همفکری دانشگاه و فعالان صنعت برق راه غلبه بر مشکلات


همفکری دانشگاه و فعالان صنعت برق راه غلبه بر مشکلات

تهران - ایرنا - دبیر ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور ایران گفت: نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور ایران 2.5 برابر جهان است که تداوم آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد و همفکری دانشگاهیان و فعالان صنعت برق راهکار غلبه بر مشکلات این بخش است.

آرش آقایی‌فر روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور در محل وزارت نیرو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور جهانی سالانه نیم درصد است، در حالی که این رقم در ایران بالغ بر ۱.۵درصد است و باید تلاش کرد این درصد خطا به نرم جهانی برسد.

این مقام مسوول با بیان اینکه امروز باارزش ترین عنصر شبکه های توزیع نیروی برق ترانسفورماتورها محسوب می شوند و بروز هرگونه اشکال و خطادرانها تحویل انرژی به مشترکان را با اختلال جدی روبرو می کند.

وی افزود: ششمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور تلاش دارد به بررسی راهکارهای مناسب برای رسیدن به این کاهش بپردازد و یکی از کاربردهای مهم ترانسفورماتورها کاهش جریان در خطوط انتقال انرژی الکتریکی است.

به گفته آقایی فر، دلیل استفاده از ترانسفورماتور در ابتدای خطوط این است که همه هادی‌های الکتریکی مقاومت الکتریکی دارند، این مقاومت می‌تواند موجب اتلاف انرژی در طول مسیر انتقال انرژی الکتریکی شود.

وی یادآور شد:میزان تلفات در یک هادی با مجذور جریان عبوری از هادی رابطهٔ مستقیم دارد و بنابراین با کاهش جریان می‌توان تلفات را به شدت تنزل داد.

آقایی‌فر یکی دیگر از چالش‌های صنعت ترانسفورماتور ایران را روند پیر شدن این تجهیزات بیان کرد و گفت: اکنون ۷۲۵ هزار ترانس توزیع و پنج هزار ترانس قدرت در شبکه وجود دارد که به سرعت درحال فرسودگی قرار دارند.

دبیر ششمین کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور ایران با بیان اینکه قیمت ترانس‌های قدرت از دو میلیارد تومان آغاز و تا ۶ میلیون دلار می رسد، بنابراین پیر شدن این تجهیزات با این قیمت‌ها هزینه‌های چند ده میلیاردی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: جهان امروز راهکارهای مناسب برای بهسازی این تجهیزات وارتقای عمر مفید آنها اندیشیده شده که تلاش می شود با همفکری دانشگاهیان و فعالان این صنعت راهکارهای افزایش عمر این تجهیزات شکل اجرایی به خود بگیرد.

آقایی‌فر گفت: نوسان نرخ ارز، قیمت ترانسفورماتور ها را به بیش از ۲.۵ برابر افزایش داده که این موضوع فشار سنگینی را بر دولت و فعالان این صنعت وارد می کند که در ششمین کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور تلاش بر این است راهکاری برای این معضل یافت شود.

وی گفت: بهینه‌سازی مدیریت بهره برداری از این تجهیزات در این شرایط بسیار مهم است و با اعمال روش‌های بهینه سازی مدیریت بهره‌برداری ترانسفورماتورها، می توان ظرفیت ۷۰ درصدی افزایش عمر ترانس ها را ایجاد کرد.

به گفته آقایی فر، برای جلوگیری از کاهش قابلیت اطمینان شبکه، تعویض حداقل ۱۰ درصد از ترانسفورماتور های فرسوده گریز ناپذیر است و هزینه این جابجایی بیشتر از یک میلیارد دلار است که باید برای ارتقای عمر مفید آنها تلاش کرد

دبیر ششمین کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور ایران ضمن یادآوری کاهش صادرات ترانسفورماتور ایران، گفت: میزان صادرات این تجهیزات در سال ۹۳ حدود ۷۵ میلیون دلار بود، اکنون به ۹ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی تحریم ها و کاهش قدرت رقابت پذیری قطعات این تجهیزات را از عوامل کاهش صادرات دانست و افزود: انتظار می رود در این کنفرانس به راهکارهای مناسی در این زمینه دست یابیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس