوم در طول رابطه جنسی استفاده کنید.
- اگر سرکلاژ دهانه رحم داشته اید زیرا دهانه رحم شما شروع به باز شدن کرده یا سونوگرافی نشان داده است که دهانه رحم شما کوتاه است، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بمانید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، پزشک ممکن است فعالیت بدنی و جنسی را تا هفته 34 بارداری محدود کند.
- پزشک ممکن است توصیه کند هفته ای یک بار یا دو هفته ای یک بار به او مراجعه کنید.

برداشتن سرکلاژ دهانه رحم
- سرکلاژ دهانه رحم واژینال معمولا در حدود هفته 37 بارداری یا در هنگام زایمان زودرس برداشته می شود.
- برداشتن سرکلاژ McDonald معمولا در مطب پزشک بدون بیهوشی انجام می شود در حالیکه برای سرکلاژ Shirrodkar نیاز به عمل جراحی در بیمارستان است. پس از برداشتن سرکلاژ می توانید فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.
- اگر انتظار سزارین دارید و می خواهید در آینده دوباره باردار شوید بهتر است سرکلاژ Shirodkar را انتخاب کنید. با این حال احتمال دارد سرکلاژ بر روی باروری شما تاثیر بگذارد.
- اگر سرکلاژ شکمی داشته باشید، برای برداشتن سرکلاژ، باید یک شکاف شکمی دیگری ایجاد شود. در نتیجه،سزارین معمولا در هفته 37 تا هفته 39 بارداری توصیه می شود. کودک شما از طریق برش ایجاد شده در سرکلاژ زایمان می شود. در سزارین می توانید سرکلاژ را بردارید یا بگذارید برای بارداری بعدی بماند.

آیا نشانه هایی وجود دارد که بعد از سرکلاژ نشانه مشکل باشد؟
اگر علائم زیر را پس از سرکلاژ تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید:
- انقباض یا گرفتگی
- درد شکم یا پشت مشابه درد زایمان
- خونریزی واژینال
- تب بیش از 37.8 درجه سانتی گراد، یا لرز
- تهوع و استفراغ
- ترشحات بدبوی واژن
- پاره شدن کیسه آب و یا نشت
چه زمان سرکلاژ را برداریم؟

عوارض انجام سرکلاژ چیست؟
اگرچه این عمل برای برخی افراد لازم می باشد، اما همان طور که می دانید انجام هر عمل جراحی عوارضی دارد که بیمار باید از آنها مطلع باشد. عوارض احتمالی عمل سرکلاژ شامل موارد زیر می باشد :
- زایمان زودرس
- عفونت داخل رحمی
- پارگی زودرس کیسه آب جنین
- پرولاپس و یا افتادگی کیسه آب جنین
- بارداری چند قلویی
- سقط جنین به دلیل ناهنجاری های شدید جنینی
- عفونت
- انقباضات رحم
- خونریزی واژینال
- پارگی دهانه رحم
- ناتوانی دهانه رحم در کوتاه یا باز شدن
تنگی گردن رحم
- مجرای غیر طبیعی بین مثانه و واژن (فیستول مثانه)
- پارگی رحم
- تب
- شل شدن بخیه
- سقط جنین
در نظر داشته باشید اگر در سه ماهه دوم دهانه رحم گشاد شده باشد ممکن است این مشکلات را تجربه کنید حتی اگر سرکلاژ دهانه رحم نداشته باشید.
پس از انجام سرکلاژ دهانه رحم، اگر نشت مایعات از واژن دارید یا نشانه ای از پارگی زودرس نارس در غشاها دیده می شود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
قبل از بارداری، دهانه رحم در زنان حالت سفت و محکمی دارد. در اواخر بارداری سفتی دهانه رحم کاهش می یابد تا شرایطی فراهم شود که دهانه رحم حین زایمان باز شود و نوزاد به دنیا بیاید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید