مشکل نیروی کار ماهر در آذربایجان‌شرقی


مشکل نیروی کار ماهر در آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال، گفت: مشکل تأمین نیروی کار ماهر برای واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی یکی از آسیب‌های جدی این حوزه است.

علی جهانگیری روز سه شنبه در نخستین نشست شورای مهارت آذربایجان شرقی، به صنعتی بودن استان و ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در بخش‌های صنعتی و تولیدی اشاره کرد و افزود: توسعه مهارت آموزی برای تامین نیروی کار ماهر باید به یک موضوع مستقل در استان تبدیل شود.

وی اضافه کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آموزش و مهارت باید با حذف نگرش ها و اقدامات جزیره‌ای برای تأمین نیروی کار ماهر برای صنایع اقدام کنند.

جهانگیری ادامه داد: شناخت وضع موجود و نیازسنجی بازار کار و تجهیزات و امکانات موجود در استان برای سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال و آموزش مهارت‌ها و مشاغل نو ضروری است.

به گزارش ایرنا، در استان ۳.۸ میلیون نفری آذربایجان شرقی بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد و این استان از قطب های صنعتی کشور شناخته می شود.

آموزش های مهارتی ماهیت بینبخشی دارند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی با هدف ارتقای شغلی و توانمندسازی منابع انسانی در سطوح و اشکال مختلف ارائه می شود، گفت: این آموزش ها، ماهیت بین بخشی و فرادستگاهی دارد و ایجاد بستری برای هماهنگی این حوزه ضروری است.

یعقوب نماینده با اشاره به اینکه برنامه ریزی تعاملی و حکمرانی محلی آموزش های فنی و حرفه ای از ضروریات امروز است، افزود: این امر، موجب انسجام بخشی، ارتقای بهره وری و استفاده حداکثری از منابع انسانی و مادی شده و در ارائه فعالیت های آموزشی و برنامه ریزی تامین نیازهای آموزشی نیروی جویای کار و مشاغل بخش های مختلف استان موثر واقع می شود.

وی یادآوری کرد: در شرایط فعلی جامعه، کمترین توجه به هماهنگی در این بخش بوده و به همین دلیل کارهای موازی موجب ایجاد هزینه‌های گزاف نیز می شود و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و ارگان‌های صرفا دولتی غیرمرتبط، از بودجه عمومی برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

نماینده با اشاره به تشکیل شورای مهارت در آذربایجان شرقی گفت: در راستای انسجام بخشی و امکان استفاده از امکانات منابع انسانی، مادی و فیزیکی و استقرار مدیریت همسو و جامع در امر مهارت‌آموزی و اشتغال استان، شورای توسعه مهارت متشکل از دستگاه‌های اجرایی ذی مدخل در حوزه آموزش های مهارتی و اشتغال به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با دبیرخانه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و در شهرستان‌ها نیز، این شورا به ریاست فرمانداران شهرستان تشکیل می‌شود.

هم اکنون ۲۸ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در کلیه شهرستان های آذربایجان شرقی جز چاراویماق فعالیت می کنند که تعداد مراکز تبریز چهار مورد است. این مراکز ظرفیت آموزش 37 هزار نفر دوره را دارند، ضمن اینکه مراکز خصوصی آموزش های مهارتی نیز ظفیتی مشابه برای تربیت نیروی کار ماهر را در استان دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد