غربالگری 3 ماهه دوم


غربالگری 3 ماهه دوم

غربالگری سه ماهه دوم برای شناسایی بارداری هایی است که در خطر ابتلا به سندرم داون، نقص لوله عصبی و دیگر مشکلات کرموزومی هستند.

نی نی بان، گروه ترجمه: مطلب چهارم بسته انواع غربالگری در بارداری غربالگری سه ماهه دوم را معرفی میکند که یک آزمایش خون است که در سه ماهه دوم بارداری انجام میشود و برای شناسایی بارداری هایی است که در خطر ابتلا به سندرم داون، نقص لوله عصبی و دیگر مشکلات کرموزومی هستند. با آزمایش خون، آلفا فتوپروتئین و گنادوتروپین جفتی انسان که در خون خانم های باردار یافت میشود بین هفته های 14 تا 22 اندازه گیری میشود و سه ناهنجاری تریزومی18،نقص لوله عصبی و سندرم داون را بررسی می کند.

تشخیص ناهنجاریها در غربالگری سه ماهه دوم
سندرم داون یکی از انواع اختلالات کرموزوم است.کرموزومها حاوی دستورالعملهای ژنتیک هستند که نشان میدهد جنین چطور رشد کند. اختلالات کروموزومی زمانی بروز میکند که جنین به صورت شانسی کروموزم اضافه یا کم دریافت میکند. سندرم داون معمولا یک مورد از هر 800 مورد اتفاق می افتد. تریزومی 18 نیز یک اختلال کرموزومی شدید است که با سن پدر و مادر ارتباط دارد. نقص لوله عصبی هم در زمان تشکیل ستون فقرات بروز میکند و حدود یک تا دو از هزار نوزاد متولد شده این مشکل را دارند.

غربالگری 3 ماهه دوم

دقت غربالگری سه ماهه دوم
غربالگری سه ماهه دوم به عنوان یکی از دقیق ترین آزمونها در دسترس است. تشخیص آلفافتوپروتئین با دقت بیش از 95 درصد، سندرم داون بیش از 80 درصد و تریزومی 18 با دقت 70 درصد. این نوع غربالگری با درصد بیشتری احتمال سندرم داون و نقص لوله عصبی را نشان میدهد.

اگر آزمون احتمال خطر را نشان دهد
احتمال خطر به این معنا نیست که حتما سندرم تشخیص داده شده است. در صورت وجود احتمال خطر پزشک یا دکتر ژنتیک درباره آزمونهای تکمیلی بیشتر با شما صحبت میکند.

لزوم غربالگری سه ماهه دوم
آزمون غربالگری سه ماهه دوم به تمام زنان زیر 35 سال توصیه میشود. اگر شما بیش از 34 سال دارید در معرض خطر بیشتری برای مشکل کرموزومی هستید. با این حال توصیه میشود نمونه برداری از پرزهای کوریونی جفت یا آمنیوسنتز انجام شود.

این آزمون چطور انجام میشود؟
این آزمون توسط پزشک انجام میشود و خون روی یک لانست قرار میگیرد و نحوه انجام آن مانند آزمایش خون دیابتی است. نمونه روی یک کارت خون قرار میگیرد و برای آزمایش به آزمایشگاه برده میشود. اگر در بدن جنین یک پروتئین به خصوص ساخته شود و از طریق خون او به مایع آمنیوتیک رحم وارد شود و از آنجا به خون مادر بریزد، پزشک با بررسی میزان این پروتئین می‌‌فهمد جنین بیماری خاصی دارد یا خیر. برای نقص لوله عصبی بهترین زمان انجام آزمایش هفته 16 است.
دقت نتیجه آزمون وابسته به سن بارداری است. اگر سن بارداری جنین به طور دقیق مشخص نشده باشد ممکن است نتایج به صورت کاذب بالا و پایین شود. در بارداریهای چند قلویی محاسبه خطر ابتلا به سندرم داون دشوارتر است. برای بارداریهای دوقلویی خطر کاذب میتواند به عنوان نتیجه طبیعی برای دیگربارداریهای دوقلو میتواند محاسبه شود. نقص لوله عصبی در بارداری دوقلو قابل تشخیص است اما نه به دقت بارداری تک قلو. اگر غربالگری سه ماهه اول را برای سندرم داون انجام داده باشید دیگر نیازی به غربالگری سه ماهه دوم نیست با این حال اگر پزشک به نتایج هر دو غربالگری نیاز داشته باشد تا غربالگری یکپارچه انجام دهد، باید این نوع غربالگری هم انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی